امام خمینی: او برای اسلام چون ابوذر بود

امام خمینی:« او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود؛ بُرنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت. رحمت خداوند بر پدر بزرگوار او، که در رأس پرهیزکاران بود، و بر روان خودش که بازوی توانای اسلام.»

به گزارش راسخون به نقل از فارس امروز روز تلخی برای جامعه انقلابی ایران بود ، ساعت یک و 45دقیقه بامداد آیت الله طالقانی پس از آنکه شب گذشته دو و نیم ساعت با سفیر شوروی به گفتگو نشسته بود بر اثر سکته قلبی درگذشت ، رهبر انقلاب در پیام تسلیتی آیت الله طالقانی را ابوذری برای اسلام خواندند و در کشور نیز امروز تعطیل و سه روز عزای عمومی اعلام شد .

انقلاب ملت بحرین که با پیروزی نهضت عظیم اسلامی در ایران اوج گرفته است همچنان ادامه دارد ، رژیم آل خلیفه با نگرانی فزاینده از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر مردم این کشور و با اطلاع از تاثیر روحانیون در تشجیع و آگاه سازی مردم به دستگیری گسترده روحانیون و علما دست زده است ، در این راستا نماینده امام در بحرین دستگیر و زندانی شده و نیز تعداد دیگری از روحانیون نیز با هجوم ماموران رژیم به خانه های آنان به نقاط نامعلوی منتقل شده اند ، آل خلیفه همچنین دست به تخریب مساجد ، حسینیه ها زده و به گفته انقلابیون برای ضربه زدن به نظام نوپای اسلامی به ضد انقلاب ایران کمک های مالی و ...میرساند .

اعدام عامل دستگیری شهیدان نواب صفوی و خلیل طهماسبی از دیگر خبر های امروز بود که روزنامه ها به آن در حاشیه اخبار مربوط به فوت آیت الله طالقانی اشاره کرده اند .

درگذشت آیت الله طالقانی/ او برای اسلام مانند ابوذر بود

آیت الله طالقانی ساعت یک و 45دقیقه بامداد امروز بر اثر سکته قلبی درگذشتند . وی شب گذشته به مدت دو و نیم ساعت با سفیر شوروی به صورت خصوصی ملاقات و گفتگو کرده بود .امام خمینی بعد از فوت آیت الله طالقانی با انتشار بیانیه ای وی را ابوذر زمان خطاب کردند .

رهبر انقلاب در این پیام تاکید کردند : آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او یک شخصیتی بود که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود؛ و هیچ گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت.

امام خمینی آیت الله طالقانی را ابوذر زمان دانسته و ادامه دادند :« او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود؛ بُرنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت. رحمت خداوند بر پدر بزرگوار او، که در رأس پرهیزکاران بود، و بر روان خودش که بازوی توانای اسلام.»(1)
بعد از وفات آیت الله طالقانی جنازه ایشان به دانشگاه تهران منتقل و مقدمات یک تشییع جنازه باشکوه فراهم شد .ساعت نه صبح امروز نیز میلیونها نفر از مردم تهران در حالی که شعار میدادند عزا عزا است امروز ، روز عزاست امروز ، طالقانی مبارز پیش خدا است امروز ، پیکر این مجاهد نستوه را تا خانه ابدی وی در بهشت زهرا تشییع کردند .
ایشان هنگام فوت 68سال داشتند . صبح امروز بلافاصله پس از اعلام درگذشت آیت الله طالقانی صباغیان وزیر کشور اولین شخصیت دولتی بود که در منزل ایشان حضور یافت و بعد از وی نیز مهندس بازرگان نخست وزیر به منزل آیت الله طالقانی رفتند . امروز همچنین تعطیل و به مدت سه روز در کشور عزای عمومی اعلام شد .

تشییع باشکوه

بعد از وفات آیت الله طالقانی جنازه ایشان به دانشگاه تهران منتقل و مقدمات یک تشییع جنازه باشکوه فراهم شد .ساعت نه صبح امروز نیز میلیونها نفر از مردم تهران در حالی که شعار میدادند عزا عزا است امروز ، روز عزاست امروز ، طالقانی مبارز پیش خدا است امروز ، پیکر این مجاهد نستوه را تا خانه ابدی وی در بهشت زهرا تشییع کردند .

