مدرسه جای آزمون و خطای مسئولان نیست / چرا معاون مدرسه «معین» بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شد؟

وزیر آموزش پرورش در ماجرای آزار و اذیت برخی دانش‌آموزان مدرسه معین تهران توسط معاون مدرسه، گفته است «مجرم نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به‌کار گرفته شده است» اما آیا مدرسه جای خطای مسئولان است؟ چرا معاون مدرسه بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شد؟
جمعه، 11 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
مدرسه جای آزمون و خطای مسئولان نیست / چرا معاون مدرسه «معین» بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شد؟
وزیر آموزش پرورش در ماجرای آزار و اذیت برخی دانش‌آموزان مدرسه معین تهران توسط معاون مدرسه، گفته است «مجرم نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به‌کار گرفته شده است» اما آیا مدرسه جای خطای مسئولان است؟ چرا معاون مدرسه بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شد؟

به گزارش راسخون به نقل از فارس، در روزهای امتحانات و لحظات رقابتی درس خواندن دانش‌آموزان، یک ماجرای تلخ، روایت تحصیل در مجتمع پسرانه معین تهران را تغییر دارد.

چند روز پیش تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان، خشمگینانه راهی مدرسه شدند و از آزار و اذیت فرزندان‌شان توسط معاون مدرسه پرده برداشتند. 

حدود 8 خانواده، معترضان اولیه جریان بودند که این تعداد در ساعات بعدی افزایش یافت و خانواده‌های بیشتری به جمع معترضان اضافه شد؛ معاون مدرسه نیز فراخوانده شد و درگیری رخ داد. 

کار آنقدر بالا کشیده شد که مأموران نیروی انتظامی نیز به مدرسه آمدند و معاون با شکایت خانواده‌ها بازداشت شد. ساعاتی بعد، ماجرای این اتفاق در فضای مجازی گسترش یافت و آنقدر وسیع بود که روز بعد به حجم عظیمی از اطلاعات تبدیل شد.

فیلم‌های اعتراض خانواده‌ها و اعتراف معاون مدرسه به تهییج دانش‌آموزان در مسائل جنسی، حضور نیروی انتظامی و بازداشت معاون در شبکه‌های مختلف دست به دست می‌شد.

رسانه‌ها و خبرنگاران غربی نیز در این فضا حضور فعال داشتند و جالب اینکه تعدادی از این فیلم‌ها قبل از اینکه از طریق سایت‌‌ها و شبکه‌های داخلی منتشر شود توسط خبرنگاران غربی هدایت می‌شد. 

*** دستور فوری وزیر آموزش و پرورش به بازرس ویژه 

مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در واکنش به این اتفاق اظهار کرد: «هر اقدامی که لازم باشد برای دفاع از حقوق دانش‌آموزان این مدرسه انجام خواهیم داد و آموزش‌ و پرورش با حساسیت ویژه، این مسئله را بررسی می‌کند».

وی ادامه داد: «وزارت آموزش‌ و پرورش در بالاترین سطح ممکن و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قضایی و حقوقی موضوع را بررسی می‌کند و با قصور مسئولان مرتبط این ماجرا در هر سطحی که محرز شود، اقدام قاطع انجام خواهد داد و به افکار عمومی تضمین می‌دهیم که نسبت به برهم خوردن آرامش خانواده‌ها به دلیل تخطی یک نیروی آزاد و غیررسمی کوتاه نمی‌آییم».

دقایقی بعد هم محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان در مدرسه معین، دستور فوری داد.

*** ورود مجلس/ جلسه محرمانه کمیسیون آموزش و تحقیقات

نمایندگان مجلس نیز در این خصوص سکوت نکردند و اعلام کردند که این موضوع از طریق مجلس رسیدگی می‌شود. 

روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص موضوع آزار و اذیت دانش‌آموزان یک مدرسه، اظهار کرد: جلسه محرمانه‌ای با حضور مسئولان حراست وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

وی ادامه داد: مقرر شد بررسی دقیق‌تر در خصوص این موضوع صورت بگیرد و با فرد خاطی یا خاطیان برخورد جدی شود.

 *** عزل مدیر مدرسه 

در شرایطی که هنوز اخباری از پیگیری بازرس ویژه وزیر و مجلس در خصوص جزئیات حادثه منتشر نشده بود و در فضای مجازی، فیلم‌ها در حال افزایش و چرخش بود، شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی منطقه 2 تشکیل شد و مقرر شد که مدیر مدرسه عزل شود.

علیرضا راهپیما رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از تصمیم نهایی درباره مدیر مدرسه غیردولتی غرب تهران خبر داد و گفت: این مدیر به مدت 2 سال از فعالیت در مدارس غیردولتی و دولتی محکوم شد.

وی تصریح کرد: با تکمیل پرونده این مدرسه در شورای نظارت منطقه، تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت آن مدرسه گرفته شد.

