فیلم هایی که بدلکاران را بیکار کرد

رییس صنف بدلکاران سینمای ایران گفت: 90 درصد اعضای این صنف بیکار هستند.

به گزارش راسخون علیرضا فتحی که در آستانه روز سینما درباره‌ی وضعیت بدلکاران سینما با خبرنگار ایسنا، گفت‌‌وگو می‌کرد با ابراز تاسف از عدم امنیت شغلی در صنف بدلکاران، آن را امری دانست که همواره برای صنف‌های سینمایی یکی از مشکلات بوده است.

رییس صنف بدلکاران سینما همچنین امنیت شغلی را مساله حال حاضر و فقط مربوط به صنف بدلکاران ندانست و گفت: چهار صنف بدلکاران، تدارکات، دستیاران فیلمبردار و جلوه‌های ویژه همیشه مشکل امنیت شغلی را داشته‌اند و همیشه به این صنوف توجه اندکی شده است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته بیشتر افراد حاضر در صنف بدلکاران بیکار شده‌اند، گفت: مساله عدم امنیت شغلی در چند سال گذشته به شدت تشدید شده و در حال حاضر 90 درصد اعضای صنف بدلکاران بیکارند.

فتحی ادامه داد: کسانی که 50 یا 60 سال از عمر خود را برای سینما گذاشته‌اند در حال حاضر چگونه می‌توانند تغییر شغل دهند، کسی که تمام زندگی او سینماست نمی‌تواند دنبال شغل دیگر باشد.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی دغدغه تمام صنوف سینمایی است اظهار داشت: مدیران زیادی برای بهبود این امر آمدند و تلاش کردند و البته کارهایی هم در این زمینه انجام شد. از نظر بیمه هم در زمان خانه سینما کسانی که شرایط لازم را داشتند علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بیمه تکمیلی هم می‌شدند.

رییس صنف بدلکاران در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو با بیان اینکه در زمینه فیلم‌ها ضعف داریم، تصریح کرد: در این سال‌ها نتوانسته‌ایم مردم را به سینما بکشانیم چون

می‌خواهیم با کمترین هزینه فیلم خوب بسازیم درحالیکه مردم‌ ما سینما را می‌شناسند و فرق بین فیلم خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

فتحی معتقد است: تا زمانی که به دنبال ساخت فیلم‌های آپارتمانی باشیم و نخواهیم فیلم‌های اکشن بسازیم، تماشاچیان زیادی را هم نمی‌توانیم به سینما بکشانیم.

وی با یبان اینکه در سراسر دنیا از هالیوود تا بالیوود فیلم‌های اکشن از فروش بالایی برخوردار هستند گفت: ما نیز باید از فضای فیلم سازی آپارتمانی و دیالوگ محور فاصله بگیریم و به سمت ساخت فیلم‌هایی در فضای باز و اکشن برویم.

رییس انجمن بدلکاران ایران همچنین درباره وضعیت بدلکاران در ایران گفت: از نظر نیروی انسانی چیزی کم نداریم و مساله اصلی تجهیزات و امکانات این حرفه است. نمی‌دانم با کدام تجهیزات و امکاناتی از ما انتظار دارند که بدلکاری ما با خارج از ایران مقایسه شود، ‌در صورتی که ما تجهیزات و لوازم لازم و حداقلی را نداریم.

وی ادامه داد: ما حتی ساده‌ترین امکانات هم چون تشک بادی را در اختیار نداریم و یا همیشه ماشین‌های اوراق و ارزان قیمت برای واژگون نمودن در اختیار ما قرار می‌دهند.

رییس انجمن بدلکاران ایران همچنین از حضور افراد غیرحرفه‌ای در بدلکاری انتقاد کرد و تاکید کرد: متاسفانه این روزها شاهد حضور افرادی هستیم که بدون پشتوانه لازم مدعی بدلکاری هستند.

وی با بیان اینکه حضور افراد غیرمرتبط با بدلکاری به این رشته لطمه زده تصریح کرد: حضور افرادی که بدلکاری را نمی‌شناسند و کسانی که هزینه‌های اندک می‌دهند سبب صدمه خوردن حرفه بدلکاری در ایران گردیده است.

رییس صنف بدلکاران سینما با اشاره به شرایط سخت صنف بدلکاران پس از تعطیلی خانه سینما گفت: بسته شدن در خانه سینما سبب شد تا تمام لوازم ما در آنجا بماند و حتی من به سختی توانستم بیشتر کسانی که در صنف بدلکاران مشغول فعالیت بودند را مجددا پیدا کنم تا نگذارم حق آن‌ها ضایع شود.

علیرضا فتحی گفت:من هیچ گاه طرفداری شخص خاصی را نمی‌کنم و قفط می‌خواهم 210 نفر اعضای صنف ما بلاتکلیف نباشند، به هر حال اگر مساله فقط اساسنامه خانه سینما بود، می‌شد آن را دوستانه و با تعامل حل کرد./7432

نسخه چاپی