63 درصد خانواده ها به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی رضایت نمی دهند

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، از وجود 47 مرکز پیوند و یک بانک نسوج در کشور خبر داد و گفت: عدم رضایت خانواده ها به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی یکی از موانع فعالیتهای ما محسوب می شود.
 

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد عقیقی با اشاره به وجود تیم تایید کننده مرگ مغزی در 44 دانشگاه علوم پزشکی کشور، افزود:  و تصریح کرد: وظیفه این افراد تشخیص، تایید و قطعی کردن مرگ مغزی بیمار است.

وی با بیان اینکه 15 واحد فراهم آوری اعضا در ایران وجود دارد، گفت:  واحدهای  فراهم آوری اعضا به آن توسعه یافتگی که انتظار داریم، نرسیده است.

عقیقی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 31هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده افزود: پیوند کلیه در کشور از قدیمی ترین پیوند اعضای بدن محسوب می شود که از این نظر در بین کشورهای خاورمیانه در رتبه نخست قرار داریم.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت به افزایش پیوند کبد در ایران اشاره و تصریح کرد: در زمینه پیوند کبد نیز تیمهای فعالی در کشور وجود دارد.

عقیقی ادامه داد: تا کنون 10 پیوند پانکراس، 81 پیوند ریه،  47 هزار پیوند قرنیه، 4 هزار و 600پیوند مغز استخوان، 2 هزار و 500 پیوند دریچه قلبی در کشور انجام شده است.

وی توسعه مراکز پیوند کلیه در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر 30 بخش پیوند کلیه، 8 بخش پیوند قلب، 6 بخش پیوند کبد، 2 بخش پیوند ریه، 6 بخش پیوند مغز استخوان و 55 بخش در پیوند قرنیه در حال ارایه خدمات به بیماران نیازمند وجود دارد.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت از روند رو به رشد جذب اعضای بدن از افراد مرگ مغزی طی سالهای 1981 تا 1991 خبر داد و افزود: عدم رضایت خانواده ها به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی یکی از موانع فعالیتهای ما محسوب می شود.

عقیقی عدم رضایت خانواده ها به این امر را 63 درصد دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی این رقم کاهش یابد.
وی اهدای دو تا سه عضو از بیماران مرگ مغزی را 70 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: هرچه اعضای بیشتری را پیوند دهیم بیماران بیشتری  برخوردار می شوند و لیست انتظار بیماران نیازمند به پیوند اعضا نیز کاهش می یابد.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: 80 درصد کبدها، 95 درصد کلیه ها، 37 درصد قلب و 5 درصد ریه در بیماران مرگ مغزی پیوند زده می شوند.
100

نسخه چاپی