کشتی حماسی شاهنامه برگزار می‌شود

 سرپرست فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی ـ محلی گفت: ماه آینده به میزبانی تهران اولین دوره کشتی حماسی شاهنامه فردوسی برگزار خواهد شد.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامرضا جعفری در حاشیه جشنواره فرهنگی ـ ورزشی شمال غرب کشور در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: قرار است دو ماه آینده فراخوان برگزاری رقابت‌های کشتی سنتی و بومی ـ محلی استان‌ها در قالب یک جشنواره سراسری ارائه شود تا با  هماهنگی تمام استان‌ها بتوانیم کشتی‌های پهلوانی و سنتی – بومی را معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد فعالیت‌های ما از حالت نمایشی به سمت انتقال فرهنگ و ارزش‌های بازی‌های بومی ـ محلی تغییر پیدا کرده است و سعی داریم مشارکت فعال همه اقشار را در این برنامه‌ها شاهد بوده تا ارزش‌های فرهنگی خودمان را به نسل‌های آینده القا کرده و آموزش دهیم.

سرپرست فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی ـ محلی یادآور شد: صادقانه می‌گویم ما به دنبال احیای بازی‌های سنتی هستیم و تلاش می‌کنیم تا به دور از شکل کلاسیک و اخطار دادن‌های امروزی کشتی سنتی و بومی – محلی را حفظ کرده و احیا کنیم تا آن اصالت فرهنگی ورزش کشتی حفظ شود.

جعفری این حرکت را نیازمند همراهی و توجه فرابخشی تمام دست‌اندرکاران توصیف کرد و گفت: امیدواریم با همراهی دستگاه‌های دولتی در ادای دین و انجام رسالت خود موفق عمل کنیم.

ورزش همگانی با فدراسیون ورزش‌های سنتی ادغام نمی‌شود

این مسئول عنوان کرد: با توجه به تغییر ماموریت فدراسیون ما که پیش از این ورزش روستایی و عشایری بوده و گاه فعالیت‌های ورزشی کلاسیک را نیز شاهد بودیم در حال حاضر حدود چهار ماه است که مسئولیت این فدراسیون با شرح وظایف و ماموریت جدید احیای ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی ـ محلی است.

سرپرست فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی در پاسخ به این سئوال که فدراسیون ورزش‌های همگانی با فدراسیون ورزش‌های سنتی ادغام می‌شود، به خبرنگار فارس بیان داشت: ادغامی در کار نیست چرا که هر یک از فدراسیون‌ها مستقل عمل می‌کنند ولی ما خواستار منفک شدن رشته‌های بومی – محلی و سنتی از تمام فدراسیون‌ها و بازگشت به این فدراسیون تازه تاسیس شده شدیم.

جعفری با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی با رویکردی متفاوت و علمی‌تر مسائل و موضوعات را پیگیری می‌کند، افزود: ما در نیمه دوم سال با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی در برخی استان‌ها مسابقات منطقه‌ای را برگزار می‌کنیم و بر اساس برنامه و تقویم اجرایی در رشته فوتبال ساحلی مسابقاتی را در مناطق ساحل‌نشین کشور انجام خواهیم داد.

وی از برگزاری مسابقات منطقه‌ای در همدان، اصفهان و همچنین گرمسار تا پایان امسال خبر داد و در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در دیگر مناطق نیز به صورت دوره‌ای و لیگ مسابقات بومی – محلی و سنتی در حال برگزاری است.
100
 

نسخه چاپی