گزارش وطن امروز:

ما هم روستایی هستیم

در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین «#من یک روستایی هستم» به راه افتاده و طی ۲ روز اخیر توانسته است با تایید بیشتر کاربران به یک موج گسترده تبدیل شود.
شنبه، 17 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما هم روستایی هستیم

در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین «#من یک روستایی هستم» به راه افتاده و طی ۲ روز اخیر توانسته است با تایید بیشتر کاربران به یک موج گسترده تبدیل شود.

به گزارش راسخون، روزنامه وطن امروز در گزارش خود در روز شنبه ۱۷ مردادماه نوشت:

باز هم توهین و باز هم هاشمی‌رفسنجانی! حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی که تا پیش از این کنایه‌های توهین‌آمیز و تحقیرکننده خطاب به منتقدان خود به کار می‌برد، این بار «روستاییان» را هم مشمول توهین‌های خود کرد!

در گفت‌وگویی که هفته گذشته در نشریه طلوع صبح منتشر شد، هاشمی درباره برخی منتقدان خود که نسبت به خاطره‌های ۲ نفره ادعایی او انتقاد دارند، گفت: «دیروز در کوچه روستایشان می‌گشتند، امروز انقلابی شده‌اند!» انتشار این اظهارنظر هاشمی که باز هم از سر نگاه متبخترانه و درباری او به جامعه مطرح شده، یک موج انتقادی گسترده را در جامعه ایجاد کرد. از اواخر هفته گذشته از شخصیت‌های سیاسی در پایتخت گرفته تا اهالی روستا به شیوه‌های مختلف به این رفتار هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان دادند. در این میان آنچه بیش از همه توجه دیگران را به خود جلب کرد، دستنوشته‌ها و عکس‌نوشته‌هایی با نظرات مردم درباره این اظهارنظر هاشمی‌رفسنجانی بود. در این عکس‌ها، روستاییان سراسر کشور، از شمال تا جنوب این اظهارات هاشمی را توهین به روستاییان و عذرخواهی او را کمترین اقدام برای جبران این توهین دانستند.

در ایلام، روستاییان این استان با گرفتن عکس از دستنوشته‌هایی با عنوان «من یک روستایی هستم» به این اظهارات هاشمی واکنش نشان دادند. در سیستان و بلوچستان نیز مردم با دستنوشته‌های «من یک روستایی هستم» اعتراض خود را نسبت به این اظهارات هاشمی نشان دادند. در بوشهر هم اعتراضات روستاییان به این اظهارات هاشمی نمود ویژه‌ای داشت. از دیگر نقاط ایران نیز عکس‌هایی از مردم مشاهده شده که روی آنها عبارت «من یک روستایی هستم حتی اگر به شناسنامه‌ام معترض شوند!» درج شده است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین «#من یک روستایی هستم» به راه افتاده و طی ۲ روز اخیر توانسته است با تایید بیشتر کاربران به یک موج گسترده تبدیل شود. اما توهین هاشمی به روستاییان بلافاصله با واکنش فعالان جهادی مواجه شد. در میان اعتراضات مردمی، تشکل‌های جهادی و چهره‌های سیاسی نیز به این اظهارنظر توهین‌آمیز هاشمی واکنش نشان دادند.

جبهه جهادی منتظران خورشید که طی سال‌های گذشته و بدون چشمداشت توانسته است از طریق همکاری‌های داوطلبانه مردمی، منشأ آبادانی در مناطق محروم ایران شود، پس از این اظهارات هاشمی‌رفسنجانی، بیانیه‌ای را خطاب به وی منتشر و از این ادبیات او انتقاد کرد.  در بیانیه جبهه جهادی منتظران خورشید خطاب به هاشمی آمده است: اگرچه رزمندگان این مجموعه جهادی را جمعی از متخصصان نسل سومی و چهارمی تشکیل می‌دهند که در دولت سانسور رسانه‌ای جنابعالی دوران کودکی و نوجوانی خود را سپری می‌کردند لیک از سال ۱۳۸۱ تاکنون ۱۴ سال است اساتید، پزشکان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان جوان این جبهه برای برگزاری اردوی جهادی و خدمت‌رسانی به ولی‌نعمتان انقلاب به اقصی نقاط کشور پهناورمان سفر کرده و در روستاهای دور و نزدیک که حتی گاهی پای بخشدار نیز به آنجا نرسیده است، خدمات متعددی را انجام می‌دهند. آنچه حشر و نشر و زندگی شبانه‌روزی با روستاییان عزیز از زن و مرد تا پیر و جوان، همگان به آن اذعان دارند این است که در دولت سرمایه‌داری جنابعالی که شاهد شکاف‌های فاحش طبقاتی و سوءاستفاده و رانتخواری اطرافیانتان بودیم، بیشترین آسیب‌ها به روستاییان و روستاها رسید. و چه نیکو آن پیرمرد بلوچ به ما می‌گفت: «شما (گروه‌های جهادی) اهل سازندگی هستید نه آن آقا که توهم داشته که دولت خود را برای فریب مردم دولت سازندگی می‌نامید.»

