کریمی‌قدوسی در گفت‌وگویی :

قصه برجام به جای باریکی رسیده است / تا کی باید برای اعلام نقض برجام نامه بنویسیم؟ / باید با اقدامات آمریکا مقابله به مثل کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : قصه برجام به جای باریک و خطرناکی رسیده است و آینده‌ای صددرصد مبهم دارد.
سه‌شنبه، 25 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
قصه برجام به جای باریکی رسیده است / تا کی باید برای اعلام نقض برجام نامه بنویسیم؟ / باید با اقدامات آمریکا مقابله به مثل کنیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : قصه برجام به جای باریک و خطرناکی رسیده است و آینده‌ای صددرصد مبهم دارد.

به گزارش راسخون، جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به 9 نامه‌ای که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به گروه 1+5 نوشته است، گفت: این نامه‌ها در ردیف اقدامات قانونی است که وزیر امور خارجه کشورمان بر عهده داشته است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام، وزارت امور خارجه ستادی را با مسئولیت عراقچی تشکیل داد و موظف شدند اجرای برجام و تعهدات طرف مقابل را رصد کنند، ادامه داد: بیش از هر کسی این ستاد مطلع می‌شد که برجام در چه روزی، چه بخشی و چه کشوری نقض شد و این ستاد ساختار و نظامی را هم برای خود فراهم کرد و حتی قبل از آنکه ما از نقض‌های برجام مطلع شویم، این ستاد در جریان قرار می‌گرفت.

ستاد نظارت بر اجرای برجام تمام مسائل را رصد می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متذکر شد: پاسخ سوال‌های ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اجرای برجام  حاکی از آن بود که ستاد نظارت بر اجرای برجام تمامی مسائل را رصد می‌کند و ظریف نامه‌هایی را به خصوص به خانم موگرینی می‌نوشت که در این نامه‌ها بسیار انقلابی موضع‌گیری و به صراحت اعلام می‌کرد که روح و جسم برجام در فلان پیوست یا بند نقض شده است.

وی با بیان اینکه همچنین در این نامه‌ها تأکید می‌کردند که اروپا در این قسمت‌ها به وظایف خود عمل نکرده و سیستم بانکی فعال نشده است، افزود: حتی اخیرا ظریف اعلام کرد که موفق نشدیم یک سیستم بانکی در انگلیس بعد از برجام افتتاح کنیم.

ارسال نامه‌های ظریف به دفتر مقام معظم رهبری

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به اینکه این نامه‌ها به دفتر مقام معظم رهبری هم ارسال شده است،گفت: ایشان بعد از مطالعات این نامه‌ها صحه می‌گذاشتند و در یک سخنرانی عمومی فرمودند که ما هم آنجایی که وزیر امور خارجه نامه‌هایی را به مسئولان نوشتند که روح و جسم برجام نقض شده است، حضور داشتیم.

کریمی‌قدوسی با بیان اینکه این نامه‌ها از سوی ظریف از لحاظ مستندسازی درباره نقض برجام به نظر بنده اقدام مثبتی بوده است، تصرح کرد: اما سوالی که اخیرا بنده از وزیر امور خارجه کشورمان داشته‌ام و قرار است در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و صحن علنی هم مطرح شود، این است که تا کجا ما باید نامه نوشته و ایمیل بزنیم که برجام نقض شده است و طرف‌های مقابل همچنان به نقض برجام ادامه دهند؟

ایران باید اقدامی بازدارنده صورت دهد

نماینده مردم مشهد و کلات با تاکید بر اینکه در جایی جمهوری اسلامی ایران باید اقدامی بازدارنده صورت دهد، ادامه داد: نامه تنها برای مستندسازی، نگارش گزارش به مجلس، سخنرانی و یا برای آینده مناسب است، اما بازدارنده نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اکنون باید هیئت نظارت بر برجام تصمیم‌گیری کند، گفت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان به صورت آشکار به ویژه در دیداری که ما و مسئولان نظام خدمتشان بودیم  مسائلی را بیان فرمودند که به نوعی عدم رضایت‌شان را از هیئت نظارت بر برجام اعلام کردند.

اعضای هیئت نظارت بر برجام تنها با سخنرانی پاسخ نقض‌ برجام را می‌دهند

کریمی‌قدوسی با اشاره به اینکه کمیته نظارت بر برجام متشکل از 7 نفر است که این افراد تنها با سخنرانی پاسخ این نقض‌های برجام را می‌دهند، اظهار کرد:  البته ما نمی‌گوییم هم اکنون اجرای برجام را تمام کنیم، اما باید مقابله به مثل شود. اگر روز اولی که برجام نقض شد یک اقدام براساس قانون مصوب مجلس انجام می‌شد امروز به اینجا نمی‌رسیدیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اکنون قصه برجام به جای باریک و خطرناکی رسیده است، گفت: برجام، آینده‌ای صددرصد مبهم دارد و آمریکا طرح‌های خود را یکی پس از دیگری به پیش می‌برد.

کریمی‌قدوسی یادآور شد: مقام معظم رهبری در جمع عمومی خطاب به مسئولان بیان فرمودند که "به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ نقد که می‌دهد ــ وعده‌ نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد!

نامه آقای ظریف چه فایده‌ای دارد؟

وی تاکید کرد: ما برجام را اجرا کرده و به تعهدات خود عمل کرده‌ایم، اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده و حتی زیاده‌خواهی هم می‌کنند، به صراحت از خواستن امتیازات بیشتر و نشستن پشت میز مذاکره مجدد برای قرار دادن بحث موشکی مقاومت در برجام صحبت می‌کنند، حال آقای ظریف نامه‌ای هم بنویسند دیگر چه فایده‌ای دارد؟

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم تأکیدشان این است که نامه‌هایی که آقای ظریف تاکنون نوشته‌اند به صورت رسانه‌ای منتشر شود، گفت: حتی کمیته‌‌ای اطلاع‌رسانی تشکیل شده که مردم را در جریان اتفاقات قرار دهند،

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه در 5 گزارشی که وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد بسیاری از سخنانی را که در نامه‌ها نوشته بازگو نکرد، گفت: ظریف، صراحت در اعتراض‌ها نسبت به اجرای برجام که در نامه‌ها منعکس شده را در گزارش خود در کمیسیون بیان نکرد که به نوعی به صورت نرم گزارش خود را به ما اعلام می‌کند تا آن نگرانی که باید ایجاد نشود.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.