فرار رو به جلو برای حفظ جایگاه پدر معنوی

بعد از فراز و نشیب فراوان و پس از گذشت کمتر از یک سال از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات دوره دوازدهم بود که کارنامه ناموفق اقتصادی دولت حسن روحانی و البته عدم اجرای بعضی مطالبات سیاسی باعث شد تا حمایت حامیان دیروزحسن روحانی کمرنگ‌ تر شده و شعارعبور از روحانی داده شود....
چهارشنبه، 17 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
فرار رو به جلو برای حفظ جایگاه پدر معنوی
 بعد از فراز و نشیب فراوان و پس از گذشت کمتر از یک سال از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات دوره دوازدهم بود که کارنامه ناموفق اقتصادی دولت حسن روحانی و البته عدم اجرای بعضی مطالبات سیاسی باعث شد تا حمایت حامیان دیروزحسن روحانی کمرنگ‌ تر شده و شعارعبور از روحانی داده شود....


راسخون : «با روحانی راهی را آغاز کرده‌ایم و به نیمه راه رسیده‌ایم ، مسائلی را حل کرده‌ایم و مسائل بزرگتری را باید حل کنیم و با او این راه دشوار را ادامه بدهیم و تجربه دکتر روحانی و همکاران گرامی او ما را به اینجا می‌رساند که به او رأی بدهیم...با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشته، با امکانات اندکی که داشته و توقعات فراوانی که بوده است، توانسته است خدمات بزرگی را به انقلاب و مردم و کشور انجام دهد1»

این بخشی از پیام سید محمد خاتمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری، برای حمایت و دعوت مردم جهت رای به حسن روحانی بوده است. ایشان دولت حسن روحانی را «دولتی موفق» دانست، اما اگر به کارنامه اقتصادی کابینه دولت یازدهم نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که مهمترین انتقاد منتقدین به دولت و کابینه در ایام انتخابات سال96 مسائل اقتصادی بوده؛ چرا که دولت همچنان چشم به سرمایه گذاری خارجی بسته بود و نگاه به توان و ظرفیت داخلی در مرحله دوم اجرای پروژه ها بود. هدفم در این نوشتار پرداختن به مسائل اقتصادی نبوده ، بلکه خواستم بخشی از نگاه حامیان دولت در انتخابات دوره دوازدهم را بیان کنم که با توجه به اصل موضوع معیشت و البته بی‌ثباتی گسترده اقتصادی، تورم افسارگسیخته ، همچنان چربش شعار سیاسی در مطالبات سلبریتی‌ها و حامیان دولت دوازدهم، ـ امثال افرادی چون سید محمد خاتمی و حامیان سیاسی دولت یازدهم ـ بیشتر، و رنگ بویش از رنگین شدن سفره‌های اقتصادی ومعیشتی مردم پررنگ‌تر بوده است و به دنبال بعضی شعارهایی بوده‌اند که البته در نگاه آماری چیزی جز ایجاد شائبه و فریب افکار عمومی نبوده است.

با توجه به این نگاه ، بعد از فراز و نشیب فراوان و پس از گذشت کمتر از یک سال از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات دوره دوازدهم بود که کارنامه ناموفق اقتصادی دولت حسن روحانی و البته عدم اجرای بعضی مطالبات سیاسی باعث شد تا حمایت حامیان دیروزحسن روحانی کمرنگ‌ تر شده و شعارعبور از روحانی داده شود. اما نقطه اوج این انتقادات به سخنان سید محمد خاتمی برمی‌گردد تا جایی که به جای مطالبه اقتصادی و البته پیشنهاد برای رفع مشکلات معیشتی مردم ، باز به دنبال بازی‌های سیاسی و سردرگمی افکار عمومی در پس شعارهای سیاسی دهان پرکن باشد. وقتی به شروط 15 گانه 2 ایشان مراجعه می‌کنیم مواردی را می‌بینیم که نشان از عدم دغدغه‌مندی ایشان نسبت به فضای معیشتی و البته اقتصادی کشور است و حتی در قسمتی از سخنانشان ناکارآمدی حکومت را عامل این اعتراضات و مشکلات دانسته و از ناکارآمدی دولت در حل مسائل ومشکلات اقتصادی که سبب لطمه زدن به اعتماد عمومی مردم شده چشم پوشی کرده است.  

