رصد ستارگان از برج آزادی

مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران گفت: به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی علاقه مندان می توانند فردا شب ( چهارشنبه شب ) از کنار برج آزادی ستارگان را رصد کنند.

به گزارش راسخون ، مهندس مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اعلام این خبر افزود: همزمان با سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، همایش علمی به عنوان تلاش نمادین برای برگزاری روز ملی نجوم توسط انجمن آماتوری ایران در سالن اصلی مجموعه فرهنگی تاریخی برج آزادی برگزار می شود.
وی اظهار داشت: قرار است ۶ تا ۸ دستگاه تلسکوپ در کنار برج آزادی نصب شود که از این تعداد دو تلسکوپ بر فراز برج آزادی قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد برگزاری روز ملی نجوم سال گذشته توسط این انجمن ارایه شد ولی اجرایی شدن این پیشنهاد باید توسط مراکز مختلف از جمله شورای نامگذاری مناسبت ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراکز تصویب شود.اقدام امسال صرفا تلاشی نمادین برای نشان دادن ظرفیتهای نجوم کشورمان برای برگزاری یک مناسبت علمی است.
عتیقی ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه بین المللی نجوم، نزدیکترین شنبه به تربیع اول ماه در فاصله زمانی میان ۱۵ آوریل و ۱۵ می (۲۶ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی نجوم اعلام کرده است.
وی افزود: همایش امسال با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، بنیاد رودکی و مجموعه فرهنگی تاریخی برج آزادی تهران برگزار می شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار داشت: در این همایش ضمن معرفی بیرونی به عنوان اختر شناس نام آور کشور، آماتور نمونه نجوم سال ۹۲ و گروه نمونه نجوم در سال جاری معرفی و از یکی از چهره های پیشکسوت فعالیت های نجوم آماتوری کشور با بیش از ۵۰ سال تلاش در این زمینه تقدیر می شود.
وی انتخاب کتاب برتر سال در این حوزه که در فعالیت منجمان ایرانی تاثیر مثبت داشته است به همراه معرفی انتشارات برگزیده آثار نجومی و رونمایی از طرح جدید وب گاه انجمن را از دیگر برنامه های سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی اعلام کرد.
عتیقی گفت: در پایان این برنامه که برای جانمایی روز ملی ستاره شناسی در سالروز بزرگداشت بیرونی به اجرا در می آید، از شرکت کنندگان دعوت می شود تا در کنار برج فرهنگی تاریخی آزادی به رصد ستارگان بپردازند.

/117/

نسخه چاپی