ظریف در قم :

پیگیری وضعیت رکن‌آبادی برای ما بسیار مهم است / تشکیل ستاد ویژه‌ تخصصی بررسی برجام

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هیئت نظارت بر برجام درچارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب که در نامه به ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند، تشکیل شده است، گفت : از فرصت پسابرجام برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.
پنجشنبه، 21 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیگیری وضعیت رکن‌آبادی برای ما بسیار مهم است / تشکیل ستاد ویژه‌ تخصصی بررسی برجام

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هیئت نظارت بر برجام درچارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب که در نامه به ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند، تشکیل شده است، گفت : از فرصت پسابرجام برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.
 
به گزارش راسخون به نقل از میزان، محمد جواد ظریف که از صبح امروز به قم سفر کرده است در ادامه دیدار با مراجع عظام تقلید در قم لحظاتی پیش با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات آنان پاسخ داد.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه خونین منا با فاجعه خواندن این حادثه اظهار داشت: دولت عربستان در این موضوع ضعف شدیدی داشت و برخورد مناسبی در این حادثه از سوی آن‌ها صورت نگرفت.
 
ظریف با بیان اینکه در قضیه منا، با یک وضعیت فاجعه‌ روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: با وجودی که بعد از مدتی از حادثه منا فضا کمی تعدیل شد، اما همکاری کافی از سوی عربستان برای مسئولیتی که در راستای حفظ جان زائران داشتند انجام نشده است.
 
وزارت امور خارجه وضعیت مفقودان فاجعه منا را پیگیری می‌کند
 
وی با اشاره به اینکه پیگیری وضعیت آقای رکن‌آبادی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: وضعیت چندتن از زائران ما در منا هنوز مشخص نشده است، وضعیت همه ایرانیان در این فاجعه برای ما دارای اهمیت است و در برابر همه خانواده‌ها احساس مسئولیت داریم.
 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در مقابل همه خانواده‌های ایرانی احساس مسئولیت داریم. گفت‌وگوهایی با افراد مختلف برای روشن شدن وضعیت مفقودان و همچنین رکن آبادی انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از همکاران وزارت خارجه مأمور به پیگیری این امور شده است، گفت: خانواده رکن‌آبادی از اعضای کمیسیون ویژه پیگیری هستند.
 
دولت آل سعود به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کند
 
ظریف با بیان اینکه از دولت آل‌سعود توقع داریم به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کند، عنوان کرد: بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت فعالیت‌هایی در این باره دارند و امیدواریم وضعیت مفقودان به‌زودی مشخص شود.
 
وی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش با ارائه گزارشی از برنامه دیدار خود با مرجع عظام تقلید اظهار داشت: در این دیدار‌ها جهت بهره‌مندی از نظرات علما درباره روند اجرای برجام و تحولات منطقه، گزارشی به علماء و مراجع عظام تقلید ارائه شد.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این دیدار‌ها مباحثی پیرامون حادثه منا، وضعیت حجاج در سال‌های آینده و مسائل منطقه صحبت شد، افزود: درباره برجام نیز هیئت نظارت بر اجرای برجام با پیگیری جدی و در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب که در نامه به ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند، تشکیل شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی بررسی برجام در ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند و همکاران ما در وزارت خارجه اقدامات و تحرکات طرف مقابل را با جدیت زیر نظر دارند.
 
از فرصت پسابرجام برای تامین نیازها در حوزه اقتصاد مقاومتی گام برمی‌داریم
 
ظریف با تاکید براینکه در پیگیری مسائل برمبنای نظرات مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و حفظ حقوق مردم گام برمی‌داریم، گفت: از امکان فرصتی که بعد از برجام به وجود آمده برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه همفکری و همکاری مبنای کار هیئت نظارت برجام است و همین همفکری سبب می‌شود بهترین استفاده را از این موضوع ببریم، ادامه داد: این موضوع فرصتی است تا با داشتن ابتکار و بهره‌گیری از فرصت پیش آمده کمترین فرصت ممکن برای نفوذ و سوء‌استفاده دشمنان ایجاد شود.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سیاست خارجه ایران در شرایط کنونی اظهار داشت: پیگیری وضعیت مستضعفان و حمایت از مسلمانان از وظایف ما محسوب می‌شود و دوستداران اهل بیت (ع) در سیاست خارجه دارای اهمیت ویژه هستند.
 
امنیت در جهان اسلام برای کشور ما دارای اهمیت ویژه‌ای است
 
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همسایگان ما در سیاست خارجی از اولویت برخوردار هستند، تصریح کرد: به‌جز سفرهایی که برای مذاکرات هسته‌ای داشته‌ام، بیشترین سفر را به کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه داشته‌ام، به این دلیل که امنیت در جهان اسلام برای کشور ما دارای اهمیت ویژه‌ای است.
 
افراطی‌گری‌هایی که توسط گروه‌های محدود انجام می‌شود با دستورات اسلام مخالف است
 
ظریف با بیان اینکه افراطی‌گری و فرقه‌گرایی‌هایی که توسط گروه‌های محدود انجام می‌شود، با دستورات اسلام مخالف است، تاکید کرد: ما دارای منافع مشترکی در کشورهای اسلامی هستیم و به‌همین دلیل اولویت در سیاست خارجه ما ارتباط با کشورهای اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دست‌اندرکاران وزارت خارجه و سفرای ایران در کشورهای خارجی بر این اولویت تاکید کردند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.