راهپیما افزود: در شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی رای به شماره 868 صادر شد که در بند یک این رای آورده شده است به استناد بند «ج» ماده 9 قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی و سهل انگاری بر نظارت بر امور آموزشی و پرورشی اداره مالی و اداری مدرسه و بند 3 ماده 35 قانون تاسیس و مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ‌موسس به توبیخ محکوم می‌شود.

رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در بند 2 این ماده آمده است که به استناد بند «پ» ماده 35 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، مدیر عزل و به علت عدم انجام وظایف محوله و سهل‌انگاری در نظارت و به کارگیری نیروی انسانی مناسب و متعهد به محرومیت از مدیریت در مدارس و مراکز غیردولتی به مدت 2 سال محکوم می‌شود.

راهپیما در پاسخ به این سوال که آیا این مدرسه در حال تعطیل شدن است گفت:‌ این موضوع در یک شورای دیگر در حال بررسی است.

*** گمانه‌ زنی‌های متعدد

اما در کنار فیلم‌های منتشر شده، گمانه‌زنی‌ها نیز در خصوص نحوه آزار و اذیت دانش‌آموزان مطرح شده بود و هر کسی به نوعی کارشناسی می‌کرد و در نهایت حکم‌هایی برای معاون خاطی از سوی  نویسندگان و خوانندگان مطالب صادر می‌شد.

از سوی دیگر در مطالب منتشر شده در فضای مجازی، از معاون خاطی به عنوان آقازاده یاد می‌شد و او را نوه مرحوم آیت الله حائری می‌نامیدند که چنین چیزی صحت ندارد.

*** دستور رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه

در پی این ماجرا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست قوه قضائیه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود.

در متن دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به آیت‌الله آملی ریاست قوه قضائیه آمده است: «خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید».

***مجرم نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به‌کار گرفته شده است 

وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «عمیقا از جنایت تلخ و شرم‌آوری که در مدرسه ای در منطقه 2 تهران خاطر جامعه و فرهنگیان شریف را جریحه‌دار کرد؛ متاثرم. به بازرس ویژه دستور داده‌ام با پیگیری و تشکیل پرونده حقوقی موضوع را با جدیت دنبال کند.

مجرم نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به‌کار گرفته شده است که تمامی مسببان مسئولند، علاوه بر برخورد قاطع قضایی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته است، باید با تقویت و بروزرسانی فرایند گزینش به ویژه نظارت سخت گیرانه و بدون مسامحه از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم.

***  دستور اکید رئیس قوه قضائیه

بعد از دستور صریح رهبر معظم انقلاب، رئیس قوه قضائیه به رئیس کل دادگستری استان تهران دستور داد در اسرع وقت نسبت به رسیدگی قانونی به پرونده مربوط به حادثه تکان دهنده یکی از مدارس غرب تهران اقدام کند.

در متن دستور آیت الله آملی لاریجانی به رئیس کل محترم دادگستری استان تهران آمده است: «در خصوص گزارش واصله در رابطه با حادثه تکان دهنده و تاسف بار در یکی از مدارس غرب تهران و تشکیل پرونده و بازداشت متهم، با توجه به اهمیت موضوع که موجب جریحه‌دار شدن عواطف عمومی شده و نگرانی خانواده‌های محترم را فراهم کرده است.

با عنایت به دستور اکید حاکی از دغدغه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)، مقرر است در اسرع وقت با رعایت موازین شرعی و قانونی به پرونده رسیدگی و نسبت به اجرای حکم مقتضی بدون هیچ اغماضی اقدام و نتیجه به اینجانب منعکس شود».

*** تشکیل کارگروه ویژه‌ای مسئول پیگیری و بررسی حادثه آزار و اذیت دانش‌آموزان

سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی نیز که تاکنون سکوت کرده بود؛ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « با توجه به اتفاقات ناگواری که طی چند روز گذشته در یکی از مدارس غیر دولتی شهر تهران به وقوع پیوست، سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با تشکیل جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی، کارگروه ویژه‌ای را مسئول پیگیری و بررسی موضوع نمود.

مقرر شد با حضور در مدرسه و منطقه گزارش لازم برای برخورد قاطع شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی با مسببین تخلف در خصوص اتفاقات مدرسه ارائه نماید تا در اسرع وقت جهت برخورد جدی در شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی اتخاذ تصمیم شود».

*** بازداشت متهم پرونده مدرسه غرب تهران/ 15 فقره شکایت واصل شده است

جعفری دولت آبادی دادستان تهران در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حادثه مدرسه‌ای در غرب تهران گفت: از روزی که خبر مربوط به این حادثه تلخ را شنیدیم موضوع را پیگیری کرده و پس از ارجاع پرونده به دادسرا، بلافاصله متهم توسط پلیس به دادسرا تحویل داده شد.

وی با اشاره به آغاز تحقیقات از متهم، ادامه داد: تحقیقات از متهم ادامه یافته و قرار به بازداشت تغییر کرده است.

وی با اشاره به سرعت گرفتن تحقیقات با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، تصریح کرد: وظیفه خودمان می‌دانیم که در کمترین وقت با رعایت مقررات به این پرونده رسیدگی کرده و زودتر آن را به دادگاه ارسال نماییم.

