ولایتی در نشست خبری با وزیر خارجه صربستان:

متن برجام باید مورد تأیید بررسی‌ کنندگان قانونی قرار گیرد / جمهوری اسلامی ایران از متحدین خود در منطقه حمایت می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روند قانونی پیش‌بینی شده درباره متن برجام باید در نهادهای قانونی و تصمیم‌گیرنده طی شود، گفت : این متن در صورت تأیید بررسی‌کنندگان تبدیل به یک موافقت نامه می‌شود.
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
متن برجام باید مورد تأیید بررسی‌ کنندگان قانونی قرار گیرد / جمهوری اسلامی ایران از متحدین خود در منطقه حمایت می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روند قانونی پیش‌بینی شده درباره متن برجام باید در نهادهای قانونی و تصمیم‌گیرنده طی شود، گفت : این متن در صورت تأیید بررسی‌کنندگان تبدیل به یک موافقت نامه می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در نشست خبری با «ایوستا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان که عصر امروز (سه‌شنبه) 13 مردادماه در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد به تشریح دیدار خود با وزیر امور خارجه صربستان پرداخت و اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه صربستان و یوگسلاوی سابق به ایران در احیای روابط دو کشور در بخش‌های چند جانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی مؤثر است چرا که روابط تهران در بلگراد یک رابطه طولانی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و صنعتی است که زمینه‌های همکاری در آینده را در حوزه صنعت و اقتصاد فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: بنده در گفت‌وگوهایی که با وی انجام شد به موضوعات مهم منطقه‌ای مثل تجاوز به سوریه و عراق توسط گروه‌های افراطی مانند داعش که مورد حمایت آمریکا، مرتجعین منطقه و صهیونیست‌ها هستند پرداختیم که این امری است که کشورهای منطقه به آن مبتلا شده‌اند و دیدگاه صربستان و جمهوری اسلامی ایران درباره مقابله با این نوع دخالت‌ها در منطقه به یکدیگر بسیار نزدیک است.
 
ولایتی علی‌رغم آنکه صربستان در اروپا است و قصد دارد که به عضویت اتحادیه اروپا درآید، فعالیت بیشتر در جنبش عدم تعهد را مغایر با عضویت این کشور در اروپا ندانسته و وزیر امور خارجه صربستان نیز تأکید کرد که ما نمی‌خواهیم عضویت ناتو را داشته باشیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی وی از حضور هیأت‌‌های مختلف خارجی در تهران خاطرنشان کرد: حضور هیأت‌های مختلف در تهران حکایت از اهمیت ایران در منطقه و صحنه بین‌المللی دارد و ما در آینده شاهد تردد بیشتر هیأت‌های خارجی برای توسعه روابط‌شان با ایران خواهیم بود.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند تصویب متن برجام در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: آنچه در وین انجام شد یک جمع‌بندی بود که بین مذاکره‌کنندگان صورت گرفت که روند قانونی پیش‌بینی شده درباره متن برجام باید از طرف نهادهای قانونی و تصمیم‌گیرنده طی شود تا تبدیل به یک موافقت‌نامه شود و این امر در صورتی است که مورد تأیید بررسی‌کنندگان قانونی قرار گیرد.
 
ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای گفت: آنجه در منطقه می‌گذرد حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه مثل سعودی به دنبال افزایش دخالت‌های خود در منطقه هستند.
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی مانند گذشته و حتی بیش از گذشته از متحدین منطقه‌ای خود از جمله دول قانونی عراق و سوریه، مقاومت اسلامی در لبنان و مبارزات مردم در یمن حمایت می‌کند، برخی ممکن است اینگونه تبلیغ کنند که ایران مشغول مسائل مرتبط با هسته‌ای است و این باعث می‌شود که کمتر به منطقه بپردازد اما من تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی مثل گذشته در منطقه فعال است.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته به دوستان خود کمک می‌کند تا در برابر تجاوز بیگانگان مانند آمریکا، عوامل صهیونیست و کشورهایی مانند عربستان مقاومت کنند.
 
«من تأکید می‌کنم آنهایی که از ماورای بحار و در حالی که عضو منطقه نیستند اجلاس‌هایی را در منطقه تشکیل می‌دهند مانند آنچه در رابطه با سوریه انجام دادند، بدون آنکه نماینده‌ای از مردم و دولت سوریه در این اجلاس حاضر باشد، بدانند هر تصمیمی در چنین اجلاس‌هایی گرفته شود مانند اجلاس ژنو 1 و 2 بی‌حاصل خواهد بود.»
 
ولایتی خاطرنشان کرد: مردم سوریه حاضر نیستند بپذیرند خارج از مرزهای سوریه برای آینده آنان تصمیم گیری شود و آمریکایی‌ها کار بسیار عجیبی می‌کنند و آن اینکه تروریست‌هایی را از کشورهای اروپایی به همسایگان سوریه آورده‌اند و به آنها تعلیم نظامی می‌دهند و از این تروریست‌های مزدور و جانیان بالفطره که کاری به جز کشتار مردم ندارند حمایت مالی و تسلیحاتی می‌‌کنند.
 
وی تصریح کرد: آنها اخطار کردند که با هواپیماهای خود در صورتی که سوریه بخواهد با شورشیان و تروریست‌های حاضر در این کشور بجنگد مقابله می‌کنند؛ براساس آمار سرشماری‌هایی که خود غربی‌ها اعلام کردند از حدود 80 کشور، عده‌ای بسیار زیادی به سوریه آمده‌اند که حتی برخی از آنها مسلمان نیستند و کارشان کشتار براساس مزدوری است.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این امر برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست، گفت: سرنوشت منطقه به دست خود مردم  منطقه باید تعیین شده، نه اینکه دیگران به نیابت از مردم برای آنان تصمیم بگیرند و تعیین و تکلیف کنند، مانند آنچه که در اجلاس روز گذشته قطر اتفاق افتاد.
 
وزیر خارجه صربستان نیز در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و با اشاره به همکاری‌های این کشور با ایران در جنبش عدم تعهد اظهار داشت: دولت صربستان می‌خواهد به عنوان وارث یوگسلاوی رابطه خوبی در همه سطوح با ایران داشته باشد.
 
وی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و توافق حاصل شده در این موضوع را به ایران تبریک گفته و تصریح کرد: امیدوارم با این توافق هم مشکلاتی که ایران به دلیل آن با این پرونده روبه‌رو شده برطرف شود و ایران جایگاه خود را در صحنه بین‌المللی و منطقه بازیابد که ما برای ملت ایران آرزوی موفقیت و خرسندی داریم.
 
وی در پایان با اشاره به ملاقات‌های سیاسی با مقامات عالی ایران خاطرنشان کرد: انتظار داریم اجلاس کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور در پاییز برگزار شود.
 
ولایتی در پایان با اشاره به ظرفیت خوب دو کشور و ریشه‌دار بودن روابط اظهار داشت: امیدوارم همکاری‌های دو کشور بیشتر شود و این امری است که دو کشور باید به تعمیق و توسعه آن بپردازند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.