نکات حفظ سلامتی در پیاده روی کربلا از منظر طب سنتی

یک کارشناس طب سنتی نکات حفظ سلامتی در پیاده روی کربلا از منظر طب سنتی را تشریح کرد.
سه‌شنبه، 3 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 نکات حفظ سلامتی در پیاده روی کربلا از منظر طب سنتی

 یک کارشناس طب سنتی نکات حفظ سلامتی در پیاده روی کربلا از منظر طب سنتی را تشریح کرد.

 

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم, سفر کربلا سفر روح است نه جسم؛ چرا که بسیاری از افراد با وجود مشکلات جسمی خودشان پیاده روی کربلا را اصلاً مشکلی برای خود نمی‌دانند, زیرا افراد سفر کربلا را سفر عشق می‌نامند.

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره بایدها و نباید های سفر به کربلا با پای پیاده می‌گوید: زائرین محترم بدانند که به همراه داشتن کفش و لباس مناسب بسیار ضروری است.

 

همراه داشتن عسل برای زائران بسیار اهمیت دارد

به گفته وی افراد حتماً عسل همراه داشته باشند چرا که بسیار به رفع ناراحتی‌ها کمک می‌کند, هوای کربلا هوای خشکی است، بنابراین پوست صورت در مواجهه با این هوا دچار سوزش و خشکی می‌شود، پس بهتر است که روغن بادام شیرین همراه داشته باشند و صورت خود را با آن چرب کنند.

این کارشناس طب سنتی عنوان می‌کند: زائرین برای حفظ سلامت خودشان و هر روز آب و عسل با یک قاشق خاکشیر بنوشند چرا که مانع بیمار شدنشان است، بسیاری از زائران بعد از بازگشت از سفر کربلا تا مدت‌ها سرفه یا گلو درد یا دچار مشکلات دیگر می‌شوند که آب جوش و عسل مانع بروز بسیاری از مسائل خواهد شد.

وی بیان می‌کند: یبوست ممکن است در طول سفر پیش آید که مصرف آب جوش و خاکشیر بسیار کمک کننده است, اگر افراد در طول راه سرما خوردند بهتر است که شربتی از عسل و آب لیموترش تهیه کنند و بنوشند.

 

مصرف لیموترش با غذا بسیاری از مشکلات زائران را کاهش می‌دهد

علوی با اشاره به اینکه لیموترش سم زادیی در بدن می‌کند, اضافه می‌کند: لیموترش در سفر به همراه ببرند و روی هر غذایی که می‌خورند, بریزند چرا که بسیاری از ناسازگاری‌های غذا را برطرف می‌کند.

این کارشناس طب سنتی می‌گوید: اگر افراد دچار آبریزش شدند, چکاندن قطره لیموترش در بینی تا حدی آبریزش را تخفیف می‌دهد. غرغره با آب لیمو ترش و کمی نمک و آب گرم گلودردها را نیز برطرف می‌کند. در هوای پر از گردو خاک بهتر است افراد ماسک صورتشان را با لیمو ترش آغشته کنند تا از بروز بیماری‌های ریوی و تنفسی پیشگیری شود.

 

زائران بهتر است برای رفع خستگی و افزایش نشاط در طی سفر سیب بیشتر مصرف کنند

وی بیان می‌کند: زائران بهترین میوه‌ای که می‌توانند با خود به سفر ببرند, سیب است چرا که سیب رفع کننده خستگی و نشاط آور است، همچنین برای رفع گرفتگی‌های عضلات کمک می‌کند.

علوی می‌افزاید: برای سردردهای ناشی از تابش آفتاب و گرما می‌توان از مخلوطی از گلاب و روغن بنفشه تهیه کرد که با خود به همراه ببرند, و موقع سردرد به پیشانی و پشت گوش بمالند.

 

رفع دردهای عضلانی ناشی با روغن بابونه

این کارشناس طب سنتی عنوان می‌کند: اگر در طی سفر دچار دردهای عضلانی شدید شدند, روغن مالی با روغن بابونه بسیار کمک کننده است. روغن مالی انگشتان پاها با بابونه بسیار به رفع درد کمک می‌کند، البته گذاشتن پاها در آب ولرم بسیار به خستگی پاها کمک می‌کند.

