رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد:آمادگی برای تولید انبوه فاکتور 7 ایرانی در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آمادگی برای تولید انبوه فاکتور 7 نوترکیب ایرانی در کشور خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا: دکتر سید حسن ابوالقاسمی ، با اشاره به بهره‌برداری دومین خط تولید داروی نوترکیب ایرانی فاکتور7 تحت عنوان«آریو7»، با بیان اینکه ضرورت تولید داروی نوترکیب فاکتور 7 در کشور احساس می‌شد، عنوان کرد: بخش مهمی از یارانه دارویی کشور به داروی فاکتور 7 وارداتی تخصیص می‌یابد.

وی افزود: با توجه به انحصاری بودن این دارو، ساخت آن دستاورد خوبی برای کشور ما که تحت عناوین مختلف، مورد فشار و تحریم‌ها قرار گرفته است، خواهد بود.

وی با بیان اینکه دستیابی دانشمندان کشور ما به تکنولوژی ساخت داروی نوترکیب فاکتور 7 بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: فاکتور7 پس از تایید مولکول اولیه، تحت مطالعات بالینی قرار گرفت و طی آن مشخص شد که اثربخشی دارو بالا بوده است و با نمونه مشابه قبلی برابری می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره زمان ورود داروی نوترکیب فاکتور 7 به بازار، اظهار کرد: این مسئله به توافقات میان شرکت سازنده و سازمان غذا و دارو بازمی‌گردد، البته این آمادگی برای تولید انبوه و ورود آن به بازار وجود دارد.

ابوالقاسمی درباره میزان صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید داروی نوترکیب فاکتور 7 که برای بیماران هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه این دارو یارانه دریافت و تقریبا به صورت رایگان در اختیار بیماران هموفیلی قرار می‌گیرد، می‌توان گفت با تولید آن در داخل کشور، 30 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور فراهم می‌شود.

/111/

نسخه چاپی