رئیس مجلس چین: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران رفتاری غیرقابل قبول است

رئیس مجلس چین با انتقاد از رویکرد استکباری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و رابطه با کشورهای دوست آن گفت: انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری و اقتصادی در راستای منافع مشترک دو کشور چین و ایران در تعارض با هیچ یک از توافقات بین‌المللی نیست، اما آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه رفتار غیرقابل قبولی از خود نشان داده است.

  به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه با وو بانگوآ رئیس کنگره جمهوری خلق چین دیدار و گفت و گو کرد.
 
وو بانگوآ رئیس کنگره نمایندگان جمهوری خلق چین با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان، هدف از سفر خود را کمک به تعمیق هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دوستانه بین دو کشور و نیز حمایت از تسریع در اجرای موافقت‌نامه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین توصیف کرد.
 
وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه دانست و با اشاره به روند مثبت و رو به گسترش مناسبات کشورش با ایران گفت: چین و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دو کشور قدرتمند در حال توسعه با لحاظ نمودن افق‌های نوین و روشن رشد و پیشرفت اقتصادی خود باید در اندیشه تعمیق هر چه بیشتر روابط خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی باشند.
 
وی گفت: چین در این راستا از همه ظرفیت‌های ممکن برای استمرار روابط دوستانه با شریک مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خود بهره خواهد برد.
 
رئیس مجلس چین همچنین با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های مشترک در رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی دو کشور در مجامع مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، اهمیت افزایش نقش و تاثیرگذاری مجالس دو کشور در اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های اقتصادی و تجاری و همچنین هموارتر ساختن بسترهای سرمایه‌گذاری بیشتر بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران نم در تهران گفت: چین به‌عنوان عضو ناظر این اجلاس با شرکت در این رویداد مهم، شاهد ایفای نقش کلیدی راهبردی ایران برای جنبش بود.
 
وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران ایفاگر نقش مثبت و سازنده‌ای در صلح و ثبات منطقه‌ای بوده است و رابطه با این کشور مهم برای چین یک رابطه راهبردی دائمی است که وقوع تحولات و رویدادهای جهانی آن را دستخوش تاثیر و تغییر نخواهد کرد.
 
رئیس مجلس چین در ادامه با انتقاد از رویکرد استکباری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و رابطه با کشورهای دوست آن گفت: انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری و اقتصادی در راستای منافع مشترک دو کشور چین و ایران در تعارض با هیچ یک از توافقات بین‌المللی نیست، اما آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه رفتار غیرقابل قبولی از خود نشان داده است.
 
 وو بانگوآ در ارتباط با موضوع هسته‌ای کشورمان نیز یادآور شد: چین به‌عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق قانونی ایران می‌داند و بر این باور است که با استمرار رویکرد مذاکره، باید اختلافات موجود بر سر این موضوع را حل و فصل کرد.
 
وی لزوم همکاری دو کشور برای مقابله با رویکرد استکباری آمریکا در اعمال تحریم‌ها ضد ایران را یادآور شد و از آمریکا به‌ علت ایجاد محدودیت برای شرکت‌های چینی جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان به شدت انتقاد کرد.
 
در این دیدارعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از استقبال از همتای چینی خود در مجلس شورای اسلامی روابط جمهوری اسلامی ایران با چین را بسیار خوب و رو به رشد خواند و گفت: دو کشور از دیرباز مناسبات دوستانه‌ای را براساس منافع مشترک برای ملت‌های خود داشته‌اند و این روند سیر صعودی خود را همچنان طی می‌کند.
 
وی در ادامه گفت: دو کشور علاوه بر مراودات اقتصادی و تجاری و فرهنگی در کنار روابط خوب سیاسی و پارلمانی، همکاری‌ها و رایزنی‌های گسترده‌ای نیز در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند که باید استمرار یابد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مجلس شورای اسلامی از هرگونه تلاش و اقدام برای تعمیق روابط و همکاری‌های دوستانه فیمابین دو کشور در کلیه سطوح سیاسی، پارلمانی، فرهنگی و اقتصادی حمایت می‌کند.
 
لاریجانی با تقدیر از مواضع رهبران چین در مقابله با سیاست استکباری آمریکا در مناسبات بین‌المللی امروز جهان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با همین رویکرد و با توسعه نگاه به شرق، به گسترش روابط با چین می‌اندیشد.
 
وی درخصوص مسائل هسته‌ای کشورمان نیز خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه‌های دینی و فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت و تحریم سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی هیچگاه به دنبال تولید و توسعه این سلاح‌ها نبوده و نخواهد بود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بانیان اولیه طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، همچون هر کشور عضو ان‌پی‌تی استفاده صلح‌آمیز و دانش‌محور از فناوری هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
 
گفتنی است در این دیدار رئیس مجلس چین از رئیس مجلس شورای اسلامی برای انجام دیدار رسمی از پکن دعوت به‌عمل آورد.

/111/

نسخه چاپی