چهارمین روز سانحه سقوط

اولین گروه اجساد به پایین منتقل شد / سرما جان امدادگران را هم تهدید می‌کند / مردم پادنا سخاوت‌مندتر از دنا

عملیات انتقال پیکر سرنشینان از فراز دناکوه و یافتن جعبه سیاه هواپیما با طلوع آفتاب آغاز شد و اولین گروه از پیکرهای جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر به پایین منتقل شد.
چهارشنبه، 2 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
اولین گروه اجساد به پایین منتقل شد / سرما جان امدادگران را هم تهدید می‌کند / مردم پادنا سخاوت‌مندتر از دنا
عملیات انتقال پیکر سرنشینان از فراز دناکوه و یافتن جعبه سیاه هواپیما با طلوع آفتاب آغاز شد و اولین گروه از پیکرهای جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر به پایین منتقل شد.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، پس از رفع ابهامات در مورد سرنوشت پرواز شماره 3704 تهران- یاسوج که صبح روز یکشنبه 29 بهمن بر فراز دنا آسمانی شد، چهارمین روز عملیات با محوریت انتقال پیکر سرنشینان انجام می‌شود.

هواپیمای ای‌تی‌آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت 8 صبح روز یکشنبه فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده بود پس از 50 دقیقه پرواز در منطقه سمیرم اصفهان از رادار محو شد؛ با وجود شرایط نامناسب جوی در روز دوشنبه، عملیات تعیین سرنوشت مسافران این هواپیما ناتمام ماند.

با گذشت 48 ساعت از این اتفاق، بقایای هواپیمای ای‌تی‌آر ساعت 10 صبح دیروز سه‌شنبه توسط هلی‌کوپتر هوافضای سپاه پاسداران در منطقه عمومی دنا و حوالی قله پازن‌پیر رؤیت شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور این پرواز 60 مسافر و 6 کادر پروازی داشته که در عملیات روز گذشته بخش‌هایی از پیکر 30 تا 32 تن از جان‌باختگان توسط امدادگران مشاهده شد اما به دلیل تاریک شدن هوا هیچ پیکری به پایین قله منتقل نشد.

*گزارش لحظه به لحظه عملیات انتقال پیکر سرنشینان از فراز دناکوه و یافتن جعبه سیاه هواپیما در چهارمین روز فعالیت نیروهای امدادی را ادامه بخوانید:

13:38/ مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: آوردن پیکرها با برانکارد ممکن نبود به همین دلیل از کوله‌پشتی استفاده شد، عملیات جست‌وجو نیز متوقف شده است، از امروز تا جمعه امکان جست‌وجو نیست و هر زمان که هوا اجازه دهد فعالیت دوباره آغاز می‌شود.

13:32/ نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وزش باد شدید و بارش برف در محل عملیات خبر داد و گفت: عملیات متوقف شده، بازماندگان حادثه راضی نیستند که جان امدادگران به خطر افتد؛ به گفته وی بخش‌هایی از هواپیما با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شده و قطعاتی از ابدان مسافران که جمع‌آوری شده بود را با کوله پشتی پایین آوردند.

12:54/ شرایط نامناسب جوی موجب زمین‌گیر شدن بالگردها در فرودگاه یاسوج شده، در صورت مساعد شدن هوا بالگردها برای انتقال پیکر جانباختگان به پرواز در خواهند آمد؛ هم‌اکنون 5 فروند بالگرد هلال‌احمر و ارتش در فرودگاه یاسوج مستقر است و به دلیل بارش باران و برف و نامناسب بودن وضعیت جوی امکان پرواز را ندارند.

12:50/ مؤمنی مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان از انتقال اولین گروه از پیکرهای جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر به پایین خبر داد و گفت: اجساد تحویل مراجع ذی‌صلاح شد.