جعفری دولت آبادی سه اصل سرعت، دقت و قاطعیت در رسیدگی و اجرای حکم این پرونده را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد که در کمترین زمان ممکن تحقیقات به اتمام برسد.

وی ادامه داد: روز شنبه هفته آینده تحقیقات از سایر افراد مرتبط با موضوع تحقیقات ادامه خواهد یافت.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: تحقیقات متنوع بوده چراکه مطالبی که اولیای دانش آموزان عنوان کرده اند باید بررسی شود منتهی امروز تحقیقات دیگری انجام شد که به موجب آن قرار متهم به بازداشت موقت تغییر کرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده متهم از مدت‌ها پیش سابقه داشته است، خاطرنشان کرد: به ما گزارشی نرسیده است. مطابق گزارشی که به دادستانی رسیده از روز واصل شدن این گزارش متهم را بازداشت و تحقیقات را آغاز کردیم.

جعفری دولت آبادی در رابطه با تعداد شکایات صورت گرفته نیز گفت: در مطبوعات ملاحظه کردم که تا رقم ٣٦ مورد اعلام شده ولی طبق آخرین خبرها که بنده داشتم ١٥ مورد بوده است البته ممکن است بیشتر هم باشد.

وی در ادامه افزود: با یک نفر هم رسیدگی برای ما آغاز کننده است و در مرحله بعدی که پرونده را بیشتر پیگیری کردیم عدد آن را اعلام می‌نماییم.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا جز این متهم اتهامی متوجه مدیر و مدرسه نیز هست یا خیر، تصریح کرد: به بازپرس پرونده تاکید کرده‌ایم که از تمام کسانی که می‌توانند در این حادثه تلخ و تاسف بار نقش داشته باشند، تحقیق شود.

***  بی‌پروایی/ چرا مجوز معاون مدرسه تمدید نشده است؟

متأسفانه در برخی کلیپ‌هایی که درباره اتفاق اخیر در مدرسه معین منتشر شده است، رفتار دانش‌آموزان و سؤالات آنان از معاون مدرسه، خبر از یک رفتار دور از شأن مربی و متربی می‌دهد.

رفتار دانش‌آموزان و مربی‌شان حتی در فضای نظام آموزشی پر از ابهام است؟ واقعا در این مدرسه چه می‌گذشته است که معاون و دانش‌آموزان اینگونه رفتار می‌کردند؟ 

گفته می‌شود مجوز معاون خاطی مدرسه مربوط به سال‌های گذشته است و در سال‌های اخیر، گزینش این معاون تمدید نشده است و اما چرا مجوز گزینش تمدید نشده است؟

*** دانش‌آموز سال‌های پیشین مدرسه معین: از این اتفاق تعجب نکردم

یکی از دانش‌آموزان سال‌های پیشین مدرسه معین به خبرنگار فارس گفت: وقتی موضوع آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه را شنیدم، تعجب نکردم. 

وی با بیان اینکه شهریه این مدرسه از مدارس هم‌ردیف خود بالاتر بوده است، توضیح داد: زمانی که بنده دانش‌آموز این مدرسه بودم، فضای مدرسه به‌گونه‌ای بود که بچه‌ها عمدتاً راحت بودند و ما گاهی اوقات با رفتار نامناسب حتی از سوی برخی معلمان مواجه بودیم.

این دانش‌آموزان سال‌های پیشین ادامه داد: در آن زمان فعالیت‌های دینی و تربیتی در مدرسه ما مدارس هیچ اهمیتی نداشت. یک دلیل اینکه دانش‌آموزان از نظر تربیتی دچار مشکل می‌شدند، همین قضیه بود.

وی اضافه کرد: برخی معلمان و مسئولان با کراوات در مدرسه حاضر می شدند و بی قیدی در رفتار آنان مشهود بود و این تفکر و نگاه در بین دانش آموزان ساری و جاری بود.

*** ابهام در رفتار برخی اعضای هیأت مؤسس

همزمان با انتشار مطالب و فیلم‌ها درباره معاون و برخی دانش‌آموزان مدرسه معین تهران، مطالبی نیز در فضای مجازی در خصوص اعتقادات و رفتارهای برخی اعضای هیأت مؤسس این مجتمع انتشار یافته است که باز هم سؤل می‌شود، نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی در کجا باید نمود پیدا کند؟

*** «نظارت» عنصر فراموش شده در مدارس غیردولتی

در روزهایی که بحث شهریه و ثبت‌نام در مدارس غیردولتی داغ بود، حادثه آزار و اذیت برخی دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی معین تهران، همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داد؛ در جایی که بحث از نظارت بر شهریه می‌شود، نظارت بر روند تربیتی و آموزشی در مدارس غیردولتی کمرنگ به نظر می‌آید.

تا جایی که این روزها باید چوب عدم نظارت بر مدارس غیردولتی این چنین بر نظام تعلیم و تربیت فرود آید و خانواده‌ها نگران باشند که فرزندان‌شان در مدرسه امنیت ندارند.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.