جناب آقای هاشمی ما که خاطرات انقلاب را از منابع موثق و افراد ثابت‌قدم انقلاب خوانده و می‌خوانیم، به شایستگی می‌دانیم که در دکترین فکری جنابعالی و مانیفست اجرایی «کارگزاران»، روستاها جایگاهی نداشته و روستاییان ارزش و اهمیتی ندارند. اگرنه با مشاهده بیش از ۲هزار روستا در سراسر کشور به چشمان خود دیده‌ایم که در دوران ریاست‌جمهوری جنابعالی چه بر سر روستاها، اقتصاد و کشاورزی آنها آمد».

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «ای‌کاش یک بار و فقط یک بار به جای سفرهای تشریفاتی و تفریحی به کیش و ویلا‌نشینی به شمال، به روستاهای محروم سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی یا حداقل به روستاهای کرمان قهرمان سری بزنید تا یادمان بیاید که ما و شما هستیم که فقیریم و این روستاییانند که در اوج ثروت هستند. ثروت روستاییان، صداقت، غیرت، شجاعت، عزت، قناعت و صمیمیت است که ما شهرنشینان و شما بالای‌شهرنشینان بسیار بسیار به آن محتاج و نیازمندیم.

یادمان بیاید قصه آن فقیری که در مسجد رسول خدا از سوی آن به ظاهر ثروتمند مورد بی‌مهری قرار گرفت و در نتیجه ناراحتی پیامبر رحمت را متوجه خود کرد. در پایان، شما را به مطالعه تاریخ این انقلاب و بویژه وصیتنامه سیاسی- الهی امام خمینی رحمه‌۰۰‌الله علیه فرامی‌خوانیم که به یاد بیاورید علما، صلحا و شهدای این انقلاب از جماعت آسمانی روستاها بوده و نه اهل قدم زدن که همواره برای استقلال و آزادی این کشور در سایه اسلام ناب، حرکت مجاهدانه داشته‌اند. پیروزی این انقلاب نیز مدیون و مرهون همت کوخ‌نشینان بوده و به کوری چشم منحرفان داخلی و دشمنان خارجی، حکومت موعود مهدوی نیز از آنِ مستضعفین عالم خواهد بود که این وعده تخلف‌ناپذیر الهی است».

«روستایی - شهری» نتیجه تکبر است

چهره‌ها و فعالان سیاسی نیز تلاش کردند از کمپین «# من یک روستایی هستم» عقب نمانند. طی ۲ روز گذشته، تعدادی از نمایندگان اصولگرای مردم در مجلس شورای اسلامی و همینطور مقامات مسؤول در شهرستان‌ها اعتراض خود را به رفسنجانی اعلام کردند. روح‌الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به فارس گفت: این اظهارات نشان‌دهنده روحیه و خوی متکبرانه و مستکبرانه آقای هاشمی است. وی با بیان اینکه خود آقای هاشمی روستایی است، افزود: روستایی بودن عیب نیست و بسیاری از انقلابیون و شخصیت‌ها روستازاده هستند، بنابراین نه روستایی بودن مشکلی دارد و نه اینکه حتماً کسی که انقلابی است باید از شهر باشد. حسینیان با اشاره به خوی متکبرانه آقای هاشمی تصریح کرد: این روحیه وی باعث می‌شود مردم را به روستایی و غیرروستایی تقسیم کرده و معتقد است روستایی‌ها نباید اظهارنظر داشته و انقلابی باشند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی نگاهی به گذشته خود کند که از کجا آمده و در کجا متولد و بزرگ شده است.  سیدمحمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی هم درباره توهین هاشمی گفت: هاشمی‌رفسنجانی خود را از نزدیکان امامی می‌داند که می‌گوید من یک موی شما کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم. هاشمی‌رفسنجانی به قدری استحاله شده است که به همین کوخ‌نشینان و روستاییانی که مورد تمجید امام امت هستند، توهین می‌کند. ما افتخار می‌کنیم که انقلاب اسلامی،‌ مناصب و منابع را از دست زورمداران و کاخ‌نشینان گرفت و به مستضعفان سپرد.

سیدامیر حسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این اظهارنظر هاشمی گفت: «بنده از این اظهارات تعجب می‌کنم چرا که آقای هاشمی خود یک روستازاده است، حال چه فرقی می‌کند این روستا بهرمان باشد یا روستای دیگری. آیا آقای هاشمی گذشته خود را فراموش کرده است؟ من وقتی این مطلب را شنیدم تعجب کردم و فکر کردم اشتباه شده است. این اظهارنظر آقای هاشمی در مرحله اول به خود وی بازمی‌گردد چرا که آقای هاشمی و سایر آقایانی که در آن روز انقلاب کردند و در برابر طاغوت ایستادند به این خاطر بود که یک عده بالای شهرنشین مرفه و وابسته به رژیم سلطنت ظلم و بی‌عدالتی را به اوج رسانده بودند و مردم در اداره کشور نقشی نداشتند.

