پای درس اخلاق آیت‌الله ضیاءآبادی

چرا حضرت فاطمه(سلام الله علیها) زهرا نامیده شد

از امام عسکری(ع) در کتاب بحارالانوار روایت شده است : «لِمَ سُمّی زهرا»؛ چرا صدیقه طاهره(س) زهرا نامیده شد، چون زهرا یعنی درخشان، نورانیتی که روشن می‌کند.
سه‌شنبه، 4 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا حضرت فاطمه(سلام الله علیها) زهرا نامیده شد

از امام عسکری(ع) در کتاب بحارالانوار روایت شده است : «لِمَ سُمّی زهرا»؛ چرا صدیقه طاهره(س) زهرا نامیده شد، چون زهرا یعنی درخشان، نورانیتی که روشن می‌کند.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، علما و اساتید اخلاق بسیاری درباره شخصیت و جایگاه حضرت زهرا(س) سخن گفته‌اند و در واقع همه ما انسان‌های به اندازه درک و ظرفیتی که داریم از دخت رسول اکرم(س) سخن می‌گوییم، اما برای شناخت این بانوی بزرگوار بهتر است از شخص پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم‌السلام کمک بگیریم.
 
آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از جمله اساتید اخلاق شهر تهران است که بر همین مبنا به توصیف جایگاه والای حضرت زهرا(س) پرداخته است که در ادامه می‌آید:
 
حضرت رسول(ص) درباره صدیقه طاهره(س) می‌فرماید: «لَوْ کَانَ الْحُسْنُ (هَیْئَةً لَکَانَتْ) فَاطِمَةَ»؛‌ اگر بنا بود تمام زیبایی‌ها از جمله زیبایی صورت، سیرت، عقل، فکر و اخلاق و ... خلاصه شود و به صورت شخصی در آید آن شخص حضرت زهرا(س) بود، البته آن حُسنی که رسول خدا(ص) بخواهد روی آن تکیه کند و به نظر ایشان زیبا بیاید.
 
بنابراین اگر قرار بود تمام زیبایی عالم به تمام معنا تجلی پیدا کند فاطمه(س) بود و بلکه بالاتر از آن. چرا که صدیقه طاهره(س) در وصف گنجانده نمی‌شود.
 
«إِنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً» دختر من فاطمه بهترین مردم روی زمین، عنصراً و شرفاً و کرماً است.
 
*چرا حضرت زهرا(س) زهرا نامیده شد
 
از امام عسکری(ع) در کتاب بحارالانوار روایت شده است: «لِمَ سُمّی زهرا»؛ چرا صدیقه طاهره(س) زهرا نامیده شد، چون زهرا یعنی درخشان، نورانیتی که روشن می‌کند.
 
چرا زهرا(س) زهرا است؟ سمیّت فاطمة الزّهراء فقال کان وجه‌ها یظهر لامیرالمؤمنین(ع) من اوّل النّهار کالشمس الضّاحیة و عند الزّوال کالقمر المنیر و عند غروب الشمس کالکوکب الدُّری.
 
ایشان روزی سه جلوه داشت؛ حضرت زهرا(س) برای امیرالمؤمنین(ع) در اوّل روز جلوه‌ای مانند آفتاب تابان، هنگام زوال خورشید جلوه‌ای مانند ماه تابان، هنگام غروب آفتاب هم جلوه‌ای داشت مانند ستاره فروزان!
 
این حدیث نکته‌ای دارد؛ آیا به حسب ظاهر می‌گوییم می‌درخشید و جلوه‌ای داشت؟!
 
کسی که برای حضرت امیر(ع) جلوه کند چگونه باید باشد، نور ظاهری نیست که باید دلربایی کند، یعنی وقتی حضرت زهرا(س) مقابل امیرالمؤمنین(ع) جلوه می‌کند، گویی پرده‌هایی کنار می‌رود و حقایقی از این راه برای مولا مکشوف می‌شود.
 
ما چه می‌دانیم چه استبعادی دارد؛ ذات حضرت حق، راه‌های گوناگونی برای رسیدن امام علی (ع) به حقایق عالیه دارد، شاید یکی از این راه‌ها جلوه حضرت زهرا(س) باشد، زن مقابل شوهرش باید خود را بیاراید تا از او دلربایی کند، حضرت زهرا(س) نیازی به این ندارد که صورت یا لباس خویش را بیاراید، چرا که نه چشم علی(ع) با این جلوه‌ها خیره می‌شود و نه شأن زهرا(س) به این کیفیت است.
 
آرایش صدیقه طاهره(س) آرایشی روحی، معنوی و متعارف آسمانی است که شاید در هر روزی مولی المتقین علی(ع) از هر جلوه زهرا(س) حقایقی برای ایشان کشف می‌شد و ما اصلاً نمی‌توانیم آن را درک کنیم.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.