ظریف در همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی :

ایران به دلیل مردمی بودن از امنیت و پیشرفت خوبی برخوردار است

همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی امروز با حضور مقامات داخلی و سفرای خارجی در تهران برگزار شد.
دوشنبه، 1 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
ایران به دلیل مردمی بودن از امنیت و پیشرفت خوبی برخوردار است
همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی امروز با حضور مقامات داخلی و سفرای خارجی در تهران برگزار شد.

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی با حضور مقامات کشورمان و سفرای خارجی مقیم ایران امروز دوشنبه با سخنرانی ظریف به صورت ویدیو کنفرانس از آفریقای جنوبی آغاز شد.

ظریف در ابتدای صحبت‌های خود با عذرخواهی از این که نتوانسته به صورت حضوری در این همایش حضور پیدا کند تصریح کرد: متاسفانه بخاطر برنامه‌ریزی‌ اشتباهی که در دفتر من صورت گرفت من نتوانستم در این جلسه حضورا خدمت شما برسم و از جمع شما اندیشمندان محترم در این همایش استفاده کنم.

ظریف با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش از جمله دکترمحمدکاظم سجادپور و همچنین دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه تصریح کرد: اگر به وضع منطقه نگاه کنیم شاید مهمترین مشکل کنونی در منطقه اشتباه فهم در شناسایی مشکلات منطقه باشد و همین اشتباه فهم باعث شده که سیاست‌های غلطی برای حل معضلات منطقه بعضا در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه این اشتباه ادراک و فهم باعث شده راهکارهای بسیار نادرستی بعضا برای حل مشکلات منطقه در نظر گرفته و اجرا شود، خاطر نشان کرد: این راهکارهای نادرست شرایط نابسامان در منطقه را دامن زده و بر حجم مشکلات افزوده است.

وزیر خارجه با بیان اینکه اطمینان داریم این گردهمایی سه روزه با حضور اندیشمندان می‌تواند به فهم درست از مشکلات کمک کند، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم براساس فهم درست از مشکلات، راهکارهای مناسبی را برای رفع آنها در نظر بگیریم، به نحوی که باعث ایجاد امنیت در منطقه شود.

ظریف در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مناطق پیرامونی برای ایران گفت: مناطق پیرامونی برای ایران از منافع حیاتی کشور است و این منطقه همواره برای ما دارای جایگاه و اهمیت بوده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: ایران به دلیل مردمی بودن از امنیت و پیشرفت خوبی برخوردار است و این امنیت و پیشرفتش درون‌زا است،‌گرچه تمایل به همکاری منطقه‌ای و بین المللی نیز دارد و بارها آن را مطرح کرده است ولی همانطور که گفتم امنیت و پیشرفت ما درون‌زا و همزمان برون‌گرا است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای ما زیستن در یک منطقه امن حیاتی است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده که به گفت‌وگو، همکاری، تعامل و همچنین مقابله با افراطی‌گری در منطقه کمک کند و امیدواریم که در این اجلاس بتوانیم همکاری‌های بیشتری را در این چارچوب سامان دهیم.

دولت‌های بزرگ دیگر تصمیم گیرنده نیستند

سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه نشست همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی با بیان اینکه جهان امروز اگر بر مبنای مقایسه با گذشته بود باید جهان خود را امن تر از گذشته تلقی می‌کردیم یادآور شد با تنشهایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد این احساس نا امنی در کل دنیا وجود دارد.

وی افزود ممکن است در برخی مواقع عنصر مادی نا امنی وجود نداشته باشد اما در ساختار باشد و بر این اساس همه احساس نا امنی کنند. در چنینی کنفرانس‌هایی بیش از آنکه بر منابع مادی تحول دقت کنیم باید بر شناخت اندیشه ها دقت کنیم.

رئیس دانشگاه علامه گفت ما به صلح و رونق اقتصادی نخواهیم رسید مگر اینکه به درک مشترکی از آن برسیم.

امروز بازیگران و کنشگران متفاوتی در عرصه بین المللی ظهور یافته اند و ماننند گذشته تنها دولتهای بزرگ تصمیم گیرنده نیستند.

محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه در ادامه همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی با بیان اینکه ارتباط بین حوزه اجرایی و حوزه دانشگاهی اهمیت زیادی دارد گفت: این همایش بدنبال ایجاد چنین پیوندی است. کار سیاست خارجی یکی از علمی‌ترین کارهاست زیرا بر اساس شناخت تحولات موجود و درک آنها تصمیم گرفته می‌شود و هرچه شناخت علمی تر و همه جانبه تر باشد، این شناخت اثرات بهتری دارد.

وی افزود: ما در یک دوران خاص پوست اندازی استراتژیک هستیم و شرایط گذشته دگرگون شده و شرایط نوینی در حال شکل گیری است.

ایران هراسی در تضاد با منافع منطقه

رئیس مرکز آموزش وزارت خارجه گفت: تغییرات بین المللی همراه است با تغییراتی که در درون منطقه و تک تک کنشگران منطقه در جریان است. در منطقه بحران کارایی و پاسخگویی، عدم توجه به سرنوشت مردم فلسطین، به هم ریختگی اعتبار قدرتهای غربی و تزریق غیرقابل خشونت منطقه را وارد مرحله سرنوشت سازی کرده است، اما به جای درک درست مسایل منطقه ای ایران هراسی را به راه انداخته اند. ایران هراسی جدید همان حرفهای بی بنیاد سه دهه گذشته است اما قالبهای جدیدی گرفته است.

سجادپور افزود: ایران هراسی به نفع مردم منطقه نیست و با منافع مردم ما نیز در تضاد است.

وی گفت: راه حلها و روایت‌های برون رفت از این معضل نیز متفاوت است. روایت آمریکایی مبتنی است بر دایمی کردن تنش برای فروش سلاح است که با دیدگاه و روش متحدین آمریکا تکمیل می‌شود. همراهی برخی کنشگران عرب با رژیم صهیونیستی در مقابله با ایران بازتاب این روایت است. روایت تکفیری روایت دیگری است که آن هم با امریکا پیوندهایی دارد. این روایت به آمریکا و متحدینش سود رسانده و می‌رساند. همه این روایتها در عنصر ضد ایرانی بودن مشترکند.

سجادپور تاکید کرد: آنها بی لیاقتی ها و ناتوانی های خود را به گردن ایران میاندازند.

وی گفت آنچه ما درباره ایران می‌شنویم ساخته دیگران است و کاملا مخالف با واقعیات است. ایران از نظر تاریخی و جغرافیایی بخشی ریشه دار و جدانشدنی از منطقه است. آنچه منافع ما و همسایگان ما زرا تامین می‌کند ثبات، امنیت و آرامش است.

سجادپور اظهار داشت ما برای امنیت منطقه خود را مسئول می‌دانیم و از مسئولیتمان آگاهیم و در این راستا باید از کسانیکه جان خود را در این راه دادند تقدیر کنیم.

وی افزود: ایران معتقد به بازی برد برد است و انچه دریاره رفتار ایران بعد از برجام در منطقه گفته می‌شود در راستای ایران هراسی است در حالی که سیاستهای منطقه ای ما بعد از برجام موفقتر بوده است.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.