تمجید AFC از عملکرد علی دایی / آن 23 دقیقه‌ جادویی و فراموش نشدنی مقابل کره جنوبی

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارش خود از لحظات به یاد ماندنی فوتبال آسیا به جام ملت‌های آسیا در سال 1996 و درخشش علی دایی برابر کره جنوبی پرداخته است.
جمعه، 11 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
تمجید AFC از عملکرد علی دایی / آن 23 دقیقه‌ جادویی و فراموش نشدنی مقابل کره جنوبی

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارش خود از لحظات به یاد ماندنی فوتبال آسیا به جام ملت‌های آسیا در سال 1996 و درخشش علی دایی برابر کره جنوبی پرداخته است.
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی تحت عنوان" لحظات و نقاط عطف " به 23 دقیقه طوفانی ایران مقابل کره جنوبی در جام ملت‌های 1996 و تمجید از عملکردعلی دایی پرداخته است.
 
در گزارش AFC آمده است:به ما بپیوندید تا همچنان به لحظات و نقاط عطف  جام ملتهای 1996 نگاهی بیندازیم ،تورنمنتی که همچنان با عملکرد درخشان علی دایی در مرحله یک چهارم نهایی در خاطره ها خواهد ماند.
 
چه: کره جنوبی 2 ایران 6 (یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا)
 
کی: 1996 دسامبر 16
 
کجا: ورزشگاه آل مکتوم ، دبی، امارات متحده عربی

 
وقتی علی دایی در سال 2007 از تیم ملی کناره گیری کرد به عنوان مهاجمی برجسته در تاریخ فوتبال جهان این کار را کرد، اما او یک شبه به اینجا نرسیده بود.
 
دایی 27 ساله  در سال  1996 تا اواسط سال فقط 7 گل از 109 گل ملی خود را به ثمر رسانده بود اما در 6 ماه بعد 22 گل به ثمر رساند که یکی از برجسته ترین عملکردهای فردی در تاریخ فوتبال آسیا محسوب می شود.
 
سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه با اشاره به تیم قدرتمند ایران در سال 1996 نوشت:تیم ملی ایران با تیمی قدرتمند وارد جام ملت های 1996 شد تیمی متشکل از علی دایی که در دور مقدماتی 12 گل به ثمر رسانده بود،و استعدادهای گرانبهایی مانند کریم باقری و خداداد عزیزی و مهدی مهدوی کیا،ستاره سال های بعد.
 
ایران با وجود نمایشی متزلزل در شروع کار و شکست 2-1 مقابل عراق با پیروزی  3-1 بر تایلند و 3-0 بر  عربستان به بازی ها برگشت  که علی دایی در سه بازی گلزنی کرد. 
 
در ادامه گزارش به اصل ماجرا که رویارویی ایران و کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا بود، پرداخته شده است.
 
در این بخش به نحوه بازی دو تیم  و گل های رد و بدل شده در 45 دقیقه اول اشاره شد که در پایان نیمه اول کره ای ها با برتری 2-1 به رختکن رفتند.
 
گزارش ای اف سی در توصیف نیمه دوم نوشته است که گویی مسابقه ای کاملا متفاوت را نسبت به شروع بازی شاهد بودیم.
 
فشار ایران باعث شد خداداد عزیزی گل تساوی ایران را به ثمر برساند اما این علی دایی بود که مسابقه را از دیداری تفریحی و سرگرم کننده به 23 دقیقه جادویی و فراموش نشدنی تبدیل کرد.
 
در ادامه گزارش چگونگی به ثمر رسیدن 4 گل  سرنوشت ساز توسط علی دایی در این مسابقه حساس  و فراموش نشدنی شرح داده است که در نهایت ایران با نتیجه 6-2 به یک پیروزی تاریخی و به یاد ماندنی در بزرگترین رویداد فوتبالی آسیا دست یافت.
 
در ادامه گزارش به مصاف ایران با عربستان در نیمه نهایی اشاره شده که این دیدار در وقت قانونی و اضافه با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت و عربستان در ضربات پنالتی ایران را شکست داد که علی دایی یکی از پنالتی ها را هدر داد.
 
در پایان این گزارش آمده است،با وجود این پایان تلخ، عملکرد علی دایی یکی از تاریخی ترین عملکردهای فوتبال آسیا بود.
 
دایی اولین بازیکنی نیست که توانسته در جام ملت های آسیا در یک بازی 4 گل به ثمر برساند،(کسانی مانند بهتاش فریبا،اسماعیل عبداللطیف و حمزه الدردور و دیگران قبلا چنین کاری کرده اند)اما سطح مسابقات و حریف و  کیفیت گل هایی که او به ثمر رسانده او را از دیگران متمایز می کند.
 
دایی در 149 بازی ملی خود گل های فراوانی به ثمر رسانده اما معدو عملکرد او مانند  آن شب شگفت انگیز دبی در خاطرات مانده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.