سایت‌های همسریابی به شیوه‌ امروزی فاجعه‌آفرین است

 یک کارشناس مذهبی گفت: سایت‌های همسریابی زمانی که براساس قواعد دینی و علمی نباشد و نظارتی از سوی نهادهای علمی و دینی کشور بر آنها صورت نگیرد، چیزی جز فاجعه‌آفرینی نخواهد بود.
به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، فروغ نیلچی‌زاده، کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت موضوع ازدواج در اسلام گفت: همسرگزینی و همسریابی دو گزینه جدی، درون موضوع ازدواج است و اگر ازدواج در کلام رسول اکرم(ص)، محبوب‌ترین بنا در نزد خداوند است، پس باید طهارت و پاکی این بنای محبوب از نگاه حضرت حق در جامعه‌ای که نگاهش به سمت مدینه فاضله و مدینه طیبه است، حفظ شود.
وی افزود: اکنون در دوره‌ای به سر می‌بریم که موضوع همسرگزینی و همسریابی، دو مقوله مهمی است که هر دو نیازمند اقدامات زیرساختی برای جوانان است به نحوی که خلأها و آسیب‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد، به حداقل ممکن برسد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اکنون شاهد آسیب‌های بسیار در مقوله همسریابی و همسرگزینی هستیم و الان همه این توقع را دارند که همسرگزینی باید از راه رابطه‌های دوستی با جنس مخالف آغاز شود یا گزینه غلط دیگر اینکه ابتدا باید طرفین عاشق یکدیگر باشند و سپس ازدواج کنند. این‌ها دروغ‌های دنیای مدرن است که با باورهای توحیدی و صحیح بطور کامل در تعارض بوده و متأسفانه شیوع پیدا کرده است.
وی ادامه داد: سایت‌های همسریابی زمانی که براساس قواعد دینی و علمی نباشد و نظارتی از سوی نهادهای علمی و دینی کشور بر آنها صورت نگیرد، چیزی جز فاجعه‌آفرینی نخواهد بود. زمانی که واژه همسریابی را در فضای مجازی جستجو کنیم، مطالبی درباره روابط دوستی نامشروع، ازدواج موقت و آخرین گزینه ازدواج دائم نتیجه خواهد داشت، در حالی که اصلی‌ترین موضوع همسریابی، ازدواج دائم است، اما به دلیل مهاجرت‌های شغلی و تحصیلی پسران و دختران سبب شده تا مقوله همسریابی دچار اختلال شود.
نیلچی‌زاده اظهار کرد: ما نیاز داریم تا کارشناسان توانمند و معتمد با روش‌های علمی و دینی مقوله همسریابی را به مسیر درستی هدایت‌ کنند. متأسفانه سایت‌های همسریابی به دنبال منافع خودشان هستند، به ویژه آسیب‌های جدی دنیای مدرن که آسیب در روابط بین دو جنس است. با این ویژگی خاص طبیعتا جز به انحراف کشاندن افکار و روابط و جز به آسیب زدن به نهاد پاک خانواده اثر دیگری نخواهد داشت و آن خطر بزرگی است که ما را در این زمینه تهدید می‌کند.
وی بیان کرد: ابتدا باید برای فعالیت سایت‌های همسریابی، ایجاد ممنوعیت کرد و همزمان قواعد دینی، علمی و روش‌ها را به صورت شناخته شده و صحیح راه‌اندازی کرد. همچنین ساختارهای درون دینی همچون مساجد، هیئات و مجموعه‌های دینی معتمد نیاز است که به صورت علمی و دینی در این زمینه حرکت کنند. در گذشته رسم بر این بود که در چنین محافلی دختر و پسر را به خانواده‌ها معرفی می‌کردند اما عمده‌ترین مشکل سایت‌های همسریابی این است که گزینه ازدواج به جوانان و با چند گزینه و به شیوه‌های غلط معرفی می‌شود.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: سایت‌های همسریابی باید مسیر اصلاح، نظارت و تکمیل را سپری کنند در غیر این صورت شاهد آسیب‌های جدی خواهیم بود. سیستم همسریابی و همسرگزینی جزء ضرورت‌هاست اما نه به این شیوه‌ای که در کشور رایج است.
وی بیان کرد: فضای مجازی به نوبه خود فضای آسیب‌رسان است و اگر قرار باشد که از این فضا برای ازدواج و با روش امروزی استفاده کنیم خطرات بسیاری را شاهد خواهیم بود. فضای مجازی باید روشی برای آغاز ازدواج باشد نه آنکه بطور کامل به این سیستم و فضا اعتماد کنیم.
نیلیچی‌زاده اظهار کرد: همیشه در فضای مجازی درست شدن شخصیت مجازی به معنای شخصیت‌های دروغین و پنهان کردن بسیاری از حقایق و زمینه انواع آسیب‌هاست و اولویت دادن به نیازهای جنسی، جسمی و یکسری آسیب‌هایی دارد که وارونگی در اهداف رخ می‌دهد. به این دلیل اصل راه‌اندازی سایت‌های همسریابی مورد تأیید است مشروط بر اینکه به شیوه صحیحی هدایت شود. عملکرد سایت‌ها در شرایط امروزی به گونه‌ای است که بیش از 70 درصد، چیزی جز بیماری، آسیب و خطاپذیری هنر دیگری ندارد.
/7432/
نسخه چاپی