حجاب؛ هنر زن ایرانی

معتقدم مشکل دشمن تنها حجاب و پوشش ظاهری نیست، بلکه مشکل آنها عقیده ای است که مادران چادری ما دارند؛ عقیده ای که فرزندانی همچون شهدا تربیت می کنند، برای مبارزه با استکبار. آنها قصد دارند مادران شهید پرور را از جامعه ما بگیرند...
پنجشنبه، 21 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
حجاب؛ هنر زن ایرانی
معتقدم مشکل دشمن تنها حجاب و پوشش ظاهری نیست، بلکه مشکل آنها عقیده ای است که مادران چادری ما دارند؛ عقیده ای که فرزندانی همچون شهدا تربیت می کنند، برای مبارزه با استکبار. آنها قصد دارند مادران شهید پرور را از جامعه ما بگیرند...


راسخون : تناول میوه ممنوعه توسّط حضرت آدم علیه السّلام و حضرت حوّا سلام الله علیها، صرف نظر از فلسفه و حکمت آن در نظام آفرینش و خلقت، نخستین تحوّلی که در آنها به وجود آورد، این بود که آنها را در حریم سِتر و عِفاف، با حقیقت برهنگی روبرو کرد و بلافاصله با برگ درختان جنّت خود را پوشاندند.
خداوند تبارک و تعالی در این باره می فرماید: « فَلمّا ذاتا الشَجرة بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفان علیما من ورق الجنة؛ چون از آن درخت تناول کردند زشتی‌هایشان آشکار شد و بر آن شدند تا از برگ درختان جنّت، خود را بپوشانند »{1}
 اساساً انسان دو چیز را مورد پوشش قرار می دهد و این موضوع به فطرت انسانی بر می گردد. هم زشتی را می پوشاند و هم زیبایی را. در صورت کشف؛ در هر دو مقوله خطر انحراف وجود دارد.

اما در مقوله پوششِ زیبایی های بدن و عفّت و پاکدامنی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: «ثَمَرةُ العِفَّةِ الصّیانَةُ؛ ثمره عفّت و پاکدامنی محفوظ ماندن از گناه می باشد.»
 انسان در پناه محافظ ، احساس آرامش می کند. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است و به او امنیّت و آرامش می بخشد؛ پس هرچه این پوشش کاملتر شود، درصد امنیّت و حفاظت زنان بالاتر می رود.
ظاهر نشدن بین نامحرمان آنقدر اهمیّت دارد و از جایگاه زن صیانت می کند که دختر پیامبر(ص) حضرت زهرا سلام الله علیها زمانی که کارهای منزل و بیرون بین ایشان و همسرشان امیرالمؤمنین علی علیه السّلام توسط پیامبر(ص) تقسیم شد، فرمودند: هیچ کس نمی داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا(ص) مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.
 
در ایران
امامزاده ها در ایران مأمن و ملجأ خیل کثیری از محبّین اهل بیت علیهم السّلام هستند. بزرگترین امامزاده ایران، مزار یک دختر والامقام است؛ یعنی"حضرت معصومه"سلام الله علیها.
بزرگترین مردان این سرزمین از علما، فقها و مراجع تقلید، مقابل ضریحش زانو می زنند و اظهار عجز می کنند.
حضرت معصومه (س) تنها امامزادة دختری است که از امام معصوم یعنی امام رضا علیه السّلام برایش زیارتنامه وارد شده است. در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها داریم که پدرش که امام معصوم هست فرمود: «فداها ابوها؛ پدرت به فدایت». آن چیزی که باعث شد حضرت معصومه سلام الله علیها به چنین کمالاتی برسد، بحث حجاب و عفاف و علم ایشان بوده است.
 پیش از ظهور اسلام هم، زنان اصیل ایرانی حافظان حریم حجاب بودند وهمیشه پوشیده روی و پوشیده موی، آنجا که فردوسی در شاهنامه می آورد:
منیژه منم دخت افراسیاب      برهنه ندیده تنم آفتاب

یعنی حجاب اصالتا هنر زن ایرانی بود. اما در طول تاریخ عده ای با عنصر حجاب به مخالفت و حتی دشمنی برخاستند. خداوند این گروه را مصادیق جدال با خود می خواند؛
«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَرِید؛ گروهی از مردم، بدون هیچ علم و دانشی، به مجادله درباره خدا برمی‌خیزند؛ و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند.»{2}
رهبر انقلاب در بیاناتی این مجادله را «تلاش عقیم» خواندند: «بعضی خواص در جهت تلاش عقیم دشمن، مسئله «حجاب اجباری» را مطرح می‌کنند. حکومت اسلامی موظف است مقابل حرام اجتماعی بایستد. عده ای پول‌های زیادی خرج می‌کنند، فعالیت زیادی می‌کنند، صدها رسانه را به کار می‌گیرند تا بتوانند به طُرق مختلف روی هویت مستقل زن مسلمان اثرگذاری کنند اما تلاششان عقیم است.»{3}
 
گروه های اپوزیسیون در رسانه های مجازی و غربی می خواهند وجاهت و وقار دختران ایرانی را خدشه دار کنند.
معتقدم مشکل دشمن تنها حجاب و پوشش ظاهری نیست، بلکه مشکل آنها عقیده ای است که مادران چادری ما دارند؛ عقیده ای که فرزندانی همچون شهدا تربیت می کنند، برای مبارزه با استکبار.
آنها قصد دارند مادران شهید پرور را از جامعه ما بگیرند.
اما دشمنان ما آگاه باشند که جریان مبارزه با کشف حجاب رضاخانی و گوهرشاد نشان داد که بانوان ما برای اسلام، برای غیرت و برای حفظ حجاب به کتک و گلوله تَن دادند.
ما هم پیرو این آیین ملّی و اسلامی ایستاده ایم؛  همچون گوهرشاد.
 
خاک چادر حضرت زهرا سلام الله علیها
سید هاشم رضوی از شاگردان برجسته ی آیت الله سید علی قاضی نقل کردند وقتی در محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج) مشرف شدند پرسیدند: بعد از خاک کربلا چه خاکی نزد شما حرمت دارد؟ حضرت فرمودند : بعد از خاک قبر جدم سید الشهدا (ع)، خاک چادر مادرم فاطمه زهرا (س) برایم خیلی حرمت دارد.

به قلم : حجت الاسلام سیدصادق موسوی

پی نوشت:
{1}. سوره اعراف/آیه ۲۲.
{2}. سوره حج/آیه ۳.
{3}. بیانات در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۶

مطلب مرتبط :
حجاب، تاج افتخار زن مسلمان
آیا حجاب با آزادی زنان در جامعه منافات ندارد؟
فلسفه ی حجاب برای زنان چیست؟
کدام حقوق زنان!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما