لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی؛

کشورهای دوست آمریکا هم اذعان به شیطان بودنش دارند / آیت الله حاج سید مصطفی خمینی فدایی بابصیرت نهضت انقلاب اسلامی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : کشورهای دوست آمریکا هم اذعان دارند این کشور شیطان است.
دوشنبه، 1 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
کشورهای دوست آمریکا هم اذعان به شیطان بودنش دارند / آیت الله حاج سید مصطفی خمینی فدایی بابصیرت نهضت انقلاب اسلامی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : کشورهای دوست آمریکا هم اذعان دارند این کشور شیطان است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آقای لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالروز شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی (ره) با تاکید بر اینکه برای نسل امروز آشنایی با شخصیتهای مهم انقلاب ضرورت بسیاری دارد گفت: 20 سال قبل ما چنین مراسم بزرگداشتی برای آیت الله مصطفی خمینی داشتیم و از آن زمان تاکنون فاصله زیادی تا مراسم امروز افتاده است و باید زودتر از این ها چنین مراسم بزرگداشتی برگزار می شد تا ابعاد زندگی و سلوک سیاسی ایشان بهتر شناخته شود.

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم ، به شخصیت آیت الله مصطفی خمینی (ره) پرداخت و گفت : تلاش های علمی و مجاهدت ها و زندگی سراسر ماجرای ایشان از وی یک شخصیت آبدیده بوجود آورده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با نقل قولی از امام راحل در خصوص حاج آقا مصطفی که ایشان را آینده اسلام خوانده بودند، این تعبیر امام را حرف بزرگی دانست و گفت: امام نه در مورد دوستان و نه در مورد دشمنان اهل غلو نبود و به کارگیری این تعبیر در مورد حاج آقا مصطفی مبنایی در کلام امام نهفته داشت زیرا ایشان واژه ها را در مورد افراد و اشخاص با دقت بکار می بردند.

وی جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» را سنگین ترین سخن از امام درباره یک رژیم دانست و گفت: شاید زمانی که امام این جمله را در مورد آمریکا بکار برد باور آن برای خیلی ها سخت بود ولی اکنون خیلی از مقامات و سیاستمداران جهان به آن باور دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی به دیدارهای خود با رؤسای برخی مجالس کشورهای دوست آمریکا در حاشیه اجلاس اخیر رؤسای مجالس در سنت پترزبورگ روسیه اشاره کرد و گفت: برخی از این مقامات از آمریکا به عنوان یک شیطان نام می بردند.

وی افزود: سخنی را که امام بیش از سی و اندی سال پیش در مورد آمریکا بکار بردند، امروز رییس مجلس کشوری که دوست آمریکاست آن را بکار می برد.

حاج آقا مصطفی آینده اسلام بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی گفت: نیروهایی بودند که امام (ره) روی آنها حساب ویژه ای می کردند و این نیروها فدایی انقلاب بودند، یکی از آنها حاج آقا مصطفی بود که امام (ره) در وصف ایشان فرمودند حاج آقا مصطفی آینده اسلام بود.

علی لاریجانی در ادامه تاکید کرد: وقتی امام (ره) می گفت شیطان بزرگ امریکاست حتی دوستان امریکا هم این حرف را درک می کردند چون امام (ره) به اندازه و پربار صحبت می کرد.

وی گفت: نیروهای زیادی در پشت پرده انقلاب فداکارانه و بدون نام و نشان فعالیت می کردند، مثل آقای هاشمی و شهید بهشتی که آبرویشان را در انقلاب با خدا معامله کردند.

آقای لاریجانی گفت: در یکی از مراسم که شهید بهشتی سخنران بودند توهین های زیادی به ایشان شد و جلسه را مرتب به هم می زدند ولی ایشان همواره صبر و سکوت می کرد، یک بار هم امام (ره) درباره یکی از علما سخن سنگینی گفته بود که برای آن شخص بسیار سنگین بود اما همان شب حاج احمد آقا با یک نفر دیگر سرزده به دیدار او رفتند تا او را جذب کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حکومت فدایی می خواهد تا برای انقلاب با تمام وجود کار کند و این بسیار مهم است چون انقلاب تا وقتی که این نیروها را دارد هیچ گاه آسیب پذیر نخواهد بود.
 
برای پایداری اسلام در کشور، باید روحانیت جلودار باشد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اسلام بخواهد در کشور پابرجا باشد باید روحانیت اصیل و فقه جواهری جلودار باشد.

آقای لاریجانی در ادامه سخنانش در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی با تاکید بر ضرورت حفظ اصالت و فقاهت روحانیت افزود : امام بارها درباره روحانیت و فقه جواهری صحبت کردند و بر این موضوع تاکید داشتند.

