کشف «بوزون هیگز» رسما تایید شد

فیزیکدانان برخورددهنده بزرگ هادرونی مرکز سرن پس از اعلام خبر غیر رسمی اولیه کشف احتمالی ذره فراری بوزون هیگز در ماه ژوئیه سال جاری، اکنون به طور رسمی اولین مقالات خود را در مورد این ذره ارائه کرده‌اند.

 

 

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا دو تجربه اصلی این برخورددهنده عظیم با عنوانهای اطلس و CMS یافته‌های خود را در مجله Physics Letters B منتشر کرده‌اند.

 

 

به گفته «جو اینکاندلا»، سخنگوی تجربه CMS، این نتایج مهمترین پژوهشهای علمی بدست آمده از این مرکز تاکنون هستند و هر دو بطور رایگان در دسترس قرار دارند.

 

 

در ژوئیه 2012 مرکز سرن در ژنو از کشف یک ذره جدید با ویژگیهای بسیار نزدیک به بوزون هیگز خبر داد که شواهد قبلی آن توسط این مرکز به ثبت رسیده بود.

 

 

«اینکاندلا» اظهار کرد: این مقالات نشانگر اولین مشاهدات از ذره جدید کشف شده توسط این مرکز در جستجو برای ذره بوزون هیگز مدل استاندارد است که از چندین دهه قبل در جریان بوده است.

 

 

وی افزود: اینها مهمترین مقالات بدست آمده از برخورددهنده بزرگ هادرونی است و این یافته‌ها در زمینه فیزیک ذرات بسیار اساسی هستند.

 

کشف «بوزون هیگز» رسما تایید شد

وجود ذره هیگز برای اولین بار در سال 1964 توسط فیزیکدانان ذرات پیش‌بینی شد. کشف آن می‌تواند فیزیک ذرات مدل استاندارد را تکمیل کرده و مهمتر اینکه می‌تواند فرضیه‌های بوجود آمده طی 50 سال گذشته در مورد چگونگی دستیابی ذرات اولیه به جرم را تائید کند.

/110/

نسخه چاپی