گزارش رادیو لیبرتی از «محمد رسول الله»

رادیو لیبرتی هم در گزارشی به حواشی اکران فیلم جدید مجید مجیدی پرداخته است.
سه‌شنبه، 10 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 گزارش رادیو لیبرتی از «محمد رسول الله»

رادیو لیبرتی هم در گزارشی به حواشی اکران فیلم جدید مجید مجیدی پرداخته است.

 

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، این شبکه مثل بسیاری از رسانه های جهان سراغ اعتراض برخی از اهل سنت به فیلم رفته و گفته اگرچه پیش بینی می شود «محمد رسول الله» رکوردهای فروش ایران را بشکند اما بعضی از مسلمانان خواهان توقیف فیلم هستند.

 

رادیو لیبرتی در گزارشی که حتی عبارت های آن هم به شدت شبیه گزارش های اورشلیم پست و فاکس نیوز است نوشته که اهل تسنن هر گونه نمایش پیامبر را خلاف شریعت می دانند. به همین جهت تاکنون عده زیادی به فیلم اعتراض کرده اند. آنها که گزارش خودشان را از روی AFP، گاردین و رویترز نوشته اند در ادامه صحبت های سامی یوسف در گاردین را بازتاب داده اند. سامی یوسف خواننده ایرانی الاصل و مسلمان بریتانیایی بیشتر این انتقادات را سیاسی می داند. او که خواننده یکی از ساوندترک های فیلم تازه مجیدی است به رویترز گفته:« من مطئنم الازهری ها و کسانی که به فیلم انتقاد می کنند هنوز آن را ندیده اند. آنها مخالف فیلمند فقط به این دلیل که صادرات فرهنگی ایران است.»


نکته جالب این که آنها به نقل از رویترز نقل قول های مجید مجیدی در مورد انگیزه های ساخت فیلم را هم بازنشر داده اند. پیش از این خوانده بودیم که رویترز  به بودجه 40 میلیون دلاری فیلم هم اشاره کرده و گفته بود ساخته جدید کارگردان نامزد اسکار ایرانی پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بوده است. جالب اینجا است که آنها نقل قول مجیدی را از «خط حزب الله» بازتاب داده اند. جایی که وی می گوید برای مبارزه با موج جدید اسلام هراسی در غرب تصمیم به ساخت «محمد رسول الله» گرفته است.

 

در بخش پایانی این گزارش هم به صحبت های مجید مجیدی در AFP اشاره شده. مجیدی چندی پیش گفته بود که نشان ندادن چهره رسول الله چالشی بزرگ برای وی بوده است. او همین طور می داند که برخی کشورهای اسلامی مثل عربستان با فیلم مشکل خواهند داشت اما خبر داده که کشورهایی مثل مالزی، ترکیه، اندونزی و خیلی از کشورهای جنوب شرقی آسیا برای اکران فیلم «محمد رسول الله» از هم اکنون درخواست اکران کردن فیلم را به تهیه کننده داده اند.

 

نکته تامل برانگیز مطلب رادیو لیبرتی که در واقع تلفیقی از تمامی مطالب مهمی است که در این چند روز در خبرگزاری های مهم جهان کار شده این است که آنها هم در پایان گزارششان را درست مثل رویترز جمع و از همان جملات هم استفاده کرده اند.

 

مطلب رویترز که توسط اورشلیم پست بازنشر شده در پایان همه مسلمانان را یکی می کند و عکس العمل آنها به کاریکاتور چهره پیامبر اسلام در سال 2005، که به ادعای آنها با خشونت، حمله به سفارت خانه ها، بایکوت کالاها و کشتار همراه بود، حمله نظامی با نام اسلام به دفتر شارلی هبدو و کشتن 12 نفر و فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را به صورت مغرضانه ای یادآوری می کند. رویترز با اشاره به این که «محمد رسول الله» دومین ساخته سینمایی پس از «الرساله» مصطفی عقاد با بازی آنتونی کویین در سال 1976 است، می گوید فیلم نخست هم با این که پیامبر را اصلا نشان نداد باعث خشم عده ای از آنها شد و در نهایت این کارگردان سوری سال 2005 و در یک بمب گذاری در عمان کشته شد. اما مشخص نیست بمب گذاری به فیلم مرتبط بوده یا خیر!

 

در پایان رویترز با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری از دکور و صحنه فیلم تازه مجید مجیدی این اقدام را نشانه یک پشتیبانی محکم از فیلم توسط رهبری دانسته. آنها از قول مسئولان یک سینما که خواسته اند به خاطر مسائل قانونی (!) نامشان فاش نشود عنوان کرده «محمد رسول الله» تا این لحظه پر طرفدار ترین فیلم سینمایشان است.

 

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.