وی با اشاره به درگیری ها و کشمکش های پیش از پیروزی انقلاب در خصوص موضوع روحانیت، تصریح کرد : در آن زمان بحث هایی در خصوص اسلام صفوی و علوی مطرح می شد که برخی جوانانی که عاشق اسلام هم بودند تصور می کردند که افرادی مانند مرحوم مجلسی و شیخ بهایی که در دربار صفویه تلاشهایی داشتند، منهجی از اسلام صفوی هستند اما ابوذرها هستند که اسلام را حفظ کردند.

رئیس مجلس این موضوع را منجر به ایجاد مناقشاتی در داخل ایران خواند و افزود: امام در سخنرانی خود پس از شهادت حاج آقا مصطفی در سال 56 چقدر زیبا این موضوع را مطرح می کنند؛ می فرمایند از اول اسلام تاکنون اطلاعات اجمالی داریم و می بینیم که اسلام در تمامی ابعاد آن اعم از معارف ، اخلاق ، فقه و احکام سیاسی با زحمت های طاقت فرسای روحانیون حفظ شده است.

لاریجانی فقه شیعی را از نظر امام راحل غنی ترین فقه در اسلام خواند و یادآور شد: علمای شیعه در اول اسلام و عصر پیغمبر (ص) و بدنبال آن در زمان ائمه اطهار (ع) دور ائمه اطهار جمع شده و احکام را از آنان اخذ می کردند.

رئیس مجلس به پاسخ امام به برخی شبهات ایجاد شده در داخل و خارج در آن مقطع زمانی اشاره کرد و افزود : ایشان در همان سخنرانی می فرمایند؛ طایفه ای از علما از مقاماتی گذشته و به برخی سلاطین متصل شده اند، با اینکه می دیدند مردم با سلاطین مخالفند ولی برای ترویج دیانت، تشیع اسلامی و مذهب به سلاطین متصل می شدند.

وی ادامه داد: امام می گویند؛ این علما سلاطین را به ترویج مذهب تشیع وادار می کردند اما آنها آخوند درباری نبودند، این اشتباهی است که برخی نویسندگان ما می کنند بلکه این آقایان اهداف سیاسی و اغراض دینی داشتند و به محض اینکه به گوش کسی خورد که مرحوم مجلسی و شیخ بهایی با آنها رابطه داشتند نباید خیال کنند که این آقایان برای کسب جاه و عزت احتیاج به سلاطین داشتند و می رفتند تا شاه عباس یا سلطان حسین به آنها عنایتی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه چنین حرفهایی در کار نبوده است، گفت :امام فرمودند؛ آنها گذشت و مجاهده نفسانی کردند تا مذهب را بدست سلاطین ترویج کنند.

رئیس مجلس ادامه داد : در محیطی که از سبّ حضرت علی (ع) جلوگیری شد در یکی از بلاد ایران تا 6 ماه مهلت خواستند تا سبّ کنند لذا در چنین محیطی که سب حضرت علی (ع) رایج بود و از مذهب تشیع خبری نبود این آقایان با مجاهده ، خودشان را پیش مردم اینطور کردند لذا مردم از این جهت به آنها اشکال داشتند، البته از باب نفهمی.

وی افزود : در زمان ائمه هم افرادی مانند علی بن یقطین که برای خدمت به شیعه به بعضی مقامات متصل می شدند، این درباری شدن نیست بلکه آدم سازی است لذا در چنین مدرسه ای که امام اینطور درباره روحانیت و شئون مختلف روحانیت صحبت های بلند دارند و با این نگاه دور اندیشانه ایشان منهجی را در آن شرایط سخت گذاشتند که اگر اسلام بخواهد در کشور پابرجا باشد باید روحانیت اصیل و فقه جواهری جلودار باشد.

لاریجانی عبارت امام در این باره را بسیار روشن و واضح خواند و گفت : بیان موضوع منهائیون از سوی شهید مطهری نیز در باب همین موضوع بود که درباره اسلام منهای روحانیت استدلالی دارند و می گویند ما به سازمان روحانیت ایراد داریم اما مثل درختی می ماند که ثمر دارد اما شته زده ، لذا ما می گوئیم شته آن را باید از بین ببرید اما منهائیون معتقدند که ریشه درخت را باید از بین برد.

رئیس مجلس گفت : پایداری امروز ما روی اصالت حرکت روحانیت همان چیزی است که یادگار این بزرگان است.

