به دنبال تمدید تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران؛

دفاع گوترش از توافقنامه هسته‌ای ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد هرگونه تلاش برای برطرف کردن نگرانی ها درباره ایران نباید توافقنامه هسته ای را که با تلاش بسیار زیاد به دست آمده است به خطر اندازد.
پنجشنبه، 28 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
دفاع گوترش از توافقنامه هسته‌ای ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد هرگونه تلاش برای برطرف کردن نگرانی ها درباره ایران نباید توافقنامه هسته ای را که با تلاش بسیار زیاد به دست آمده است به خطر اندازد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری فرانسه نوشت : آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشدار داد هرگونه تلاش برای برطرف کردن نگرانی ها درباره ایران نباید توافقنامه هسته ای را که با تلاش بسیار زیاد به دست آمده است به خطر اندازد.

سخنان گوترش پس از آن بیان شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اجرای اصلاحاتی را در توافقنامه هسته ای با ایران خواستار شد.

دولت آمریکا معتقد است این توافقنامه که پس از 12 سال مذاکره به دست آمد در بردارنده هیچ مجازاتی در رابطه با برنامه موشک های بالستیک ایران و مداخله آن در بحران های منطقه ای و نقض حقوق بشر در داخل این کشور نیست.

گوترش در بیانیه ای اعلام کرد: به مسائلی که به طور مستقیم با توافقنامه هسته ای ارتباط ندارد باید به گونه ای رسیدگی شود که به توافقنامه هسته ای و دستاوردهای آن آسیبی وارد نشود.

وی افزود توافقنامه هسته ای که در سال 2015 امضا شد و به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود «برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای و برای دیپلماسی دستاورد مهمی محسوب می شود و در تحقق صلح و امنیت در سطح منطقه ای و بین المللی نقش داشته است».

ترامپ روز جمعه با تمدید تعلیق تحریم های آمریکا در ارتباط با برنامه هسته ای ایران موافقت کرد ولی هشدار داد این «آخرین فرصت» برای اصلاح توافقنامه با ایران است. 

او درخواست کرد قانونگذاران آمریکایی و متحدان اروپایی واشنگتن، «کاستی های فاجعه بار» در توافقنامه هسته ای را برطرف کنند.

ایران با هرگونه تغییر در توافقنامه ای که با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه امضا کرده مخالف است.

گوترش در بیانیه خود افزود، به نگرانی های مربوط به اجرای توافقنامه هسته ای باید «از طریق ساز و کارهایی که به موجب این توافقنامه ایجاد شده است، پرداخته شود».

­وی افزود آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده است که ایران به تعهداتش در بخش هسته ای بر اساس برجام پایبند است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.