گزارشی از اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛

فیلمهای دفاع مقدسی سیمرغ داران سی وششمین جشنواره فیلم فجر/ حاتمی کیا: شکایتم را پیش خدا می برم / من فیلمساز نظامم + تصاویر

«من به افرادی مانند رشیدپور که واژه‌هایی در این باره می‌سازند و مطرح می‌کنند، اعتراض می‌کنم. افتخار می کنم از عزیزی از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.افتخار می‌کنم به بچه های سپاه که مرا رشد دادند.»
دوشنبه، 23 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
فیلمهای دفاع مقدسی سیمرغ داران سی وششمین جشنواره فیلم فجر/ حاتمی کیا:  شکایتم را پیش خدا می برم / من فیلمساز نظامم + تصاویر
«من به افرادی مانند رشیدپور که واژه‌هایی در این باره می‌سازند و مطرح می‌کنند، اعتراض می‌کنم. افتخار می کنم از عزیزی از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.افتخار می‌کنم به بچه های سپاه که مرا رشد دادند.»

به گزارش راسخون به نقل از مشرق، اختتامیه جشنواره فیلم فجر با ازدحام جمعیت در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد. نبود نظم، شماره صندلی و مکان خبرنگاران و عکاسان از معضلات اصلی این مراسم است. اسحاق جهانگیری معاون ریاست جمهوری از جمله مهمانانی است که امشب در مراسم اختتامیه حضور دارد.با پخش سرود ملی ایران و آیاتی از کلام الله مجید مراسم آغاز شد. اولین کسی که بعد از رضا رشیدپور مجری مراسم به روی سن دعوت شد.رضا رشیدپور مجری مراسم از حاضران در سالن خواست به افتخار پرچم سه رنگ پرافتخار ایران و هزاران سینماگران که با عشق از  سختی‌ها عبور کرده‌اند، برخیزند و ایستاده آنان را تشویق کنند.

دقایقی پیش اختتامیه جشنواره فجر آغاز شد و مجری برنامه به کنایه گفت آقایان مسئول قبل از آمدن به صحنه بگویید که با شما تنها دست بدهم یا روبوسی هم بکنم؛ یا بگویید یک ماچ، دو ماچ؛ که ضایع نشوم! در همین حین رشیدپور از قول وزیر ارشاد گفت: آقای صالحی می گویند فقط با من دست بدهید!

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای این مراسم گفت: شهریور سال 59 را بسیاری از مردم به خاطر دارند، دشمن به کشور ما حمله کرد و تا به خودمان آمدیم بخشهایی از کشورمان را گرفت. ما به سختی توانستیم مقابل آنها بایستیم. بعد از جنگ نیز بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند که عزت ایران و ایرانی را از بین ببرند  چندسال گذشته دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگ خانمان برانداز را در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته به اسم داعش ساختند با هدف تجزیه ایران و از بین بردن سربلندی ایران را می‌خواستند. عزیران و جوانان کشور دیگر پخته شدند و بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند. از همه می‌خواهم که یک دقیقه ایستاده شهدای جمهوری اسلامی را تشویق کنید.پاینده باد ایران و ایرانی.

پس از ابراهیم داروغه زاده، عباس صالحی روی صحنه آمد و به قرائت متنی کلیشه‌ای درباره اختراع دوباره سینما پرداخت. لازم به ذکر سخنرانی طولانی مسئولان سیاسی و فرهنگی یکی از آسیب‌های بزرگ مراسم اختتامیه است. وزیر همچنان سخنرانی می‌کند و در پایان مشخص شد نامه ای که توسط وزیر قرائت می‌شود را حسن روحانی به نگارش درآورده است.


حسن روحانی طعنه اول را دشت کرد


مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر با اشاره به طولانی‌بودن پیام رییس‌جمهور به این مراسم گفت:آقای رییس جمهور خیلی حرف داشتند درباره سینما! اگر آقای رییس جمهور اینقدر زیاد حرف دارند خوب است هرچندوقت یک‌بار با اهالی سینما دیداری داشته باشد، خوب نیست این دوری و دوستی!


نظرسنجی در داخل سالن!


رشیدپور در اقدامی عجیب از حاضران خواست با نام بردن فیلم‌های مهم جشنواره، حاضران فیلم‌های محبوبشان را تشویق کنند تا ببیند کدام فیلم بیشتر طرفدار دارد!  نکته جالب استقبال بیشتر از «لاتاری» رسید. پس از نظر سنجی داخلی مراسم توزیع سیمرغ‌ها آغاز شد.

کلیپ معرفی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره سیمرغ و تشویق «لاتاری»


سیمرغ بلورین فیلم کوتاه


سیمرغ بلوررین بهترین فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک اهد شد.


سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری


سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به فرید ناظر فصیحی برای طراحی جلوه‌های ویژه بصری «چهار راه استانبول» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی


سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی


سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای طراحی «تنگه ابوقریب» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه


سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس


سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی‌زاده برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری(اولین جایزه به وقت شام)


سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم های «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید تا فیلم حاتمی کیا نخستین جایزه خود را به صورت مشترک کسب کند.


سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری


سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به «تنگه ابوقریب» و به رشید دانشمند تعلق گرفت تا فیلم بهرام توکلی تا این لحظه سه سیمرغ دریافت کند.