12:19/ نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتقال اجساد از قله دنا تا شهر سی‌سخت چیزی حدود 7 تا 8 ساعت طول می‌کشد، تا ساعت 7 عصر اجساد به محل مورد نظر انتقال داده می‌شوند.

12:08/ پس از آنکه وزیر ارتباطات دو تماس برقرار شده با یک مسافر پرواز تهران یاسوج را در حین پرواز اعلام کرد، سؤالاتی درباره امکان مکالمه با موبایل در ارتفاع پروازی هواپیما مطرح شد که اپراتور صاحب سیم‌کارت مربوطه، امکان مکالمه‌ پایدار برای مسافران این پرواز در ارتفاع زیر چهار کیلومتر را تأیید کرد.

بنا به بررسی‌ها، دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه‌ سقوط هواپیما در ارتفاع 2 هزار و 800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده‌ مسافران در ارتفاع 3 هزار و 400 متری از سطح دریا بوده است.

12:05/ یاری مدیر روابط عمومی ارتش منطقه اصفهان گفت: در حال حاضر سرمای سختی در محل لاشه هواپیما وجود دارد و امکان ادامه عملیات و حضور کوهنوردان وجود ندارد، فعلاً دستور داده شده که همراه با اجسادی که کشف شده به پایین کوه بیایند.

11:43/ این روزها و شب‌های عملیات جست‌وجو، مسافران پادنا میزبانانی را دیدند که سخاوتمندتر از دنا با مهمان‌نوازی گرم‌شان سردی فراق و سختی مبارزه با صخره و برف را تسکین دادند؛ اگرچه ابهامات حادثه و لزوم بررسی ابعاد مختلف این رخداد به قوت خود باقیست و باید به جد دنبال شده و به نتیجه برسد.

10:55/ خدابخش رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: دمای هوای محل سقوط هواپیما در روز 10 درجه زیر صفر است، به تدریج بارش برف آغاز شده و تا بعد از ظهر ادامه می‌یابد؛ ایده‌آل‌ترین شرایط برای انجام عملیات انتقال اجساد هواپیمای تهران-یاسوج روز سه‌شنبه اول اسفندماه بود.

10:50/ شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: یکی از تیم‌های امدادی در حال انتقال 7 پیکر جانباختگان سانحه هوایی به پایین قله است.

10:44/ شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: به دنبال آن هستیم که توسط کوه‌نوردان و نیروهای تکاور خبره ارتش به صورت زمینی اجساد را به پائین منتقل کنیم، چون وزش باد، بارندگی و مه شدید هست، امکان انتقال اجساد به بالگرد نیست.

10:38/ نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به دلیل وضعیت جوی نامساعد همراه با باد و طوفان نمی‌توان زمان دقیق انتقال اجساد را اعلام کرد؛ این هواپیما حامل 60 مسافر و 6 خدمه بوده است، این که چند نفر پیدا یا شناسایی شدند ممکن است درصدی خطا داشته باشد، تعدادی از بدن‌ها را در یک محل جمع‌آوری کرده و آماده انتقال به پایین است.

10:24/ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: بخش اعظمی از پیکر سانحه دیدگان هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و تا یکی دو ساعت دیگر توسط نیروهای ارتش به پایین کوه حمل می‌شود؛ تیم بعدی ما در حال صعود به نوک قله است و امیدواریم تا غروب پیکرها را تحویل بدهیم.

10:16/ نعمتی جانشین و معاون هماهنگ کننده فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به بارش برف و ورزش باد و بوران در منطقه عملیات گفت: انتقال با بالگرد مقدور نشد محدودیت دید این امکان را فراهم نکرد، بر اساس تصمیمات گرفته شده، اجساد به صورت محموله کوله ای به پایین منتقل می‌شود.

10:11/ مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: شرایط جوی هر لحظه بدتر می‌شود، شیب 70 تا 80 درجه‌ای محل لاشه هواپیما کار را برای کوهنوردان ماهر هم سخت کرده است؛ اهالی روستاهای پادنا، 2 هزار نفری که برای امداد آمدند را در این چند شب در خانه‌های خود جا داده و از آن‌ها پذیرایی کردند.