آیت الله طالقانی رئیس شورای انقلاب بود

بعد از وفات آیت الله طالقانی ابعاد ناشناخته ای از زندگی سیاسی ایشان روشن شد ، شورای انقلاب با انتشار بیانیه تسلیتی اعلام کرد آیت الله طالقانی ریاست این شورا را بر عهده داشته است . (2)

بیانیه های تسلیت علما و مراجع

به دنبال ارتحال آیت الله طالقانی مراجع تقلید و علمای شیعه و سنی پیام های تسلیت جداگانه ای صادر کردند . حضرات آیات و حجج اسلام گلپایگانی ، مرعشی نجفی ،  منتظری ، شریعتمداری و نیز احمد مفتی زاده از علمای اهل سنت از جمله بزرگانی بودند که به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی پیام های تسلیتی صادر کردند . (3)

اعتراض جبهه آزادیبخش بحرین به تبعید نماینده امام

جبهه آزادیبخش بحرین با انتشار بیانیه ای به تحولات اخیر این کشور و دستگیری نماینده امام خمینی در این کشور پرداخت .در این بیانیه تاکید شده است :«در حالیکه مردم مسلمان بحرین خواهان برقراری جمهوری اسلامی در جهت برقراری احکام اسلام و  نیز رهایی از قید و بند استعمار گران خارجی و مستبدان داخلی (خاندان آل خلیفه) بوده و در این مسیر مبارزه خود را روز به روز پیگیرتر دنبال می کنند ماموران امنیتی آل خلیفه در روز دوشنبه 4شوال - 5شهریور - ساعت یک بعد از ظهر به وقت بحرین اقدام به دستگیری و بازداشت ناجوانمردانه نماینده امام خمینی در بحرین یعنی حجت الاسلام والمسلمین سید هادی مدرسی کردند .»

در همین راستا نظام طاغوتی بحرین تعداد دیگری از علمای بحرین از جمله شیخ محمد العکری ، شیخ علی العصفور ، سید عبدالله البحرانی ، شیخ جمال العصفور و شیخ الصائع و نیز نزدیک به 160تن از مردم مسلمان بحرین را دستگیر کرد .آل خلیفه همچنین با هجوم به خانه یکی از مبارزین بحرینی به نام حاج احمد منامی وی را به جرم تقلید از امام خمینی دستگیر و به زندان منتقل کردند .
شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز پس از 6جلسه رسیدگی مداوم و شورو بررسی رای نهایی خود را در مورد شش تن از عمال ساواک از جمله عامل شکنجه شهیدان نواب صفوی و خلیل طهماسبی صادر کرد.
تخریب حسینیه ها و مساجد ، دستگیری مردم متدین تنها به جرم داشتن عکسی از امام در خانه های خود ، بازداشت مردم به جرم گوش دادن به صدای جمهوری اسلامی ، کمک به ضد انقلاب ایران برای مبارزه با نظام نوپای جمهوری اسلامی و...از جمله خبرهایی است که این روزها از بحرین به گوش می رسد . (4)

اعدام شکنجه گر رهبران فدائیان اسلام

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز پس از 6جلسه رسیدگی مداوم و شورو بررسی رای نهایی خود را در مورد شش تن از عمال ساواک از جمله عامل شکنجه شهیدان نواب صفوی و خلیل طهماسبی صادر کرد .شرکت در دستگیری و بازجویی توام با شکنجه تعداد زیادی از مجاهدین و مبارزین سالهای 1332-1334، شکنجه شهیدان نواب صفوی و خلیل طهماسبی و سایر اعضای فدائیان اسلام ، اخذ اعتراف از مخالفان رژیم شاه با اعمال شکنجه از جمله جرائمی است که دادگاه به استناد آنها احمد سالاری را به اعدام محکوم کرد ./7432

نسخه چاپی