مشکلات جامعه ناشی از تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌های بیهوده است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(علیه السلام)، به تفسیر آیات 28 و 29 سوره مبارک احزاب پرداخت.
 
به گزارش راسخون، ایشان با بیان این که سعادت جاویدان با زندگی تجملاتی و تشریفاتی جمع و محقق نمی شود، تصریح کردند: این آیات هرچند درباره همسران حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است، اما منحصر به زنان آن حضرت نیست و پیام های بسیاری دارد.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: زندگی تجملاتی سه عیب بزرگ دارد، نخست این که بدست آوردن آن از راه حلال مشکل و گاهی محال است،‌ عیب دوم غفلت از خدا است؛ انسانی که به دنبال زندگی مادی و جمع کردن زرق و برق دنیوی است از یاد و نام خدا غافل می شود.
 
معظم له خاطرنشان کردند: سومین عیب زندگی های تجملاتی این است که دل محرومان و افراد مستضعف را به درد می آورد؛ برخی از افراد دوست دارند مال و اموال خود را به رخ دیگران بکشند.
 
ایشان با یادآوری احادیثی تصریح کردند: برخی از زندگی های دنیوی مورد تایید و سفارش است، امام سجاد(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند دنیا به دو گونه است، یک زندگانی ساده و آبرومندانه که نیازمند دیگران نباشیم،‌ این نوع زندگانی پسندیده است، اما دنیایی که مملو از تشریفات و اسراف و تبذیر باشد ملعون است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: روایاتی که مدح دنیا می کند مقصود قسمت نخست است و روایاتی که دنیا را مذمت می کند مقصود و هدف آن دسته ای است که زندگی های مملو از تشریفات،‌ تجملات و زرق و برق باشد.
 
ایشان با اشاره به روایتی از مولای متقیان حضرت علی(علیه السلام) حب دنیا را سبب زایل شدن عقل انسان دانست و فرمودند: انسانی که برای دستیابی به مادیات و دنیا خود را به آب و آتش می زند و حرص و ولع به دنیا دارد گوش او نسبت به شنیدن سخنان حکمت آمیز کر می شود؛‌ این دسته افراد افزون بر عقاب اخروی در این دنیا نیز گرفتار می شوند.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: حضرت امام صادق(علیه السلام) در بیانی نورانی تاکید می کنند کسی که دنیا پرست باشد قلب او به سه چیز مبتلا می شود، همیشه غم و غصه ای دارد که تمام نمی شود، آروزهای دور و دراز او هرگز برآورده نمی شود و امیدهایی  دارد که به هرکجا می رسد بازهم قانع نیست.
 
ایشان با انتقاد از تجمل گرایی در جامعه، توصیه هایی به مردم ارائه و تاکید کردند: جوانان و مردم بدانند ما بر سر دو راهی هستیم یا دنیا پرستی و یا خدا پرستی؛ زندگی آبرومندانه ساده بسیار خوب و مورد سفارش دین است و انسان برای رسیدن به آن باید تلاش کند تا محتاج دیگری نباشد؛ ‌اما زندگی های تجملاتی و مسابقه ثروت اندوزی در اسلام مذموم و بر خلاف سفارش انبیا و اولیای الهی است.
 
ایشان بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از تجمل گرایی دانسته و تاکید کردند: علت این که بسیاری از دختران که عقد کرده و هنوز در خانه پدر هستند به خاطر تجمل گرایی و تشریفاتی است که دامن گیر جامعه ما شده است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی جوانان و خانواده را به ساده زیستی و ساده گرفتن مراسم ازدواج توصیه و تصریح کردند: اگر جوانان،‌ دختران و پسران حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را در زندگی خود الگو قرار دهند و چشم و هم چشمی ها را کنار بگذارند گرفتار این مشکلات نمی شوند.
/2759/

نسخه چاپی