زمان برگزاری مراسم سنتی قالیشویان فین کاشان

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه مجری برنامه قالیشویان محمدرحمان نظام‌اسلامی است، اظهار داشت: حجت‌الاسلام رفیعی سخنران این مراسم سنتی مذهبی است.
چهارشنبه، 29 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زمان برگزاری مراسم سنتی قالیشویان فین کاشان
 مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه مجری برنامه قالیشویان محمدرحمان نظام‌اسلامی است، اظهار داشت: حجت‌الاسلام رفیعی سخنران این مراسم سنتی مذهبی است. 
 

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، محمد احترامی امشب در نشست خبری با بیان اینکه مراسم قالیشویان طبق سنوات گذشته در دومین جمعه مهرماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: این مراسم در روز 14 مهر ماه مصادف با 15 محرم‌الحرام برگزار می‌شود.
 

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه سخنران این مراسم "حجت‌الاسلام رفیعی" است، افزود: مجری این برنامه محمدرحمان نظام اسلامی بوده و از آنجا که این مراسم با محرم و روضه‌خوانی برخی هیئات تا شام شش امام حسین (ع) در آستان مصادف شده به جای سه شب قبل از مراسم تنها شب قبل از مراسم قالیشویان مراسم عزاداری توسط ستاد برگزار می‌شود.
 

احترامی با بیان اینکه مراسم پیاده روی طبق سنوات از روز 13 مهر از مسجد جامع فین کاشان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این مراسم از هفت صبح آغاز شده و از خیابان‌های اصلی شهر کاشان نیز عبور می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود جمعیت این پیاده‌روی نیز به دو هزار نفر برسد.
 

وی ضمن اشاره به مراسم "جمعه جار" تصریح کرد: در شب نخستین جمعه مهرماه مراسمی تحت عنوان "جمعه جار" برگزار می‌شود  و دلیل اسم این مراسم نیز آن است که در قدیم از آنجا که رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی نبوده در جمعه قبل از قالیشویان این مراسم را اعلام می‌کردند و بر همین اساس در این شب هیچ مسجدی در منطقه فین کاشان نماز جماعت برگزار نمی‌کند و تماما در مسجد جامع برای شرکت در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.
 

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه سخنران ویژه این مراسم نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان است، ابراز داشت: در این مراسم از قالی جدید مراسم قالیشویان رونمایی می‌شود و طرح این قالی نیز مربوط به اواخر سده دهم هجری و دوره صفویه و چهار قرن پیش است.
 

احترامی بیان کرد: این قالی در ابعاد 2.5 در 3.5 متر، نخ آن دست‌ریس بومی، پشم آن از کردستان تهیه شده، پود زیر آن از ابریشم بوده و در 10 رنگ و رنگرزی کاملا گیاهی از پوست درختان همچون گردو و پوست میوه‌ها و غیره استفاده شده است.
 

وی اذعان داشت: دو کتیبه در پایین و بالای قالی بافته شده که کتیبه پایین "اهدایی مردم فین و خاوه جهت مراسم قالیشویان" و کتیبه بالا "السلام علیک یا علی بن امام محمد باقر (ع)" درج شده و شناسه قالی نیز در بالای قالی نوشته شده است.
 

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان با بیان اینکه این قالی توسط 300 زن خاوه‌ای به صورت نوبتی بافته شده است، تأکید کرد: این قالی در مدت شش ماه و 10 روز بافته شده و هزینه قالی نیز توسط ستاد برگزاری مراسم قالیشویان و به صوت مردمی تأمین شده است.


/117/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.