در گفت‌وگویی عنوان شد

ضعف قاریان ایرانی از نظر حافظ ممتاز مصری / نقش رادیو در شهرت قاریان دوران طلایی

قاریان ایرانی از مصری‌ها تقلید می‌کنند و ابداعی از خود ندارند که این یک ضعف است البته در تقلید خیلی موفق هستند و تلاوت‌های زیبایی ارائه می‌دهند اما ایرانیان با این همه امکانات و توانمندی باید خودشان صاحب سبک باشند.
دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضعف قاریان ایرانی از نظر حافظ ممتاز مصری / نقش رادیو در شهرت قاریان دوران طلایی

قاریان ایرانی از مصری‌ها تقلید می‌کنند و ابداعی از خود ندارند که این یک ضعف است البته در تقلید خیلی موفق هستند و تلاوت‌های زیبایی ارائه می‌دهند اما ایرانیان با این همه امکانات و توانمندی باید خودشان صاحب سبک باشند.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، «محمد نیازی محمد عبدالعزیز» نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در رشته حفظ قرآن است که در سال 1992 میلادی در مصر به دنیا آمد.
 
وی در سه سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کرد و در 6 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

«محمد نیازی محمد عبدالعزیز» گوش دادن به صوت تلاوت اساتید دوران طلایی مصر و استفاده از محضر استاد «شعیشع» و «احمد نعینع» را از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت خود در این عرصه می‌داند و می‌گوید: قاریان قبل از دوران طلایی مصر هم توانایی‌های بسیاری داشتند اما به دلیل تأسیس رادیو قرآن در مصر اساتید آن دوران به عنوان قاریان صاحب‌سبک در جهان شناخته شدند.
 
این حافظ قرآن کریم با اشاره به توانمندی‌های قاریان ایرانی، می‌افزاید: بیشتر قاریان جهان و حتی قاریان ایرانی از سبک اساتید مصری تقلید می‌کنند و ابداعی در این عرصه ندارند که این یک ضعف است البته با وجود اینکه فعالیت‌های قرآنی در ایران دیرتر از مصر شکل گرفت اما ایرانیان توانستند در جهان اسلام بدرخشند و به عنوان دومین کشور قرآنی دنیا شناخته شوند.
 
در ادامه گفت‌وگوی فارس با «محمد نیازی محمد عبدالعزیز» نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در رشته حفظ کل قرآن تقدیم مخاطبان می‌شود. 
 
خودتان را معرفی کنید؟
 
«محمد نیازی محمد عبدالعزیز» 23 ساله از کشور مصر و دانشجوی زبان و ادبیات انگلیسی هستم.
 
در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در چه رشته‌ای شرکت کردید؟
 
در رشته حفظ کل قرآن کریم.
 
چندمین بار است که به ایران می‌آیید؟
 
امسال دومین بار است که به ایران می‌آیم. من 6 سال پیش با استاد «عبدالعنین شعیشع» و «احمد نعینع» برای مسابقات قرآنی که در برج میلاد تهران برگزار می‌شد، به ایران آمده بودم.
 
 6 سالگی کل قرآن را حفظ کردم

 
از نحوه حفظ قرآن کریم خودتان بگویید. چند ساله بودید که حفظ قرآن را آغاز کردید؟
 
من در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم البته بیشتر مردم مصر به حفظ قرآن توجه ویژه‌ای دارند و برای فرزندانشان وقت می‌گذارند.
 
من نیز 3 ساله بودم که با تشویق خانواده و با توجه به فضای حاکم در مصر به سمت حفظ قرآن حرکت کردم البته من در آن زمان توانایی خواندن و نوشتن نداشتم اما با گوش دادن به صوت تلاوت‌ها و شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن توانستم آیات الهی را در وجودم حفظ کنم.
 
حفظ کل قرآن چند سال به طول انجامید؟
 
سه سال یعنی من 6 ساله بودم که توانستم کل قرآن را حفظ کنم.
 
گوش‌دادن به تلاوت اساتید مصری مرا در تثبیت محفوظاتم کمک کرد
 
کشور مصر قاریان و حافظان توانمندی دارد، شما از چه اساتیدی الگو گرفتید؟

 
بیشتر از قاریان مصر الگوگیری می‌کردم چرا که بیشتر قاریان کشور ما پیش از ورود به عرصه تلاوت و پیشرفت در این عرصه به حفظ قرآن می‌پردازند. مهم‌ترین افرادی که مرا به حفظ تشویق می‌کردند استاد «احمد نعینع» و «ابوالعینین شعیشع» بودند البته رادیو قرآن مصر نیز نقش مهمی در پیشرفتم در این عرصه داشت چرا که همیشه با گوش دادن به تلاوت‌های پخش‌شده سعی می‌کردم محفوظاتم را تثبیت کنم.