سیمرغ بلورین بهترین موسیقی


سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای «به وقت شام» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین تدوین


سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد» اهدا شد.


جایزه بهترین فیلمبرداری 


جایزه بهترین فیلمبرداری به فیلم «سرو زیرآب» و فیلمبردار آن علیرضا زرین‌دست اعظا شد. این دومین سیمرغ او پس از فیلم «پری» است. در کمال شگفتی تا به این لحظه «تنگه ابوقریب» با سه جایزه پیشتاز است و «سرو زیر آب» و «به وقت شام» با دو جایزه در تعقیب آن هستند

یکی از آفت‌های جشنواره فیلم فجر خلق جایزه الساعه است. امسال دو جایزه خلق الساعه در جشنواره متولد شد.


جایزه خلق الساعه هنر و تجربه


جایزه خلق الساعه ، سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه است، جایزه‌ای بدون نامزد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه اهدا شد به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده». آیا این سیمرغ رویشی  نشان می‌دهد که هومن سیدی برای جایزه کارگردانی شانسی ندارد؟


جایزه خلق الساعه بهترین فیلم اول


علی رقم حذف مسابقه فیلم اولی‌ها جایزه‌ای نیز به‌عنوان بهترین فیلم اول به رضا مقصودی اهدا شد برای فیلم «خجالت نکش».


جایزه ویژه هیات داوران


رشیدپور از دبیر جشنواره دعوت کرد تا برای خسته‌نباشید گفتن به اعضای هیئت داوران به روی صحنه بیاید! در ادامه نوبت به اهدای یک جایزه متفاوت دیگر رسیده است. خانواده شهید معز غلامی با ذکر صلواتی از سوی حاضران به روی صحنه آمدند تا این جایزه را اهدا کنند. این جایزه به کدام فیلم خواهد رسید؟ هیچ‌کدام! این جایزه متعلق به «نور الحلی» خبرنگار و شخصیت اصلی مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» است.

نیمی از مراسم به پایان رسید و سالار عقیلی برای اجرای چند قطعه موسیقی به روی صحنه آمد بعد از اجرای «ایران» و چند قطعه دیگر نوبت به جوایز بازیگری، فیلمنامه و کارگردانی خواهد رسید


مژده رشیدپور


رشید پور به نامزدها مژده داد ، از حالا به بعد در برخی رشته‌های دو سیمرغ مشترک خواهیم داشت، آن هم به دلیل تعدد نامزدهای شایسته! به نظر می‌رسد هیات داوران قصد دارند همه را تا جای ممکن راضی نگه دارند! 

 
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «عرق سرد» اهدا شد. این در حالی است که سحر دولتشاهی بریا بازی در هرکدام از فیلم‌ها نامزدی جداگانه داشت و طبیعتا باید برای یکی از این فیلم‌ها برنده می‌شد.


 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد به جمشید هاشم‌پور رسید، قدردانی دیرهنگام فجر از حضور کوتاه ستاره سال‌های دور در «دارکوب».


 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن


جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی و فیلم «دارکوب» تعلق گرفت.


دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول


از میان نامزدهای پرشمار این بخش، به دو نفر جایزه اهدا می‌شود. دیپلم افتخار این بخش به امین حیایی برای بازی در «شعله‌ور» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه


سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای «کامیون» اهدا شد. این بخش دارای دو سیمرغ است و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.


جایزه ویژه هیات داوران


جایزه ویژه هیات داوران به پیمان معادی برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد.


سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی


سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «به وقت شام» اهدا شد.سیمرغ بلورین دیگر برای بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

حاتمی کیا پس از دریافت این جایزه گفت : فیلمساز وابسته هستم . فیلمساز این نظام هستم. من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست. من تشکر می‌کنم از سازمان اوج . باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. من به افرادی مانند رشیدپور که  واژه‌هایی در این باره می‌سازند و مطرح می‌کنند، اعتراض می‌کنم. افتخار می کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. افتخار می‌کنم به  بچه های سپاه  که زحمت کشیدند و امثال بنده را رشد دادند. من بابت کارهایی که کردم شرمنده نیستم. من اعتراض می کنم به سازمان تلویزیون که فیلم های بنده را پخش می‌کند اما در نقد آثار من افرادی را می‌آورند که  عملا تبدیل به اپوزیسون می‌شوند. حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است.من از مسئولین شبکه دو  و سه شکایت را به خدا می برم.


سیمرغ بلورین بهترین فیلم


«تنگه ابوقریب» بهترین فیلم جشنواره سی‌وششم شد. سعید ملکان نیز پس از گریم، جایزه دوم امشب خود را برای تهیه این فیلم دریافت کرد.


سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی


سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.


سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم


سیمرغ بلورین پرحرف و حدیث بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که حرف و حدیث‌های فراوانی در طول جشنواره درباره نحوه اخذ آرای آن وجود داشت، توسط منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تعلق گرفت.

با اهدا سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم جشنواره سی و ششمین جشنواره فیلم  فجر به کار خود پایان داد.
/2759/
تصاویر مرتبط :
تصاویر اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
آرشیو کامل پوسترهای جشنواره فیلم فجر


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما