امتناع حکومت کمونیست چین از اعلام آمار دقیق مسلمانان / به لقب «آخوند چینی» افتخار می‌‌کنم

حزب کمونیست حاکم بر چین به هنگام اعلام آمار، تنها جمعیت ملیت‌های مسلمان را بدون نظر گرفتن تعداد مسلمانان سراسر این کشور معرفی می‌کند، از این رو فقط مسلمانان غرب چین جزو آمار جمعیتی به‌شمار می‌روند و این آمار دقیقی از تعداد مسلمانان چین نیست.
 
به گزارش راسخون، حجت الاسلام‌و‌المسلمین عسگر آقایی، مبلغ مذهب تشیع در کشور چین در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح ضرورت تبلیغ و روش‌های تبلیغ دین با بیان این مطلب گفت: کشور چین یک کشور کمونیستی و تبلیغ اسلام در این کشور ممنوع است، اما ما به وسیله تبلیغ چهره به چهره و طرح مباحث دوستانه و صحبت از تاریخ و فرهنگ دو کشور وارد مباحث اعتقادی و معرفی اسلام می‌شویم.
 
وی تأکید کرد: هدف از تبلیغ اسلام، تنها معرفی حقیقت و نشان دادن راه سعادت به انسان‌ها است و به هیچ‌وجه به معنی مخالفت با حکومت‌ها نیست. تبلیغ، یک تلاش فرهنگی برای تغییر نگرش انسان‌ها به زندگی از دیدگاه خداآگاهانه است و فعالیتی سیاسی نیست.
 
حجت‌الاسلام آقایی گفت: من به هنگام معرفی اسلام به مردم چین، همواره بر این نکته تأکید دارم که بنابر احادیث اسلامی «حب الوطن من الایمان» به این معنا که دوست داشتن وطن از ایمان است و به عنوان یک مبلغ به رابطه فرد با دولت حاکم بر کشورش کاری نداریم، فقط از مردم می‌خواهیم که به دنبال حقیقت باشند.
 
طرح مباحث اعتقادی پیش از مباحث فقهی؛ لازمه‌ یک تبلیغ مؤثر
 
مبلغ شیعی ایران در چین تصریح کرد: بارزترین ویژگی اخلاقی که از رسول اکرم(ص) به عنوان اولین مسلمان و اولین مبلغ دین اسلام یاد می‌شود، خلق عظیم و حسن خلق ایشان است و تنها کسی می‌تواند، وارد عرصه تبلیغ دین اسلام شود که اولاً از این خصلت برخوردار باشد و ثانیاً بتواند این ارزش والای اسلامی را به دیگران معرفی کند.
 
وی در ادامه گفت: نخستین گام، خوش‌بین کردن افراد با بیان واقعیت‌های دین اسلام و معرفی ارزش‌ها و اصول زیبای اسلام است و در مرحله بعد که فرد مشتاق به دین اسلام می‌شود، مباحث اعتقادی برای او مطرح می‌گردد. پس از پذیرش مباحث اعتقادی، مباحث فقهی برای افراد تبیین خواهد شد. ضرورت طرح شدن مباحث اعتقادی پیش از مباحث فقهی از لازمه‌های تبلیغ مؤثر دین اسلام است؛ زیرا مباحث اعتقادی در درجه اول اهمیت است و در صورت پذیرش آن‌ها، مباحث فقهی خود به خود در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت.
 
حجت‌الاسلام عسگر آقایی ادامه داد: در سال 1936 در زمان حاکمیت حزب کومینتانگ در چین، جمعیت مردم چین 500 میلیون نفر و جمعیت مسلمانان این کشور 50 میلیون نفر اعلام شد، اما بعد از روی کار آمدن حزب کمونیستی در سال 1949، در آماری که اعلام شد، تعداد مسلمانان 23 میلیون نفر ذکر شد. با در نظر گرفتن اینکه مردم مسلمان چین که در سال 1936، 9 الی 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند، جای شگفتی است که چگونه با افزایش جمعیت چین به 1 میلیارد و 400 میلیون نفر، تعداد مسلمانان به کمتر از نصف تقلیل یافته؛ این مسئله نشان‌دهنده عدم تمایل حکومت کمونیست این کشور از اعلام آمار دقیق مسلمانان است.
 
وی افزود: کشور چین 56 ملیت دارد و از میان این ملیت‌ها 10 ملیت، مسلمان هستند. گفته می‌شود که حزب حاکم بر چین به هنگام اعلام آمار، تنها جمعیت این ملیت‌های مسلمان را معرفی می‌کند و مسلمانانی را که در سراسر این کشور در میان دیگر ملیت‌ها زندگی می‌کنند، در جمعیت کلی مسلمانان این کشور به حساب نمی‌آورد، از این رو فقط مسلمانان غرب چین را به عنوان آمار اعلام می‌کنند. بنابراین آمار دقیقی از مسلمانان چین در دست نیست.
 
آقایی ادامه داد: ظرفیت پذیرش اسلام در مردم چین روند آرامی دارد و این به خاطر وضعیت امنیتی چین است. در کشور چین تبلیغات دینی ممنوع است و از تبلیغ دین اسلام جلوگیری می‌شود اما با این حال مسیحیت به شدت تبلیغ می‌‌شود و وهابیت در چین بسیار فعال است. اخیراً وهابیان در شهر «لین شیه» چین حدود 50 مسجد ساخته‌اند. جای خالی تبلیغات اسلامی شیعی به شدت حس می‌شود و بسیار مهم است که در شرایط کنونی برنامه‌های دقیقی برای تبلیغ دین انسان‌ساز اسلام در این دیار در نظر گرفته شود.
 
به لقب «آخوند چینی» افتخار می‌‌کنم
 
عسگر آقایی که به «آخوند چینی» معروف است، در ادامه در مورد دلایل ملقب شدنش به این نام گفت: این نام برگرفته از مستندی به نام «آخوند چینی دات کام» است که به شرح زندگی من به عنوان مبلغ مذهب تشیع در کشور چین می‌پردازد.
 
وی توضیح داد: داستان ساخت این مستند به حضور من در جشنواره «ایده‌های نوین تبلیغی» باز می‌گردد. من یک کتابخانه دیجیتالی به عنوان اولین کتابخانه دیجیتالی شیعه به زبان چینی درست کردم و آن را به جشنواره ایده‌های نوین تبلیغی فرستادم و اتفاقاً نفر دوم این جشنواره در بخش رسانه‌های دیجیتالی شدم. مستندسازی به نام «محمدتقی رحمتی» که ایشان هم طلبه هستند، می‌خواستند از مبلغینی که ایده‌های نوینی دارند، مستندی تهیه کنند و از این رو به سراغ من آمدند. وقتیکه با زندگی تبلیغی من آشنا شدند، تصمیم گرفتند، مستند را از کتابخانه دیجیتال به «آخوند چینی دات کام» تغییر دهند که این مستند بعدها جزو برگزیده‌های جشنواره مردمی فیلم عمار شد و من به این لقب معروف شدم.
 
حجت‌الاسلام عسگر آقایی در ادامه گفت: البته باید بگویم که بعضی به من به خاطر اسم این مستند ایراد می‌گیرند، اما به نظر من کلمه آخوند بهترین لقب برای مبلغین شیعه است و من به این نام افتخار می‌کنم.
 
معرفی مذهب شیعه در نخستین کتابخانه دیجیتال به زبان چینی

 
وی که سازنده اولین وبلاگ شیعه به زبان چینی در جهان است و در این وبلاگ به معرفی اسلام و مذهب شیعه به زبان شیعه می‌پردازد، در ادامه افزود: به نظر من هر مبلغ می‌تواند از همه ابزارها هرچند به ظاهر ساده باشند، برای تبلیغ دین اسلام استفاده کند. من اولین کاری که کردم، ساختن این وبلاگ بود که اولین وبلاگ شیعه به زبان چینی است.
 
وبلاگ آخوند چینی را اینجا ببینید!
 
وی گفت: از طریق این وبلاگ بسیاری از مردم چین با من تماس می‌گرفتند و می‌خواستند برای آن‌ها کتاب‌‌هایی در مورد اسلام و تشیع بفرستم، من هم به هزینه شخصی این کار را می‌کردم اما پس از اینکه تعداد درخواست‌ها زیاد و هزینه آن سنگین شد به این فکر افتادم که با ایجاد یک کتابخانه دیجیتالی، همه این کتاب‌ها را گردآوری کنم. سپس آن‌ها در قالب یک دی‌وی‌دی ارسال می‌کردم که هزینه آن برای من بسیار کمتر می‌شد.
 
حجت‌الاسلام عسگر آقایی در پایان این گفت‌و‌گو با اشاره به دیگر فعالیت‌های تبلیغی در جهت معرفی تشیع به مردم چین گفت: بسیاری از این کتاب‌ها را نیز در وبلاگ خود قرار داده‌ام و چینی‌زبانان علاقمند می‌توانند آن‌ها را دانلود کنند. من هر سال در زمان‌های خاصی هم برای تبلیغ به کشور چین می‌روم و به انجام فعالیت‌های تبلیغی به صورت حضوری می‌پردازم.
/2759/

نسخه چاپی