10:02/ آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: از کارشناسان فرانسوی سازنده هواپیما دعوت کردیم و روز گذشته وارد ایران شدند، در حال حاضر اصلی‌ترین کار پیدا کردن جعبه سیاه است.

09:51/ سرپرست تیم عملیات مستقر در کمپ در حوالی لاشه هواپیما در ارتباطی رادیویی با ستاد عملیاتی هلال‌احمر، ضمن اعلام خبر سلامتی همه امدادگران، از ارتفاع 4100 متری این کمپ خبر داد؛ وی اعلام کرد تا نیم ساعت دیگر خبر نهایی احتمال انتقال پیکرها به پائین اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

راه‌های منتهی به محل سقوط هواپیما برای تسهیل تردد نیروهای امدادی توسط نیروی انتظامی مسدود شده و به نظر می‌رسد بارش برف در ارتفاعات دنا آغاز شده است.

09:38/ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش موضوع انتقال اجساد توسط اسکی‌بازها را منتفی اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط جوی بعید به نظر می‌رسد که از این طریق به نتیجه برسیم.

09:01/ مهرعلیزاده استاندار اصفهان صبح امروز جهت بررسی اقدامات انجام شده و نظارت بر عملیات انتقال اجساد جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج به منطقه پادنا رفت تا روز چهارم عملیات را از نزدیک مشاهده و کنترل کند.

08:54/ خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به احتمال سرمازدگی تیم‌های امدادی در محل لاشه هواپیما، گفت: در منطقه عملیات، یک فروند بالگرد و 10 آمبولانس به منظور پشتیبانی درمانی تیم‌های امدادی در نظر گرفته شده است.

08:51/ کریمی معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان گفت: از آنجا که امکان انتقال اجساد به پایین از طرف جبهه شمال امکان‌پذیر نیست، اگر مقدور باشد اجساد را به بالای قله می‌فرستند تا از آنجا به طرف جبهه جنوبی و به سمت یاسوج برده شود، در بخش غربی قله هم شاهد بارش هستیم که عملیات را با دشواری همراه می‌کند.

08:34/ وفایی‌مقدم مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: 60 تیم امداد و نجات پیاده در دامنه‌های دنا برای کمک به انتقال اجساد در حال حرکت هستند، سخت گذر بودن بیش از 8 کیلومتر از این مسیر، حرکت گروه‌های پیاده را کند کرده است.

07:48/ بالگردهای هوانیروز و جمعیت هلال‌احمر با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی، برای هلی‌برن نیروهای امدادی در قله پازن پیر به پرواز درآمدند.

07:27/ با توجه به شرایط و برنامه در نظرگرفته شده برای انتقال پیکرها، خبرنگاران و نیروهای عملیاتی حاضر در منطقه پادنا در حال انتقال به سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

07:24/ ابرهای تیره بر فراز دنا نمایان شده‌اند که این مسأله کار را برای امدادگران سخت خواهد کرد، امدادگران دیشب را در دمای دست‌کم منفی 20 درجه و در ارتفاع 4 هزار متری گذراندند و بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌ها از امروز در منطقه دنا آغاز خواهد شد.

06:00/ عملیات جست‌وجوی سایر پیکرها و انتقال از ساعت 6 صبح امروز در منطقه سقوط آغاز شده است و 20 اکیپ 4 نفره به منطقه برای انتقال اجساد اعزام شده‌اند.

01:05/ شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: تیم‌ها رصد و گروه‌بندی شده‌اند، گروه‌های جمعیت هلال‌احمر و کوهنوردان متخصص با تجهیزات آمادگی لازم را دارند تا با طلوع آفتاب مجدداً اقدام کنند. اولویت برای انتقال پیکرها هلی‌برن است.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.