در آن زمان روستازاده‌ها انقلاب کردند به خاطر اینکه وضع آن زمان را به هم بریزند و من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که دوستان منشأ انقلاب و گذشته خود را فراموش کرده‌اند».  محمدرضا امیری، نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی نیز هاشمی‌رفسنجانی را به اظهارات امام(ره) ارجاع داد. امیری درباره توهین هاشمی به روستاییان گفت: «بسیاری از انقلابیون از روستا برخاستند. منظور امام(ره) همین روستاییانی بود که امروز آقای هاشمی به آنها توهین می‌کند. امروز تولید کشور توسط روستاییان صورت می‌گیرد، کشاورزی و دامداری کشور را آنها می‌چرخانند، اگر جنگی صورت گیرد این روستاییان هستند که در صف اول از کشور دفاع می‌کنند، نه آنهایی که به محض اینکه کشور مورد تهدید واقع می‌شود یا تحت فشار قرار می‌گیرد به پاریس و لندن می‌روند. واقعاً باید بابت اینگونه حرف‌ زدن درباره طبقه بزرگی از ملت تأسف خورد».

یک خاطره در جواب آقای خاطره‌باز

در میان واکنش‌های اعتراضی به اظهارات توهین‌آمیز هاشمی‌رفسنجانی، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطره‌ای از حضرت امام خمینی(ره) درباره تکریم مردم مستضعف و روستایی نقل کرد. حبیبی در بیان این خاطره گفت: در جلسه‌ای بعد از واقعه هفتم تیر یا هشتم شهریور به‌اتفاق هیأت دولت و استانداران خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم که در آن جلسه بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند این حادثه بزرگی است اما شما مسؤولان موظف هستید برای جبران این خسارت‌هایی که به انقلاب وارد می‌شود به مردم پابرهنه و زاغه‌نشین خدمت کنید. من دقیقاً به خاطر دارم که امام در حمایت از زاغه‌نشینان تأکید کردند چرا که این افراد را پشتیبان واقعی انقلاب می‌دانستند. بنابراین سفارش امام برای حفظ حرمت مستضعفین کم‌درآمد و فقرا یک توصیه دائمی بود که اگر آقای هاشمی چنین حرفی را گفته باشد، جای تعجب و بیشتر از آن تأسف دارد.

اما نکته قابل توجه درباره کمپین #من یک روستایی هستم، پیوستن همولایتی‌های آقای هاشمی به این کمپین بود. هاشمی متعلق به منطقه بهرمان، از توابع نوق وابسته به شهرستان رفسنجان در استان کرمان است. پس از اظهارات توهین‌آمیز او به روستاییان، برخی خبرنگاران در این منطقه حاضر شدند تا نظر مردم را درباره او جویا شوند.

یکی از اهالی بهرمان در این‌باره می‌گوید: در قدیم این منطقه هیچ امکاناتی نداشت، مردم باید ۶۰ کیلومتر می‌رفتند تا بنزین تهیه کنند. فقر و نداری در این روستا موج می‌زد اما زمان جنگ مردم این منطقه خیلی کمک به جبهه‌ها کردند و زنان این منطقه هم پشت جبهه‌ها دوشادوش مردان تلاش کردند. هاشمی بچه همین منطقه است و یک روستایی بود که هیچ چیز نداشت. من افتخار می‌کنم روستایی هستم و امروز در زندگی موفق هستم. کسی حق ندارد به روستاییان توهین کند، حتی اگر هاشمی باشد. هاشمی خودش روستایی بوده و خیلی از بزرگان کشور هم روستایی بودند اگر اینگونه باشد، محبوبیتی بین ما ندارد.

حجت‌الاسلام حسین رضاپور، امام جمعه شهر صفاییه رفسنجان هم در این‌باره اظهار داشت: روستاییان همانند شهری‌ها برای ایجاد و برقراری نظام جمهوری اسلامی نقش داشتند. اگر آمار شهدا، ایثارگران و جانبازان کشور را بگیرند، می‌بینیم بیشتر این آمار از روستاییان است؛ از طرفی شخصیت‌های مهم کشوری از جمله همین هاشمی‌رفسنجانی روستایی هستند.  امام جمعه شهر صفاییه ادامه داد: آن زمان هاشمی در روستایی زندگی می‌کرد که حتی مدرسه هم نداشت و با چهارپا باید ۱۲ کیلومتری شهر صفاییه را طی می‌کرد که پرونده‌اش هم هنوز هست. مدتی است هاشمی یک حرفی می‌زند و بعد آن را تکذیب می‌کند، هاشمی که به روستاییان توهین کرده، بهتر است این بار هم یا تکذیب کند یا عذرخواهی کند، چون اگر به روستایی توهین کند، این توهین اول به خودش برمی‌گردد، چون خودش هم روستایی است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.