پارچه های هوشمند ضد سرقت

به گزارش راسخون به نقل ازgizmag پارچه های هوشمندی ساخته شده است که درسرقتها در صورت پاره شدن، هشدار می دهند. محققان موسسه فرانهفر موفق به ساخت پارچه هایی متشکل از تار و پودی با پوشش رسانای نفره شدند که به یک میکروکنترلر متصل است. اگر کنترل کننده قطع جریان الکتریسته را که از فیبرهای پارچه می گذرد تشخیص دهد، آن را اعلام می کند.

بر طبق نظر محققان، این پارچه می تواند در پوشش برزنتی بارهای کامیون ها یا حتی در پوشش سقف، دیوار و زیر طبقات ساختمانی استفاده شود و در برخی از مکانها از جمله بانک ها جواهر فروشی ها و موزه ها کاربرد ویژه ایی دارد زیرا در صوت بروز سرقت و پاره شدن پارچه میکرو کنترلرها نه تنها قادرند آن را تشخیص دهند بلکه می توانند مشخص کنند این پارگی در کجا اتفاق افتاده است.

برطبق اعلام موسسه فرانهوفر، پارچه های هوشمند بسیار ارزان تر از گزینه های دیگر است زیرا از مواد و ترکیبات استاندارد ساخته شده است و تار و پودهای رسانا  در یک بستر پلی استری با استفاده از دستگاههای استاندارد ناجی به هم بافته شده اند. شبکه ایی ار نخهای رسانا در دمای پایین به دستگاه کنترل کننده متصل می شوند.

قبل از نصب، می توان این پارچه را برش داد ولی اندازه آن نباید کمتر از یک متر مربع باشد. گزارش شده که در شرایط آزمایشگاهی، این پارچه در مقابل شستشو رطوبت زیاد و دماهای 40- تا 85 درجه سانتی گراد مقاوم است.

/110/



 

نسخه چاپی