بافته های ذهن یک طلبه

ولایت فقیه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏ عشرى است که ریشه در اصل امامت دارد، اگر کسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولى ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براى او جایز نیست...
چهارشنبه، 17 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
بافته های ذهن یک طلبه
 ولایت فقیه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏ عشرى است که ریشه در اصل امامت دارد، اگر کسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولى ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براى او جایز نیست...


راسخون : کانال صدای مردم که قریب 2میلیون نفر را به اراجیف خود سرگرم کرده، در راستای لجن پراکنی خود در نقل قولی در مورد ولایت مطلقه فقیه از یک طلبه آورده است که «همیشه توی حوزه به ما یاد دادند ولایت فقیه مطلق هست و نباید مخالفت کرد باهاش و حتی کوچکترین شکی نباید داشته باشیم به ولایت فقیه... اگر شک کنیم منافقیم و خلع لباس می شویم... حتی اگر رهبر دستور بده که این طرف رو با چاقو بزن بدون چون و چرا باید انجام دهیم... خوب این چه سیستمی هست؟؟ این دیکتاتوری نیست پس اسمش چیست؟؟ بخدا که منم توی فقر و بدبختی و تنگ دستی هستم.. ولی هیچوقت موافق این رهبری و نظام نبودم و نیستم... اتفاقا تظاهراتی بشه بخشی از روحانیون که خلع لباس شدن یا بخاطر مخالفتشون با رهبر شکنجه شدن میان کنار مردم تا علیه رژیم ظالم و دیکتاتور قیام می کنند... خداوند یار و یاور مردم مظلوم ایران باشد نه مردم غزه یا لبنان.»

صحت و سقم این پستی که از کانال معاند پخش شده است محل تامل است، ولی بر فرض اینکه این مطلب از طلبهای صادر شده باشد همراه با دروغ های بزرگی است که در ادامه به بیان این اکاذیب میپردازیم.
اول آنکه چون نگارنده نیمی از عمر خود را در حوزه سپری کرده است به یاد ندارد که در جایی به طلاب یاد داده باشد ولایت فقیه مطلق است، خلافا اینکه ولایت فقیه در مباحث حوزوی معرکه الآراء بوده است و بودند و هستند کسانی از بزرگان که به لحاظ مبنایی با این مساله کنار نیامدهاند، ولی نه خلع لباس شده و نه منافق شمرده شدند و حتی برای خود اعوان و انصاری هم فراهم ساختند.
بنابراین اینکه میگویید در حوزه به ما اینگونه یاد دادند مشخص میشود درستان را خوب نخواندهاید چون در حوزه اینگونه یاد ندادهاند.

مضاف بر اینکه رهبر معظم در پاسخ به سوالی در مورد ولایت مطلقه فقیه که از ایشان پرسیدهاند: « وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می‏کنند، چیست؟»
فرموده اند: « ولایت فقیه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏ عشرى است که ریشه در اصل امامت دارد، اگر کسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولى ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براى او جایز نیست. »[1]
طبق نظر مقام معظم رهبری اگر این طلبه و امثال ایشان به نظر خود و بر اساس استدلال و برهان به عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه رسیده است، معذورند نه منافق.
خوب بود ایشان یک مورد را معرفی میکردند که به خاطر عدم اعتقاد به ولایت مطلقه خلع لباس شده و او را منافق خواندند.
اگر قرار بر این باشد که مخالف ولایت مطلقه خلع لباس شود چرا شما خود ـ آنگونه که در پروفایل مشخص است ـ ملبس هستید با اینکه این نظام و رهبری را قبول ندارید و به خود اجازه دادید مخالفت خود را ابراز دارید؟؟

ثانیا چگونه استنباط کردهاید که پذیرش ولایت مطلقه مستلزم آن است که حتی میتوان مرتکب قتل شد؟
اما فرق بین ولایت فقیه و دیکتاتوری را از زبان مرحوم امام راحل برای این طلبه بیان میکنیم تا این دو را از یک مقوله نخواند. « این حرف‌هایی که می‌زنند که خیر، اگر چنانچه ولایت فقیه درست بشود دیکتاتوری می ‌شود، از باب این است که این‌ها ولایت فقیه را نمی‌فهمند چیست... ولایت فقیه می‌خواهد جلوی دیکتاتوری را بگیرد، نه این‌که می‌خواهد دیکتاتوری بکند» [2]. فرق بین ولی فقیه و دیکتاتور این است که دیکتاتور بر اساس میل خود عمل میکند ولی ولی فقیه بر اساس قانون الهی سخن میگوید تا جایی که ولایت مطلقه را انعطاف پذیر میدانند و می فرمایند: «ولایت مطلقه فقیه یعنی انعطاف پذیری دستگاه ولایت و معنای این مسئله این است که مجموعه دستگاههای تصمیم ساز و تصمیمگیر که رهبری در رأس آنها قرار دارد بطور دائم با انتخاب آنچه درستتر و کاملتر است، خود را به طور مدام متحول کنند و با تکمیل نظام سازی، کشور را به پیش ببرند» [3].
اینگونه دعا کردن و فقط ملت خود را دیدن را هم حوزه به شما یاد داده است یا تحت تاثیر تفکرات آریایی چنین دعایی را بر زبان جاری کردید و خدا را برای ملت خود خواستهاید؟
برای یک بار هم که شده نامه 47 نهج البلاغه را مرور کنید و دستور بینالمللی حضرت امیر را بخوانید که فرمود: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.» [4]

به قلم : محمد صالحی

پی نوشت :
[1]. اجوبه الاستفتائات، س61.
[2]. خسروپناه، عبدالحسین، جامعه مدنی و حاکمیت دینی، ص 76، به نقل از کتاب ولایت فقیه حضرت امام خمینی.
[3]. سخنان معظم له در جمع خبرگان رهبری، شهریور1390
[4]. نهج البلاغة، صبحی صالح، ص 421

مطلب مرتبط :
ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران
دفع شبهه استبداد از نظام ولایت فقیه
نظریه مشروعیت الهی ولایت فقیه
مقبولیت ولایت فقیه و مردم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.