شناسایی گونه جدید عقرب در ایران

رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت که گونه جدید عقرب درایران و جهان از خانواده 'همی اسکورپیوس' در استان هرمزگان شناسایی و در مجامع جهانی تایید شد.
يکشنبه، 29 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
 شناسایی گونه جدید عقرب در ایران
رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت که گونه جدید عقرب درایران و جهان از خانواده 'همی اسکورپیوس' در استان هرمزگان شناسایی و در مجامع جهانی تایید شد.

به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، شاهرخ نویدپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در اجرای فعالیت های مشخص شده برای تحقیقات ملی عقرب و شناسایی عقرب های ایران و کشورهای منطقه، در 10 سال گذشته درقالب پروژه های تحقیقاتی موسسه رازی و پروژه هایی که با دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد، تعداد عقرب های شناسایی شده در کشور ازحدود 22 به بیش از 70 گونه افزایش یافت.

وی ضمن گرامیداشت یاد دکتر «رضا فرزان پی» استاد عقرب شناسی ایران، افزود: تلاش های علمی این پژوهشگر در ایران بی بدیل است.

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی موسسه رازی با اشاره به شناسایی جدیدترین گونه عقرب در ایران ادامه داد: بر اساس فعالیت های تحقیقاتی و نمونه های ارسالی از مناطق مختلف کشور، طی کار مطالعاتی مشترک بین موسسه رازی و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (در قالب پایان نامه دکترا)، عقربی در این استان مشاهده شد که بر اساس رفرانس های معتبر، به عنوان عقرب جدید شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مطالعاتی که جدید بودن این گونه را مشخص می کرد، این عقرب به یکی از مراکز بین المللی در کشور چک، نزد دکتر کواریک ارسال شد و پس از تایید، به پاس زحمات دکتر شاهی پژوهشگراین حوزه، پیشنهاد شد عقرب جدید به نام ' همی اسکورپیوس شاهی ' نامگذاری شود.

نویدپور با بیان اینکه دکتر مهران شاهی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است، گفت: تا پیش از این مطالعه گونه عقرب همی اسکورپیوس که یکی از خطرناکترین گونه های عقرب در ایران محسوب می شود، ٥ گونه بود که با این مورد به ٦ گونه افزایش یافته است.

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی موسسه رازی تاکید کرد: این گونه عقرب که به تازگی شناسایی شده از خانواده همی اسکورپیده است که خطرناک ترین عقرب درایران و جهان محسوب می شود و بیشترین میزان مرگ ناشی از عقرب زدگی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این عقرب بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون، تنها در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان یافت شده است.

وی بیان کرد: البته یک گونه دیگر از عقرب های همی اسکورپیوس نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان شناسایی شده که هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

/117/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.