 

پرخوری حین سفر افراد را از پیاده روی می‌اندازد

وی می‌افزاید: افراد بیش از حد توان بدنشان پیاده روی نکنند چرا که به بدن آسیب می‌رسد و بهتر است در موکب‌ها کمی استراحت کنند. افراد بدانند در طول سفر زیاد از غذاهای چرب و پُر روغن استفاده نکنند چرا که مانع راه‌رفتن شما می‌شود، همچنین پُرخوری کردن افراد را خسته و مانع پیاده روی آنها می‌شود، چون معده سنگین شده و سیستم گردش خون بدن کُند می‌شود.

علوی معقد است: بیشتر از موادغذایی مانند مویز, انجیر, کشمش, خرما, توت, بادام درختی و ... به همراه داشته باشند چرا که این مواد غذایی خون‌ساز بوده و معده را تقویت می‌کند و به توان افراد در سفر می‌افزاید.

 

گرفتن دوش آب سرد در طی سفر ممنوع

این کارشناس طب سنتی عنوان می‌کند: گرفتن دوش آب سرد ممنوع است، چرا که احتمال بروز سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. اگر هوا خیلی سرد شد دست‌ها و پاها را مالش دهید زیرا گرم کردن این مواضع بسیار به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. روغن مالی با روغن گل سرخ و بابونه بسیار به پیشگیری از سرمازدگی کمک می‌کند.

 

مالیدن روغن بنفشه راهی برای بهبود تاول پاها

وی اضافه می‌کند: اگر پاهایتان تاول زد، روغن مالی محل تاول به روغن بنفشه بسیار کمک کننده است. افراد کمر خود را با شال گرم نگه دارند که خود مانع از بروز کمردردها می‌شود.

علوی می‌گوید: زائران با خود تی‌بگ چای‌های گیاهی مانند آویشن, بابونه, بادرنجبویه و زیره به همراه داشته باشند چرا که بسیار به رفع خستگی و نشاط کمک می‌کند و مانع از بیمار شدن افراد می‌شود. اگر افراد بعد از غذا دچار درد معده شدند کمی دم نوش زیره مصرف کنند.

 

مصرف شربت گلاب با شکر راهی برای رفع تهوع در سفر

این کارشناس طب سنتی اضافه می‌کند: کسانی که در سفر دچار حالت تهوع شدند مصرف شربت گلاب با شکر بسیار کمک کننده است. اگر تهوع برطرف نشد کمی سماق را مکیده یا با آب مخلوط کنند و بخورند.

علوی می‌گوید: به همراه بردن روغن شتر مرغ بسیار خوب است چرا که مالیدن آن بر مفاصل به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند و برای راه رفتن - شما را آماده می‌کند اگر چند بار قبل از سفر به مفاصل خود بمالند برای پیاده روی در مسیر کربلا کمتر دچار مشکل می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: اگر کسی در طی سفر دچار استفراغ شد, بهتر است که جلوی آن گرفته نشود چرا که طبیعت بدن میل به خروج مواد زائد در بدن را دارد، بنابراین مانع استفراغ نشوید. اگر تهوع و استفراغ شدید شد, بهتر است کمی سماق با آب یا دم نوش بابونه مصرف کنند این دم نوشها - بهتر از قرص‌های ضد تهوع عمل می‌کند.

 

زائران از مصرف بیش از حد چای در طی مسیر خودداری کنند

این کارشناس طب سنتی ادامه می‌دهد: در طی راه اگر خیلی تشنه شدید بهتر است آب خیلی یخ نخورید چرا که عاملی برای بیمار شدن افراد است بهتر است, آب ولرم را جرعه جرعه مصرف کنند. از مصرف بیش از حد چای و قهوه پرهیز کنند چرا که موجب افزایش ادرار شده و آب بدن را کاهش می‌دهد.

علوی در پایان اضافه می‌کند: زائران بهتر است, روغن بابونه, روغن گل سرخ, یک شیشه کوچک گلاب, تی بگ چای‌هایی مانند بابونه, زیره, بادرنجبویه, آویشن, در صورت داشتن دردهای مفاصل روغن سیاه دانه یا روغن شتر مرغ, سماق و کمی نعناع خشک یا پونه خشک در صورت بروز سرماخوردگی یا درد معده همراه داشته باشند.

 

/117/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.