گزارشی از یک «نشست»؛

رهبر انقلاب باز هم خود به میدان آمد / حالا نوبت مسئولان است

گوش سنگین برخی مسئولان مقابل هشدارهای رهبر انقلاب نسبت به موضوع اقتصاد و معیشت، باعث شده است تا ایشان یک بار دیگر خودشان به میدان بیایند.
يکشنبه، 6 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
رهبر انقلاب باز هم خود به میدان آمد / حالا نوبت مسئولان است
گوش سنگین برخی مسئولان مقابل هشدارهای رهبر انقلاب نسبت به موضوع اقتصاد و معیشت، باعث شده است تا ایشان یک بار دیگر خودشان به میدان بیایند.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، حامد حسین عسکری: سخنان رهبر انقلاب با مسئولان نظام در غروب هفتمین روز از ماه مبارک رمضان و اشارات پیدا و پنهان ایشان به مسائل مختلف داخلی و خارجی، آنقدر مفصل و عمیق است که پرداختن به هر محور آن، به اندازه ساعت‌ها و روزها و حتی ماه ها نشست کارشناسی جای کار دارد، به شرط آن که مدیران دولتی و غیردولتی، با برگزاری سمینار و چاپ بنر و پوستر  و کتابچه، از زیر بار این فرامین شانه خالی نکنند و یکبار هم که شده، با نگاه «واجب شرعی» و به صورت عملیاتی، فوریتی و هماهنگ به دنبال تحقق این سخنان بروند.

اما در میان همه نکاتی که رهبر حکیم انقلاب در دیدار رمضانی خود با کارگزاران بخش‌های مختلف نظام مطرح کردند، یک نکته خاص‌تر و قابل تأمل‌تر به نظر می‌رسد که گویا در روزهای گذشته کمتر هم به آن توجه شده است؛ آنجا که با صراحت از «قابل تعریف نبودن وضعیت اقتصادی کشور» سخن گفتند و از گردآوردن مسئولان نظام برای چاره‌اندیشی جهت حل مشکلات اقتصادی خبر دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از آنکه برای چندمین بار مسئولان کشور و به ویژه دولت موسوم به تدبیر و امید را از دل خوش کردن به آن سوی مرزها برای حل مشکلات حذر دادند و تاکید کردند که «امروز اقتصاد کشور را از راه "برجام اروپایی" نمی‌توان درست کرد» گفتند: «از ظرفیت‌ها باید استفاده کرد و می‌شود استفاده کرد؛ می‌شود نشست فکر کرد، تدبیر کرد، برنامه‌ریزی کرد. البتّه اینها چیزهایی نیست که به‌صورت نقد به دست بیاید؛ لابد مقداری زمان خواهد برد لکن هروقت شروع کنیم، بالاخره به نتیجه خواهیم رسید».

اما نکته اصلی اینجا بود که یادآور شدند: «اینجا دو سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره‌ مسائل اقتصادی کشور؛ رؤسای محترم سه قوه حضور داشتند، مسئولین فعال اقتصادی در بخش‌های دولت و مجلس و قوه‌ قضائیه حضور داشتند؛ بحث نسبتاً خوبی در آنجا شد، حرف‌هایی زده شد. البته بنده اقتصاددان نیستم؛ حرفها متکی به حرف‌های کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همین‌ها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه می‌کنم -رؤسای سه قوه تشریف دارند، همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند، الان همه اینجا هستند- اگر همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدیت دنبال کنید، قطعاً مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت؛ ما تردید نداریم. من، بعد اطّلاع پیدا کردم که دوستان اقتصاددان دولت هم تأیید کردند همان چیزی را که آن شب اینجا صحبت شد و گفته شد و در جلسه به‌صورت تصمیم اعلام شد».


جلسه‌ای برای اتمام حجت


آنطور که محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و از فعالان اقتصادی کشور در صفحه شخصی خود در فضای مجازی گفته، «پس از برگزاری آن نشست، شورایی به نام "شورای عالی اقتصاد" تشکیل شده که رؤسای سه قوه در آن حضور دارند. از قوه قضائیه علاوه بر رئیس، معاون اول ایشان و دادستان کل کشور نیز حضور دارند. از مجلس شورای اسلامی نیز علاوه بر رئیس، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور دارند. از دولت نیز علاوه بر رئیس‌جمهور، اعضای ستاد اقتصادی دولت حضور دارند».

به گفته این فعال اقتصادی «بر اساس شنیده‌ها، نشست‌های شورای عالی اقتصاد باید هر هفته برگزار شده و نتایج نشست‌ها به اطلاع رهبر انقلاب برسد».

امروز عصر بود که خبر تشکیل نخستین جلسه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه»  از سوی دفتر رئیس جمهور منتشر شد؛ جلسه‌ای که صبح امروز و با حضور سران سه قوه تشکیل شده و در آن، معاون اول و اعضای ستاد اقتصادی دولت، معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشته‌اند.

حسن روحانی هم در این نشست گفته است: «همکاری نزدیک‌تر سه قوه در حل مسائل اقتصادی مردم، می‌تواند سرعت دستیابی ما به اهداف رشد کشور را افزایش دهد و امید مردم را به آینده بهتر تقویت کند».

رئیس دولت دوازدهم به دبیرخانه این شورا هم مأموریت داده تا پیشنهادهای مشخص در زمینه های همکاری سه قوه در چالش‌های اصلی و درازمدت اقتصادی کشور و همچنین تصمیمات لازم برای مدیریت شرایط جدید اقتصادی را در دستور جلسات آینده شورا قرار دهد.

حدود دو سال قبل بود که رهبر انقلاب بعد از هشدارهای پیدا و پنهان درباره خطرات آسیب‌های اجتماعی و بی‌توجهی به ریشه‌های آن، خودشان پای کار آمدند و مسئولان مرتبط را در عالی‌ترین سطوح پای کار خواندند تا به دور از کلیشه‌های رایج اداری و مدیریتی، برای حل این معضلات چاره‌اندیشی و اقدام شود؛ نتیجه آن نشست‌های دامنه‌دار هم تشکیل «شورای اجتماعی کشور» شد که حالا مسئولان این حوزه باید بگویند خروجی این شورا چه بوده است؟

اما انگار گوش برخی مسئولان سنگین‌تر از این حرف‌هاست، تا جایی که برای حل معضلات اقتصادی کشور هم که نسبت به خیلی از مسائل عیان‌تر و پیش روتر است، رهبر انقلاب بعداز سال‌ها ارائه رهنمود و ابلاغ سیاست و امثال آن، باید از نو پای کار بیایند و تاکیدکنند که از دیگ برجام آبی برای مردم گرم نمی‌شود و مسئولان خودشان باید پاشنه را بکشند و دنبال کار بیفتند. حالا نوبت دولت و مجلس و قوه قضائیه است که اثبات کنند، چقدر پای کار هستند و در عمل چه می‌کنند؟
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.