قرائتی: قرار نیست هرکسی رییس‌جمهور می‌شود، عزیز شود

  ویرایش عکس دی ماه 98

رییس ستاد اقامه نماز گفت: چیزی که در انتخابات باید گفته شود، این است که حجت داشته باشی و حجت حال حاضر ما رهبری است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، حجت ‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش "اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی" با بیان این‌که «سیاست ما اگر از قرآن باشد، همیشگی است و اگر از قرآن نباشد بی‌اثر است» اظهار کرد: تمام حرف‌ها و گفته‌های ما باید ریشه قرآنی داشته باشد. اصل شورا در اسلام آمده است و جایگاه آن در کنار نماز قرار می‌گیرد. هیچ کس از مشورت بی‌نیاز نیست. حتی امامان و ائمه معصوم (ع) به شاگردان خود می‌گفتند که ما را موعظه کنید.

وی ادامه داد: در صحیفه سجادیه اشاره شده است که هرچیزی، زیادی آن آفت دارد. اگر عزت هم زیاد باشد، باعث تکبر می‌شود و این آفت است. حکومت انسان‌ها را بی‌دین می‌کند جز برای اولیای خداوند که از این بی‌دینی مستثنی هستند.

قرائتی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) گفت: امام جواد همواره دعا می‌کرد که مرا از بخل دور کن و بالاترین بخیل جهان امروز آمریکاست. آمریکا کدام یک از فرمول‌های علمی و صنعتی خود را به جهان‌های دیگر صادر می‌کند، ولی در کارهایی که بخواهد تاثیر منفی بگذارد، آنها را صادر می‌کند.

این استاد اخلاق تاکید کرد: مملکت ما بیشترین ضربه را از کسانی می‌خورد که ادعای سواد دارند. مشخص می‌شود که سواد آنها، سواد نیست. فرد عالم و باسواد باید از خداوند بترسد. این آیه واضح قرآن است که اگر علم‌مان زیاد شد، باید اشک، اخلاق و دین‌مان افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تقوا و اخلاق نباشد، هیچ کاری درست نیست. مشکل کارهای ما این است که یا برای خداوند کار نمی‌کنیم یا وسط کار خداوند را فراموش می‌کنیم و یا در انتها گناهی می‌کنیم که باعث می‌شود کارهای خوبمان به هدر برود.

قرائتی تاکید کرد: درعمل اخلاص داشته باشید. فرد مخلص چه رای بیاورد چه نیاورد، مخلص است، همانند امام حسین (ع) که همواره برای رضای خداوند کار می‌کرد. فرد مخلص هر مسوولیت و کار اجرایی در هرجایی که به او بدهند، انجام می‌دهد.

قرائتی تاکید کرد: در تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره زیاد صورت می‌گیرد، چراکه در اکثر تبلیغات اسراف است و اسراف گناه کبیره است و گناه کبیره، انسان را از مرز عدالت به فسق می‌رساند.

رییس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: عزت به دست خداوند است نه بنده او. قرار نیست هرکسی که رییس جمهور می‌شود، عزیز شود و به عزت برسد. همانند بنی‌صدر. او ابتدا رای آورد ولی بعد ذلیل شد. پس عزت فقط دست خداوند است نه پوسترهای رنگی.

وی ادامه داد: مشکل اخلاق ما کمبود توحید است. ما باید بدانیم رزق، عزت، تدبیر و موفقیت همگی دست خداوند است.

قرائتی در ادامه با بیان این‌که «در انتخابات باید نکته اساسی را مدنظر داشته باشیم» گفت: چیزی که در انتخابات باید بگوییم این است که حجت داشته باشیم. اخیرا در یکسری از رسانه‌های بیگانه تبلیغاتی می‌کنند و می‌گویند رهبر و فقها و مراجع تقلید معصوم هستند. در صورتی که نه خود رهبری این را قبول دارد و نه کس دیگری، ولی رهبر برای ما حجت است مثل پزشکی که به او مراجعه می‌کنیم. رهبر فقیهی عادل و بی‌هوس است و حجت او است. نه رییس‌جمهور و نه رییس مجلس و نه سایر افراد.

قرائتی خاطرنشان کرد: اگر اخلاق جامعه ما درست شود، همه چیز جامعه درست می‌شود. ما در جامعه مشکل دانشمند نداریم. هر کشوری دانشگاه بیشتری داشته باشد، فساد آن کشور، بیشتر است، پس این نشان می‌دهد علم، انسان را نجات نمی‌دهد، اخلاق است که برای نجات انسان مهم است.

قرائتی در پایان با بیان این‌که «ملاک‌های فرد اصلح در قرآن ذکر شده است» گفت: فرد اصلح از نظر قرآن فردی است که دارای ایمان، تقوا، سابقه، علم، سلامت جسمی و علمی و قدرت باشد. تمام این‌ها ملاک‌هایی است که در قرآن ذکر شده است. بهتر است تبلیغات، سمینارها، کنفرانس‌ها، تیترهای روزنامه‌ای را رها کرده و به اصل قرآن عمل کنیم.

آغاز همایش اخلاق انتخاباتی و حماسه سیاسی

همایش اخلاق انتخاباتی و حماسه سیاسی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد

این همایش با هدف تبیین اصول و موازین اخلاق اسلامی به ویژه در آستانه تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزاری شده است.

حجج اسلام حاج علی اکبری ، ری شهری و عالی در بخش نخست این همایش سخنرانی می کنند.

در بخش دوم این همایش نیز که از ساعت 15 آغاز می شود حجج اسلام احمد خاتمی ، پناهیان و صدیقی سخنرانی می کنند.

آیت الله حائری شیرازی عضو خبرگان رهبری نیز سخنران پایانی این همایش است.

/111/

نسخه چاپی