وی با اشاره به عقل گرایی در مکتب بزرگانی چون امام خمینی (ره) و یاران ایشان افزود : تقرب به دین مسلک های متفاوتی دارد لذا شاید تشیع بیشترین جنبه عقلانی را در فرق شیعی دارد و به مکتب اعتزال نزدیک تر است تا اشعریان، لذا در کل تشیع و عدلیون اینگونه هستند.
 
درفلسفه اسلامی بین عقل و وحی تقابلی وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در فلسفه اسلامی بین عقل و وحی تقابل نمی بینیم.

علی لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی افزود: بعضی های با توجه به گرایش هایشان خود را از یافته های فلسفی و عقلانی دور می کنند.

وی گفت :هیچ وقت بحث وحی و عقل به این نحوه که امروز در غرب پس از رنسانس مطرح بود، در دوره مدرنیته و پست مدرن هیچ وقت در سنت فکر مانبوده است.

رئیس مجلس افزود : این تقابل و تغایر وجود نداشت، چه مکتب مشائی و اشراقیون و چه فلسفه صدرایی؛ ما این تقابل را در آن نمی بینیم.

وی گفت : حتی در سنت فلسفی غرب و یونان باستان نیز این تغایر وجود ندارد. بعدها آن را جور دیگری معنا کردند که الان در کشور ما اجمالا هست.

آقای لاریجانی افزود: نکته من این بود که در تعامل حاج آقا مصطفی دیدم که این دقت نظر فلسفی را می بیند که دربرخی جاها قدرت نقادی عمیقی وجود دارد.

وی با اشاره به تفکر امام (ره) و یاران اصلی ایشان مثل حاج آقامصطفی، شهید بهشتی و شهید مطهری گفت: اینها قرائتی از دین را قبول دارند که در درون آن پایه های عقلانی مستحکم وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: برداشت های دینی در این مسلک از عمق بیشتری برخوردار است.

وی افزود: نکته مهم تر این است که فرهنگی که در جامعه ایجاد می کنند بر محور عقلانیت بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: آن زمان گروهی از روشنفکران تحت تاثیر ادبیات احساسی بودند.

لاریجانی گفت : یک گروهی هم تحت تاثیر تعالیم اینها و این فکر برخوردشان با پدیده های مختلف برخورد عقلانی بود ولی بعدها مشخص شد که این تفکر تاب آوری در مقابل مشکلات را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی شهید مطهری می گفت مابه آزادی فکر به عنوان مهم ترین مسأله در انقلاب اسلامی توجه می کنیم افزود: حتی مارکسیست ها هم باید حرفشان را بزنند به خاطر اینکه این قدرت فکر او را با گرایش عقلانی در تفکر دینی نمی دیدند.

رئیس مجلس گفت: قدرت تعامل، گفتگو و دیالکتیک باسایر فکرها را دارند اما اگر این پشتوانه عقلی نباشد این تاب آوری را نخواهد داشت.

آقای لاریجانی افزود: جامعه ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلانی برخوردار نباشد یا دچار تحجر می شود و یا دچار افراطی گری.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) دل خونی از این تحجر داشت گفت: یک زمانی استکان آقا مصطفی را برای اینکه فلسفه درس می داد آب می کشیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گرایش افراطی را در همین وهابیت و جریان های داعش می بینید اینها نمی گویند ما دین نداریم بلکه برداشتشان از دین این است، چراکه فکر عقلانی در آنها رسوخ نکرده است.
 
رایج کردن تاملات فلسفی و عقلانی می تواند فکر دینی را فربه کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رایج کردن تاملات فلسفی و عقلانی می تواند فکر دینی را فربه کند و برای فرهنگ عمومی جامعه یک نوع مصونیت خودباوری فرهنگی به وجود بیاورد و در تعامل با سایر فرهنگ ها از قوت برخوردار باشد.

علی لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی افزود: البته این به آن معنا نیست که بخواهیم روحیه حماسی را نفی کنیم، روحیه حماسی هم وجه دیگری از موضوع است، اگر روحیه حماسی در فکر عقلانی غرقاب شده باشد می تواند پایدار باشد و اگر این نباشد، احساسات زودگذر می شود که ممکن است اغراض زودگذری را برای انسان تامین کند اما گاه می تواند منافع ملی را از بین ببرد و گاهی هم برای ماندن تاب ندارد.

وی گفت: امیدواریم اینگونه نشست ها بتواند به شناخت­­ اندیشه کسانی که یاران امام بودند و مسلکی را در مسیر انقلاب پایه گذاری کردند کمک کند.

لاریجانی افزود: امروز اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید این مسلک را با همه وجوه آن ­بشناسیم.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.