مصر مهد تلاوت قرآن است، پس از حفظ قرآن به سمت یادگیری فنون تلاوت هم رفتید؟
 
بله من بعد از حفظ کل قرآن در کلاس‌های متعددی شرکت می‌کردم و سعی داشتم بتوانم قاری توانمندی هم شوم که به لطف خداوند در این عرصه هم به موفقیت‌هایی دست یافتم.
 
برای یادگیری تلاوت هم از صوت اساتیدی همچون «منشاوی» «عبدالباسط» و «مصطفی اسماعیل» الگو گرفتم و همواره در زمان‌هایی که می‌خواهم به صوت آیات الهی گوش دهم از تلاوت این اساتید استفاده می‌کنم.
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند پس از فوت استاد «مصطفی اسماعیل» دوران طلایی مصر که در آن اساتیدی همچون «عبدالباسط» و «منشاوی» زندگی می‌کردند رو به افول رفت؛ شما با این عقیده موافقید؟
 
مصر از زمان‌های دور اساتید و بزرگانی در عرصه‌های قرآنی داشته که هر کدام افتخاری برای کشورمان و حتی جهان هستند. به نظر من دوره طلایی مصر افول نکرده ما هم‌اکنون در کشورمان قاریان توانمندی داریم که تلاوت‌هایشان کمتر از تلاوت قاریانی دوره قبل که شما به آن دوران طلایی می‌گویید، نیست.
 
به طور مثال «محمدعامر» یکی از قاریان مشهور و توانمند مصری است که با وجود 95 سال هنوز در این عرصه می‌درخشد.
 
شما به «محمد عامر» اشاره کردید؛ وی نیز در دوران طلایی مصر پرورش یافته و هم‌نسل استاد «مصطفی اسماعیل» است و در آن دوران توانمندی‌هایی کسب کرده است...

 
درست است؛ شاید حق با شما باشد اما نمی‌توان ادعا کرد که قاریان مصر دیگر توانمند نیستند.
 
رادیو قرآن مصر باعث شهرت قاریان دوران طلایی شد
 
به نظر شما چرا سبک تلاوت قاریان نسل حاضر قابل رقابت با تلاوت‌های اساتید دوران طلایی مصر نیست و قاریان جوان توانمندی‌های نسل قبل خود را ندارند؟
 
بله قاریان نسل کنونی نتوانستند سبک تلاوت خوبی ارائه دهند که بتواند با سبک اساتید گذشته برابری کند اما به نظر من قبل از اساتیدی همچون «علی محمود»، «عبدالباسط»، «مصطفی اسماعیل»، «منشاوی»، «خلیل الحصری» و بسیاری از قاریان صاحب‌سبک نیز قاریان توانمندی وجود داشتند که این اساتید از آنها الگو گرفته‌اند اما به دلیل عدم وجود امکانات این افراد شناخته نشدند و مهجور ماندند تا اینکه رادیو قرآن در مصر تأسیس شد و از آن پس تلاوت‌های افرادی همچون «عبدالباسط» و «منشاوی» مورد توجه قرار گرفت و آنها به عنوان اساتیدی صاحب‌سبک به جهان معرفی شدند؛ به طور کلی می‌توان گفت رادیو قرآن مصر باعث شهرت آنها شد.
 
پس در مصر هنوز قاریانی تربیت نشده‌اند که با اساتیدی همچون «رفعت»، «منشاوی» و «عبدالباسط» رقابت کنند، دلیل این امر چیست؟
 
در حال حاضر در مصر قاری قرآنی که بتواند با این اساتید بزرگ رقابت کند، وجود ندارد. به نظر من برای تربیت قاریانی همچون قاریان صاحب‌سبک ما نیازمند مؤسسات و مدارس قرآنی هستیم که بتواند سبک جدید ایجاد کند و قاریان نیز با الگوگیری از آنها دست به ابداع بزنند.
 
استاد «احمد نعینع» در حال حاضر بهترین قاری جهان است
 
به نظر شما بهترین قاری مصری هم‌اکنون چه کسی است؟

 
استاد «احمد نعینع». ایشان یکی از افراد بانفوذ و توانمند است که نه تنها خود به امور قرآنی به ویژه تلاوت اهمیت می‌دهد و به جایگاه رفیعی رسیده بلکه سایر افراد را نیز برای پیشرفت در این عرصه تشویق می‌کند. البته تلاوت‌های «حجاج هنداوی» نیز در سطح قابل قبولی است.
 
