به جای جومونگ «شکارچی تانک» را بشناسیم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: جومونگ و رمبو را همه می‌شناسند اما کسی سرهنگ غفاری شکارچی تانک را نمی‌شناسد.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، حسن خلیلی صبح امروز در نشست نقد کتاب حفره‌های روی پیشانی اظهار داشت: در محفلی وزیر خارجه وقت فرانسه گفته بود، اعضای دائمی شورای امنیت در تصمیمی رسانه‌ای نشده بر سر حمایت از عراق توافق کرده بودند.

وی ادامه داد: فرانسه تنها در یک مرحله 5 میلیارد دلار به عراق کمک کرد و روسیه 9 میلیارد سلاح و 16 میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته مانند میراژ و موشک اگزوست در اختیار ارتش بعث قرار داده بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس اضافه کرد: برابر گزارش نیوزویک، آمریکا از سال 1361 تا 1366 معادل یک‌ میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی و دستگاه‌های حساس به عراق داده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در جنگ زمانی که دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کردیم در سنگرهای عراقی عکس‌های ماهواره‌ای را می‌دیدیم که نفر پیاده نیروهای ایران را با دقت بالا نشان داده بود.

به گفته وی، این چتر حمایت استراتژیک فرصت را برای صدام به منظور حمله به پایانه‌های نفتی و مراکز صنعتی ایران فراهم کرد و با این اوضاع شرایط از نظر اصول جنگ به طور کامل نابرابر بود.

خلیلی تنها عامل قدرت ایران و به زانو درآمدن این تعداد هم‌پیمان استکباری صدام را ایمان و دلاوری جوانان معتقد و ولایی کشور دانست و افزود: در دوران دفاع مقدس جوانان با شور و اشتیاق به سوی جبهه‌ها می‌شتافتند در حالی که صدام با زور افراد را به میدان نبرد می‌کشاند و صدها نفر از نیروهای ارتش خود را به دلیل تمرد و فرار اعدام می‌کرد.

وی اضافه کرد: جومونگ و رمبو را همه می‌شناسند اما کسی سرهنگ غفاری شکارچی تانک را نمی‌شناسد و این مسئله نشان می‌دهد که چقدر در زمینه دفاع مقدس نیاز به کار هست.

این مسئول تصریح کرد: غفاری به تنهایی بیش از 528 تانک دشمن را منهدم و حدود 4 میلیارد دلار به لشگر عراق خسارت وارد کرد و امثال این رستم‌ها و پهلوانان در دفاع مقدس زیاد هستند.

منتقد و فعال فرهنگی نیز در این نشست ادبی گفت: دفاع مقدس، غریب و مظلوم است چرا که تاکنون آن‌گونه که در خور شأن رزمندگان و شهدا بوده به این حماسه‌سازان پرداخته نشده است.

اکبر کریمی خرمی افزود: ما می‌توانستیم از «گنج جنگ» عزت و افتخار استخراج کنیم و به گوهرهای ارزشمند عزت‌آفرین برسیم اما در این زمینه آن‌گونه که باید کار نکردیم.

دبیر کانون دانش‌بنیان پایداری ادامه داد: در کاخ سفید آمریکا بخشی وجود دارد که افرادی را که در مورد جنگ و سربازان آمریکایی فیلم، داستان و یا اثری هنری می‌سازند، مورد حمایت قرار می‌دهد در حالی که در کشور ما همین حمایت‌های حداقلی نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرد و برخی عنوان می‌کنند که ادبیات دفاع مقدس حمایتی شده است.

وی اضافه کرد: جومونگ و رمبو را همه می‌شناسند اما کسی سرهنگ غفاری شکارچی تانک را نمی‌شناسد و این مسئله نشان می‌دهد که چقدر در زمینه دفاع مقدس نیاز به کار هست.

کریمی تصریح کرد: غفاری به تنهایی بیش از 528 تانک دشمن را منهدم و حدود 4 میلیارد دلار به لشگر عراق خسارت وارد کرد و امثال این رستم‌ها و پهلوانان در دفاع مقدس زیاد هستند.

این منتقد در ادامه در مورد کتاب حفره‌های روی پیشانی گفت: بخش‌هایی از این کتاب قابلیت فیلم‌نامه و یا کلیپ شدن را دارد و نویسنده از اصل غافلگیری به خوبی در داستان‌ها بهره برده است.

به گفته وی، این کتاب صحنه‌های ضد جنگ بسیار دارد اما در فضاسازی‌ها و استفاده از طنز به نسبت موفق عمل کرده است.

وی با انتقاد از نام و طراحی روی جلد کتاب افزود: این نام تا حدی به کتاب‌هایی در زمینه پوست و مو شبیه می‌شود و طراحی روی جلد نیز می‌توانست از تصاویر زیبای واقعی دفاع مقدس باشد.

منتقد و مدرس دانشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: آثار نویسنده‌های نسل اول دفاع مقدس که در همان دوران قلم می‌زدند به نوعی تبلیغی بود اما از کلیشه در آنها خبری نبود.

ساناز مجرد ادامه داد: با پایان جنگ آثار دفاع مقدس کم‌کم به نوعی به سمت استفاده از کلیشه‌ها رفتند و استفاده از شخصیت‌های از جنگ برگشته که حالا از جامعه دور مانده و جدا افتاده هستند، رواج پیدا کرد.

مجرد تصریح کرد: این کلیشه‌سازی در ادبیات دفاع مقدس صحیح نبود و حالا زمانی است که نویسندگان نسل سوم ادبیات دفاع مقدس ببینند که قهرمانان جنگ همگی جدا مانده از جامعه نیستند بلکه در بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های دولتی و خصوصی حضور دارند و با شادابی و امید در کنار مردم و با مردم به زندگی مشغولند.

وی در سخنان خود همچنین با تاکید بر بیان رشادت‌ها و قهرمانی‌های دوران دفاع مقدس گفت: در آثار دفاع مقدس نباید عنوان شود که رزمندگان افرادی آسمانی و تجریدی بودند بلکه باید به مردم نشان دهیم که در میان شهدا افرادی عادی و زمینی نیز وجود داشته‌اند که پس از ورود به فضای جبهه متحول شده‌اند.

مجرد ادامه داد: اگر این تفکر در جامعه نهادینه شود که ایثار تنها از عهده انسان‌هایی ویژه بر می‌آید در شرایطی مشابه دفاع مقدس بسیاری خود را توجیه می‌کنند در حالی که باید به جامعه گفت با اخلاص و حرکت در مسیر درست می‌توان به جایگاه رفیع معنوی دست یافت.‌

نویسنده کتاب حفره‌های روی پیشانی نیز در این نشست خواستار آن شد که فرصت تجربه و نوشتن به نویسندگان جوان داده شود حتی اگر اثر آنها از نظر ما چندان مورد قبول نباشد.

مهدی زارع ادامه داد: هنرمند باید هنر خود را نمایش دهد و برای اینکه بتوانیم به آثار فاخر و ارزنده در ادبیات دفاع مقدس و سایر زمینه‌های هنری دست پیدا کنیم باید به جوانان فرصت کار بدهیم.

به گزارش فارس، حفره‌های روی پیشانی مجموعه داستان‌های کوتاهی با محوریت دفاع مقدس به نویسندگی مهدی زارع است و مراسم نقد این کتاب با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
100

نسخه چاپی