پانه‌تا: تظاهرات‌های ضد آمریکایی ادامه می‌یابد

وزیر دفاع آمریکا با اعلام اینکه تظاهرات ضد آمریکایی تا چندین روز دیگر در جهان اسلام ادامه پیدا می‌کند، گفت: اینگونه به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها و درگیری‌ها به بالاترین حد خود رسیده است.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا گفت: پنتاگون نیروهای خود را در مناطقی که سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های آمریکا واقع هستند، مستقر کرده تا به حفاظت و تامین امنیت پرسنل و دارایی‌های آمریکا بپردازد.

پانه‌تا به ذکر جزئیات در مورد احتمال افزودن به نیروهای نظامی در کشورهای اسلامی که شاهد تظاهرات ضد آمریکایی هستند، نپرداخت اما گفت: تا زمانی که وزارت خارجه آمریکا از پنتاگون درخواست افزودن به نیروهای نظامی را در این مناطق نکند، این عمل را انجام نمی‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا گفت: باید هوشیار باشیم چرا که گمان می‌کنم این تظاهرات تا چندین روز دیگر ادامه داشته باشد.

در جریان انتشار فیلم موهن به پیامبر اسلام (ص) و مقدسات اسلام تظاهرات گسترده‌‌ای در کشورهای اسلامی و سراسر جهان اسلام صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. علاوه بر این در جریان حمله مسلمانان به کنسولگری آمریکا در بنغازی که روز سه‌شنبه هفته گذشته صورت گرفت، سفیر آمریکا و سه دیپلمات دیگر کشته شدند.

همچنین تظاهرات مشابهی در تونس و سودان نیز صورت گرفت و مسلمانان به سفارتخانه‌ها، رستوران‌ها و مدارس آمریکایی‌‌ها در لبنان حمله‌ور شدند.

پس از این تظاهرات، پنتاگون در واکنش سریع خود تفنگداران ویژه را به یمن و لیبی اعزام کرد اما گروهی که برای استقرار به خارطوم رفته بودند، به دلیل رد درخواستشان از سوی دولت سودان، مجبور به بازگشت شدند.

پانه‌تا در پاسخ به واکنش دولت خارطوم اعلام کرد: دولت میزبان حق رد درخواست پنتاگون را دارد. می‌دانم که دولت خارطوم احساس کرده از عهده تامین امنیت سفارتخانه و پرسنل آمریکا برمی‌آید. برای همین درخواست پنتاگون را رد کرده است.

پانه‌تا که به آسیا سفر کرده، قرار است به ژاپن، چین و نیوزیلند برود و با مقام‌های دفاعی و بلندپایه این کشورها دیدار کند. سفر وی به این سه کشور آسیایی در میان افزایش تنش‌ها میان دو دولت چین و ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی انجام شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، پانه‌تا خواهان حل صلح آمیز این مناقشه میان دو دولت توکیو و پکن است که پیشتر باعث بروز اقدامات تحریک آمیز و خشونت‌ طلبانه در هر دو کشور شده بود.

وزیر دفاع آمریکا امروز (دوشنبه) با ساتوشی موریموتو، همتای ژاپنی خود و کویچیرو گمبا، وزیر امور خارجه ژاپن دیدار کرد.

وی قرار است به پایگاه هوایی یوکوتا در 30 مایلی شمال غرب توکیو برود و با نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه دیدار کرده و سپس روانه پکن شود.

پانه‌تا در جمع خبرنگاران در ژاپن گفت: نگران هستم که دو کشور پیش داوری کرده و بدون قضاوت درست یکدیگر را مقصر بدانند. این روند بر مناقشات و کشمکش‌ها می‌افزاید.

این جزایر بدون سکنه مورد مناقشه در زبان چینی "دیائویو" در زبان ژاپنی "سنکاکو" نام دارند و هر دو کشور مدعی مالکیت آن‌ها هستند.
100

نسخه چاپی