ماراتن جشنواره‌های سینمایی

 تراکم جشنواره‌های سینمایی با برگزاری جشنواره فیلم اولی‌ها آغاز شده است و در دو ماه آینده سینماگران، مدیران سینمایی و اصحاب رسانه 6 جشنواره سینمایی که هر کدام به فاصله چند روز از هم برگزار می‌شود را پیش رو دارند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، تراکم جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی در مهر و آبان‌ماه باعث شده است، این دو ماه به ایام پرکار سینماگران، مدیران و اصحاب رسانه در حوزه سینما تبدیل شود.

معمولا در سال‌های گذشته، جشن سینمای ایران که 21 شهریور‌ماه همزمان روز سینما برگزار می‌شود، آغازگر تراکم جشنواره‌های سینمایی در دو ماه آینده‌اش بود، اما امسال با توجه به مسائل مربوط به خانه سینما این جشن برگزار نشد و نخستین جشنواره فیلم اولی‌ها آغازگر این مسیر بود.

جشنواره فیلم‌ اولی‌ها 23 تا 27 شهریور‌ماه به همت انجمن سینمای جوان در تهران برگزار شد، پس از آن و به فاصله یک هفته، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان آغاز می‌شود. این جشنواره به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 3 تا 7 مهرماه در کرمان برگزار می‌شود.

سه روز بعد، بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان دومین جشنواره پر قدمت سینمای ایران در تاریخ 10 تا 16 مهرماه در تهران برگزار می‌شود. انجمن سینمای جوان مجری برگزاری این جشنواره است.

بلافاصله پس از اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه، بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان از 17 مهرماه در اصفهان آغاز می‌شود و تا 21 همین‌ ماه ادامه خواهد داشت. بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت برگزاری جشنواره کودک را برعهده دارد.

پس از تراکم بسیار زیاد جشنواره‌های سینمایی در مهرماه، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به همت آموزش و پرورش 5 تا 12 آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

البته تراکم جشنواره‌ای در آبان‌ماه هم ادامه دارد چراکه جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی رویش که حوزه هنری متولی برگزاری‌اش است، دقیقا وسط جشنواره رشد یعنی از 9 تا سیزدهم آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

همچنین مراسم اختتامیه جشنواره رویش در مشهد با مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم‌های مستند سینما حقیقت هم همزمان خواهد شد! ششمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت قرار است به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 13 تا 19 آبان‌ماه در تهران برگزار شود.

در اوایل تیرماه امسال جواد شمقدری ـ رییس سازمان سینمایی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به تراکم بسیار زیاد جشنواره‌های سینمایی کشور در مهر و آبان‌ماه گفته بود: «به دلیل گسترده کردن برگزاری جشنواره‌های سینمایی در طول سال، موضوع انتقال یکی از این رویداد‌ها به اردیبهشت‌ماه مطرح شده و از تغییر زمان برگزاری جشنواره کودک هم به عنوان یک پیشنهاد نام برده شده است». اما این اتفاق نیفتاد و همچنان جشنواره‌‌ها با فاصله‌ی کمتر از هم برگزار می‌شوند./7432

نسخه چاپی