نماز لیلة الرغائب را چگونه بخوانیم؟

در دین ما اعتقاد بر این است که در این شب خاص فرشتگان به زمین می‌آیند تا رحمت الهی را به جامعه و مومنان عرضه دارند .
پنجشنبه، 20 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نماز لیلة الرغائب را چگونه بخوانیم؟

«رجب»، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است.
معنای لیله الرغائب چیست؟ لیله الرغائب به معنی شب دلدادگان است . سوال شده است که وقت و زمان لیله الرغایب  کی هست ؟ نخستین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می‌گویند.
در دین ما اعتقاد بر این است که در این شب خاص فرشتگان به زمین می‌آیند تا رحمت الهی را به جامعه و مومنان عرضه دارند .

ثواب نماز لیله الرغائب طبق احادیث :

به سبب انجام آن، گناهان بسیار آمرزیده مى‏‌شود، و همچنین نمازى در آن وارد شده که هرکه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اول قبر خدا ثواب آن را به نیکوترین صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گویا به سوى‏ او مى ‏فرستد. بخش عترت سایت راسخون قصد آن را دارد تا این نماز را به شما آموزش دهد و از نظرات و برآورده شدن و دعاهای شما بهرمند گردد .

چه گفت و شنودی برای ما در خارج از زمان غیر دنیایی رخ می‌دهد؟

پس به او می‌گوید که: اى حبیب من تو را بشارت باد که از هر شدت و سختى نجات یافتى، بنده می‌گوید تو که هستی؟ به خدا قسم من چهره‏ اى زیباتر از چهره تو ندیدم، و سخنى شیرین‏ تر از سخن تو نشنیده ام ، و بویى بهتر از بوى‏ تو نبوییده ام! این بر من سخت زیبا و شگرف است!

و پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نماز هستم که در فلان شب ، از فلان ماه ، از فلان سال به جاى آوردى‏‌! امشب پیش تو آمدم تا حقت را ادا کنم ، و مونس تنهایى تو باشم ، و هراس را از تو بگیرم و آن هنگامى‏ که در شیپور قیامت دمیده شود(صور) ، در عرصه قیامت سایه‏‌اى بر سرت خواهم افکند ، پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو جدا نخواهد شد.
 

لیله الرغائب به زبان ساده

لیله الرغائب معروف است به شب آرزو ها و لیله الرغائب شب آرزو ها و نماز لیله الرغائب برآورده شدن آرزوها و لیله الرغایب در متون اسلامی و لیله الرغایب در روایات اسلامی و کیفیت نماز لیله الرغائب چگونه است؟ و نماز لیله الرغائب را چطور بخوانم؟ و برآورده شدن حاجت با نماز لیله الرغائب و لیله الرغایب کی هست؟
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
 
نماز شب لیلة الرغائب
ما بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بجاى مى آورى، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحید» می خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى گویى:
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ .
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست
 
سپس به سجده میروى و هفتاد مرتبه میگویى
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده بر می دارى و هفتاد مرتبه مى گویى:
 رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
 پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگ ترى
 
دوباره به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گویى:
 سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
 
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
 
سپس حاجت خود را میطلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

نقل از پیامبر اکرم در باب فضیلت نماز لیله الرغائب

هر کسی که نماز را به جا بیاورد خداوند متعال شب اول قبرش ثواب و برکت این نماز را به زیباترین شکل ممکن و با روی درخشان و گشاده و با زبان فصیح به سوی او می فرستد و به آن فرد می گوید:ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات خود یکی از مراقبت های مهم در ماه رجب را به یاد داشتن حدیث «مَلَک داعی» عنوان می کند که از پیامبر (ص) روایت شده است.

«پیامبر اکرم (ص) فرمود:«خدای متعال در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که «داعی» گفته می شود. هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می گوید:خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا.
 

در آنجا خداوند متعال عالمیان می فرمایند:

همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرماندار قلب کسی هستم که فرمان بردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم.

ماه ماه من، بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می کنم و هرکس از من بخواهد به او می‌دهم و هرکس از من هدایت بخواهد او را هدایت می کنم.

من این ماه را رشته‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می رسد.

بخش عترت راسخون امید دارد در پایان این اعمال پرفضیلت و برکت، حاجاتتان مقبول درگاه پروردگار قرار بگیرد و به یاد دوستان خود نیز به دعای خیر باشید. "التماس دعا"



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.