ویروسی‌ترین فرودگاه‌‌های امریکا کدامند؟

شبیه‌سازی رایانه‌ای محققان مشخص کرده است که یک بیماری عفونی برای همه‌گیر شدن در آمریکا، نیازمند کدام یک از فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور است.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یافته‌های حاصل از این شبیه‌سازی رایانه‌یی، فرودگاه‌های امریکا را بر پایه پتانسیل آن‌ها برای آغاز یک بیماری همه‌گیر رتبه‌بندی کرده است.

به گفته روبن جوانز، محقق موسسه فناوری ماساچوست که این شبیه‌سازی را انجام داده است، چنین دستاوردی می‌تواند به مسؤولان بهداشت و سلامت جهت اتخاذ تدابیری در خصوص چگونگی و مکان اختصاص دادن واکسیناسیون در روزهای آغازین شیوع یک اپیدمی کمک کند.

شبیه‌سازی‌های فراوان انجام شده در خصوص چگونگی شیوع یک بیماری همه‌گیر بر نتایج نهایی از جمله این که چگونه افراد در نهایت آلوده می‌شوند، متمرکز شده‌اند.

اما به ادعای دیرک بروکمان ، محقق دانشگاه نیووسترن در اوانستون، تحقیق جدید با این موضوع سر و کار دارد که چگونه مکان شیوع اولیه بر بیماری همه‌گیر تأثیر می‌گذارد.

تعداد کلی مسافرانی که در یک فرودگاه سوار هواپیما می‌شوند پارامتر تعیین‌کننده‌یی برای انتشار بیماری نیست. اگر این طور بود فرودگاه آتلانتا که پرترددترین فرودگاه امریکاست باید مکانی ایده‌آل برای شیوع میکروب باشد.

جوانز معتقد است هنگامی که یک بیماری همه‌گیر شایع می‌شود، مولفه‌های دیگری از جمله این که میکروب چگونه از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد، مهم‌ترین موضوع مورد بحث به نظر می‌رسد.

وی و همکارانش در این شبیه‌سازی رایانه‌ای، از داده‌‌های سفرهای هوایی تمامی پروازها که از تاریخ ژانویه 2007 تا ژوئیه 2010 از امریکا برخاسته‌اند یا در این کشور فرود آمده‌اند، استفاده کردند. هدف آن‌ها ایجاد یک شبکه حمل و نقل هوایی متشکل از یک هزار و 833 هواپیما و تقریباً 50 هزار اتصال بود.

این محققان همچنین اوقات انتظار در فرودگاه‌ها را از برنامه سفر مسافران استخراج و سپس یک برنامه رایانه‌یی خلق کردند که اطلاعات لازم در مورد الگوهای سفر افراد را با چگونگی انتقال یک بیماری عفونی از شخصی به شخص دیگر ترکیب کرد.

این برنامه 40 فرودگاه برجسته امریکا را بر اساس تأثیرگذاری آن‌‌ها بر شیوع یک بیماری منشأ گرفته از شهرهای آن‌ها رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی فرودگاه بین‌المللی جان اف. کندی واقع در نیویورک سیتی در مقام نخست و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس نیز در رتبه دوم جای گرفت. فرودگاه بین‌المللی هونالولو که بیست‌وپنجمین فرودگاه پرتردد در امریکاست، نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر فرودگاه آتلانتا در جایگاه هشتم قرار گرفت ؛این در حالی است که از لحاظ تعداد مسافر بسیار پرتردد است. فرودگاه دالز در واشنگتن نیز در رتبه هفتم قرار گرفت و فرودگاه‌های بالتیمور و فرودگاه ملی رگان هر کدام به ترتیب در رتبه‌های بیست‌وسوم و سی‌ام قرار گرفتند.

جزئیات این مقاله علمی در مجله PLOS ONE انتشار یافت.
100
 

نسخه چاپی