پشت پرده پاداشهای نجومی پایان خدمت برخی مدیران دولتی

بررسی دلایل بازنشستگی تعدادی از مدیران در پایان سال ۹۶ با پاداشهای نجومی نشان می‌دهد، حکم مجلس در قانون بودجه ۹۷ دلیل این بازنشستگیهای خودخواسته بوده است.
شنبه، 25 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده پاداشهای نجومی پایان خدمت برخی مدیران دولتی
بررسی دلایل بازنشستگی تعدادی از مدیران در پایان سال ۹۶ با پاداشهای نجومی نشان می‌دهد، حکم مجلس در قانون بودجه ۹۷ دلیل این بازنشستگیهای خودخواسته بوده است.

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، طی روزهای اخیر دو مورد از اعطای پاداشهای بازنشستگی نجومی برخی مدیران بانک مرکزی در رسانه ها منتشر شده است. بر اساس اطلاعات موجود تعداد دیگری از مدیران نیز در وزارتخانه های مهم اقتصادی کشور با پاداشهای قابل توجه در پایان سال 96 بازنشست شده اند.

در همین خصوص حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، آقای سیف در اواخر سال گذشته یکی ازمعاونان خود را بازنشسته کرد و به این معاون 700 میلیون تومان به پاداش پایان خدمت و 500 میلیون هم به عناوین دیگر مانند طلب مرخصی‌ها و... پرداخت کرد، گفت: معاون آقای سیف بالغ‌بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به پاداش گرفته است؛ اما آقای سیف بلافاصله مجدداً او را به سرکار برمی‌گرداند؛ بدون اینکه این مبالغ (پاداش میلیاردی) برگشت داده شود و این معاون دوباره در همان سمت مشغول به کار شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اینجا (بانک مرکزی) انصاف رعایت نشده است. اگر آقای سیف به این معاون را نیاز داشت؛ چرا او را بازنشسته کرد و اگر نیاز نداشت چرا بعد از یک هفته که پاداش میلیاردی به ایشان داد، او را مجدد در همان سمت مشغول به کار کرد. این نشان می‌دهد مدیریت در بانک مرکزی وجود ندارد و یا عمداً مواردی مانند افزایش نرخ دلار را به ایجاد کردند.

همچنین محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت پاداش پایان خدمت نجومی در بانک مرکزی، گفته بود،  ارقام نجومی بالای 800 میلیون تومان از پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی خودشان را دریافت کردند و عجیب این است که در ابتدای سال 97 این افراد باز مجدد به کار خودشان ادامه دادند.

وی افزود: این پرداخت‌ها در شرایطی است که مردم در بدترین شرایط اقتصادی زندگی می‌کنند و این التهابات ارز حتی سفره مردم را کوچک‌تر کرده،‌ مشاهده می‌شود که در بانک مرکزی که امروز باید بنشینند و برای مشکلات ارزی و اقتصادی کشور تصمیم بگیرد، به فکر جیب خودشان بوده‌اند.

به نظر میرسد با توجه به حکم تبصره 12 قانون بودجه سال 97 که در رابطه با پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان دولت است، دولت سقفی را مشخص کرده بود تا در ارتباط با بازنشستگی افرادی که حقوق‌های بالا می‌گیرند به عدالت و انصاف نزدیک‌تر شود. اما در پایان سال 96 و قبل از اجرایی شدن قانون بودجه سال 97، تعداد زیادی از افرادی که حقوق‌های آن‌چنانی دریافت می‌کردند درخواست بازنشستگی کردند.

در بند 2 تبصره 12 قانون بودجه آمده است، پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب 1375/2/26 و اصلاحات آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه و موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده(76) قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف سی‌سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.