نظرتان درباره پسران استاد «شحات محمد انور» چیست؟
 
«انور شحات انور» و «محمود شحات‌انور» نیز تلاوت‌های جذابی ارائه می‌دهند اما هنوز نتوانستند همچون پدر خود به نقطه قابل قبولی برسند.
 
قاریان مصری به سبک تلاوت استاد «محمد رفعت» تلاوت نمی‌کنند، دلیل این امر چیست؟
 
به نظر من سبک استاد «رفعت» سبک خاص، منحصر به فرد و استثنایی است که هر کسی نمی‌تواند همچون ایشان تلاوت کند البته این به معنای برتری وی نسبت به سایر قاریان قرآن صاحب‌سبک نیست بلکه به نظر من قاریان صاحب‌سبک مصر هر کدام تلاوت‌های جذابی دارند که بر اساس سلیقه و توانمندی‌های قاریان نسل حاضر از آنها استفاده می‌شود.
 
شما کلاس حفظ قرآن هم برگزار می‌کنید؟
 
بله من در منزل کلاس قرآن دارم.
 
مردم مصر به حضور در مساجد و برگزاری محافل تلاوت در مساجد توجه ویژه‌ای دارند، چرا در منزل؟
 
مصر مساجد زیادی دارد اما به دلیل دوری منزل ما به مسجد من ترجیح دادم کلاس قرآن را در منزل برگزار کنم. البته مصری‌ها نه تنها در مساجد بلکه در خیابان‌ها و رستوران‌ها هم به تلاوت قرآن اهتمام دارند و گوش دادن به تلاوت کلام وحی در هر مکانی به عنوان فرهنگ کشور ما نهادینه شده است.
 
نداشتن سبک تلاوت و عدم ابداع در این عرصه مهم‌ترین ضعف ایرانیان است
 
شما سطح تلاوت ایرانیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 
قاریان ایرانی از مصری‌ها تقلید می‌کنند و ابداعی از خود ندارند که این یک ضعف است. البته در تقلید خیلی موفق هستند و تلاوت‌های زیبایی ارائه می‌دهند اما دوست داشتم ایرانیان با این همه امکانات و توانمندی خودشان صاحب سبک باشند.

چقدر با قاریان ایرانی آشنایی دارید؟
 
من کریم منصوری را می‌شناسم و تلاوت‌هایش را دوست دارم یک‌بار هم با ایشان در تهران قرائت داشتم که خاطره به یادماندنی و خوبی بود. علاوه بر این به تلاو‌ت‌های «حامد شاکرنژاد»، «امید حسین‌نژاد» و «علی‌اکبر لطفی‌پور» نیز علاقه‌مندم.
 
خوشحالم به ایران سفر کردم
 
مردم ایران را چطور دیدند؟

 
در ابتدا می‌ترسیدم به ایران سفر کنم اما وقتی در سال 2008 به ایران سفر کردم متوجه شدم که مردم ایران افرادی با فرهنگ غنی، مهربان و با صلابت هستند که به اسلام و مفاهیم قرآنی اهمیت می‌دهند و سعی دارند کشوری کاملا اسلامی داشته باشند به همین جهت خوشحالم که به ایران آمده‌ام.
 
وقتی به کشور خود بازگردید برای هم‌وطنان‌تان درباره ایران چه می‌گویید؟
 
بهترین چیزی که در ایران دیدم رقابت‌های مختلف قرآنی بود. با وجود اینکه سابقه فعالیت‌های قرآنی ایران نسبت به مصر کم‌تر است اما آنها به خوبی رشد کرده‌اند و رقابت‌های جذابی دارند در حالی که در مصر مسابقات بین‌المللی قرآن وجود ندارد و ما بیشتر به تربیت قاریان و حافظان می‌پردازیم و به شرکت در مسابقات کم‌تر اهمیت می‌دهیم.
 
در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
 
خوشحالم که در این مسابقات شرکت کردم و از خدا ممنونم که برای دومین بار توفیق شرکت در این مسابقات را به من داد تا در کنار حافظان و قاریان به رقابت بپردازم. امیدوارم چنین رقابت‌هایی گسترش یابد و همه مسلمانان با اتحاد و توجه به امور قرآنی گامی در جهت ترویج اسلام در جهان بردارند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.