گروه‌های افراطی حقیقت یا وارونگی

قریب به دو دهه است که جنبش هایی افراطی، هدفمند و جهت دار در کشورهای اسلامی با ادعای اسلام حقیقی در حال شکل گیری است که در صورت سهل انگاری در این موضوع از سوی کشورهای اسلامی، لطمات جبران ناپذیری بر پیکر دین مبین اسلام در نزد اذهان جهانی بر آن وارد خواهد آمد.
سه‌شنبه، 24 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گروه‌های افراطی حقیقت یا وارونگی

قریب به دو دهه است که جنبش هایی افراطی، هدفمند و جهت دار در کشورهای اسلامی با ادعای اسلام حقیقی در حال شکل گیری است که در صورت سهل انگاری در این موضوع از سوی کشورهای اسلامی، لطمات جبران ناپذیری بر پیکر دین مبین اسلام در نزد اذهان جهانی بر آن وارد خواهد آمد.
 
راسخون - مجتبی لطفعلی‌نیا* : اینکه چگونه این جنبش های سلفی و افراطی سر از کشورهای اسلامی درآورده اند موضوعی است که در این نوشتار به آن پرداخته می شود.
 
از میان تمامی گروه های افراطی تشکیل شده در کشورهای اسلامی نام طالبان و القاعده و اخیرا داعش بیش ازسایر گروه ها در نزد افکار جهانی آشنا می نماید. چرا که این گروهها زمینه ساز شکل گیری حرکتی به اصطلاح جهانی در منطقه مهم خاورمیانه می باشند.
 
از دیرباز تاکنون موقعیت استراتژیک خاورمیانه بیش از سایر نقاط جهان، ذهن قدرت های جهانی را به خود معطوف ساخته است. چرا که این منطقه از لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک، کانون مبادلات اصلی اقتصادی در دنیا می باشد.
 
وجود نفت در این منطقه و همچنین شاهراه ارتباطی بودن آن در میان شرق و غرب جهان، خود دلایل انکار ناپذیر جذب بیگانگان و قدرت های فرامنطقه ای در خاورمیانه می باشد. حال قدرت های بیگانه و فرامنطقه ای به دنبال بهانه ای جهت راه یافتن به این منطقه مهم می باشند. آری مبارزه با جریان های افراطی با هدف برقراری و حفظ صلح جهانی، مهمترین بهانه جهت ورود به این منطقه است.
 
اما سوال مهم وکلیدی اینجاست که با وجود ادعای پیشرفت های روزافزون تجهیزات و علوم نظامی در کشورهای غربی، چرا این کشورها به هیچ روی نمی توانند در جهت نابودی کامل گروه هایی نظیر طالبان و القاعده و داعش اقدامی موثر به عمل بیاورند ؟
 
در پاسخ به این سوال می توان چندین علت ذکر نمود :
 
الف) هر چه حضور گروه های افراطی در کشورهای اسلامی بیشتر باشد، تفرقه و اختلاف و در نهایت تقسیم اراضی این کشورها آسان تر انجام می شود .
 

ب) با حفظ این وضعیت کشورهای غربی و فرامنطقه ای زمینه راجهت حضور بیش از پیش خود هموار نموده و لذا این اقدام منجربه افزایش منزلت و محبوبیت آنها به واسطه اقدامات هماهنگ رسانه ای در نزد افکار عمومی دنیا خواهد شد.
 

ج) همانطور که می دانید یکی از درآمدهای اصلی کشورهایی نظیر آمریکا ،آلمان ،فرانسه و انگلستان فروش تسلیحات می باشد؛ لذا با تاسیس گروه هایی افراطی از سوی آنها این امکان میسر می شود که از یکسو میزان قابل توجهی از تسلیحات در اختیار این گرو هها قرار گرفته و از سوی دیگر بخش عظیمی از تسلیحات در راه مبارزه با آنها به کار برده شود که این امر منجر به گردش روزافزون اقتصاد در این کشورها منجر خواهد شد.
 

د) یکی از مهمترین اهداف تشکیل گروه های افراطی از سوی کشورهای غربی موضوع مذهب می باشد. از آنجا که آنها هراس بسیار زیادی از رواج دین مبین اسلام در کشورهای خود دارند، لذا مهمترین راه را نمایش خشونت و درگیری و اختلاف میان فرقه های مذهبی اسلام بالاخص شیعه و سنی می دانند. لذا با این عمل آنها نه تنها از اشاعه اسلام جلوگیری می کنند بلکه از درون نیز منجر به فروپاشی گروه های اسلامی نیز می شوند.
 
حال با عنایت بر آنچه گفته تشکیل گروه هایی نظیر داعش (عراق و سوریه )،الشباب (درشمال آفریقا بالاخص سومالی، سودان و کنیا)، جندالله (در بلوچستان پاکستان و مرزهای جنوب شرقی ایران)، القاعده (در عربستان ،عراق، اردن، لبنان، سوریه، لیبی، مالی، موریتانی، چاد و نیجریه)، طالبان (افغانستان و پاکستان)، بوکوحرام (نیجریه)و جیش العدل (پاکستان) تماما منبطق با برنامه های از پیش تعیین شده می باشد و هیچ ضرری متوجه کشورهای غربی و قدرت های فرامنطقه ای نخواهد شد، چرا که بازی در زمینی غیر از سرزمین آنها می باشد و این امر سبب حفظ امنیت بالای سرزمینی آنها خواهد شد.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.