ایشان دریکی از بندهای خود تاکید بر ایجاد و تقویت فضای همبستگی ملی و وحدت ملی کرده‌اند که البته نکته ظریف و همچنین مورد تاکید همه سلیقه‌های سیاسی است ، اما در نگاه اولیه و ظاهر این بند چیزی جز شعار دیده نمی‌شود ، چرا که هم‌کیشان و هم‌فکران ایشان مانند دکتر عارف، زیباکلام ، تاجزاده ، عباس عبدی ، حجاریان ، کواکبیان یا محمدرضا خاتمی که گفته " دولت روحانی کارآمد نیست؛ اصلاحات نمی خواهد اعتبارش را خرج ناکارآمدی ها کند "، جزء اولین کسانی بوده‌اند که حرف از استیضاح و عبور از روحانی زده‌اند، اما در عوض رقیبان و منتقدان دیروز روحانی شعار حمایت و کمک به دولت برای خروج از این افسارگسیختگی اقتصادی داده‌اند؛ بماند که این اعلان حمایت و ارائه راهکارها مبنی برآن نیست که این منتقدین چشم خود را نسبت به انتقادات سیاسی،  فرهنگی و اقتصادی ببندند.
همچنین ایشان در بخشی دیگر از شروط خود دوباره شعار رفع حصر را داده‌اند، اما نمی‌دانم اگر رفع حصر برداشته شود آیا سفره مردم رنگین‌تر و اقتصاد کشور از رکود خارج می‌شود ؟ به قول معروف در این قبری که شما بر سرش گریه می‌کنی مرده‌ای نیست...!
همچنین در مورد محدود کردن دایره خودی و غیرخودی باید بیان کرد برچسب خودی و غیر خودی را ابتدا افرادی که در جرگه هم‌کیشان شما بوده‌اند ، مانند اکبر گنجی معروف به اکبر پونز و محسن مخلباف و البته خود حضرتعالی و... در اوایل انقلاب استارت زده‌اید، وگرنه روشن است که افراط و تفریط در هرشرایطی بد است و غلط.

اما به نظرم از مهمترین جملات سخنان آقای خاتمی در جمع نمایندگان ادوار مجلس این جمله بوده که « براندازان می‌دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست » این نکته ایشان را در کنار این قسمت از سخنانشان که درخواستی از رهبری داشته‌اند می‌گذارم: « با همه وجود از رهبری معظم درخواست می‌کنم که با فرمان و دستورات خود مسائل و مشکلاتی که امروز کشور را دچار چالش کرده حل فرمایند ».
می‌خواهم به این نکته تاکید کنم که البته سال‌هاست دولت‌ها و تفکرات سیاسی حامی دولت‌ها برای فرار از واقعیت‌ها ، در معضلات و مشکلات ، توپ را در زمین رهبری می‌اندازند . در اینجا نیز آقای خاتمی بار دیگر بر این مورد تاکید نمودند ، لازم به یادآوری است رهبری در اوج اعتراضات و مشکلات اقتصادی با فراخوان کردن اعضای هیئت دولت ضمن تذکر به دولت برای توجه به مطالبات مردم ، راهکارهای برون رفت از این مشکلات را به دولت متذکر شدند . پس حل مشکلات و راه حل برون رفت در این‌گونه معضلات ، به دست قوای سه‌گانه بالاخص قوه مجریه می‌باشد ؛ اما در ادامه نمی‌دانم تعریف آقای خاتمی از برانداز و براندازی و البته زنده بودن اصلاحات (اصلاح طلبان) چیست؟؟؟

 چرا که نمونه‌های بارزی از اقدامات تفکر اصلاح طلبی و اقدامات اصلاح طلبان وجود دارد که نه تنها در طول عمر سیاسی خود به دنبال رفورمیسم نبوده‌اند بلکه با نگاه براندازی اقداماتشان را انجام داده‌اند. برای مثال ماجرای نامه 127 نماینده مجلس ششم به رهبر انقلاب و تحمیل نوشیدن جام زهر، غائله کوی دانشگاه 78(ماجرای روزنامه سلام و قتل‌های زنجیره ای) و در نهایت  فتنه 88 و حمایت از سران فتنه و... همچنین سخنان صریح آقای تاجزاده که بیان کردند « اکثر اصلاح طلبان اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارند. دلایل حمایت سیاسی ما از جمهوری اسلامی به خاطر نداشتن آلترناتیو برای جایگزینی جمهوری اسلامی است». البته لازم به ذکر است که نباید همه را با عینک بدبینی دید و البته نباید کشور به دنبال تک قطبی و تک صدایی باشد؛ چرا که در جایگاه سیاسی، همه احزاب باید در راستای اهداف نظام وانقلاب باشند. حتی اگر مطامع سیاسی‌شان تامین نگردد. لذا در همین راستا با توجه به سخنان آقای خاتمی که بیان کردند: « اصلاح‌طلبان خواستار سربلندی ایران و ایرانی هستند و به لحاظ اعتقادی و تحلیلی خود را در کنار جمهوری اسلامی و مدافع آن می‌دانند. جمهوری اسلامی از انقلاب برآمده ... » ، به نظر بنده اگر راه حل برون رفت از مشکلات را از رهبری مطالبه می‌کنیم ، کاش در همه مسائل تابع اوامر و دستورات ایشان باشیم. یعنی در عمل باید ثابت کنیم نه در حرف.
مخلص کلام این‌که چربش سخنان و شعار های 15 گانه ایشان در این مراسم، بر پر رنگ بودن مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی و معیشتی نمایان‌تر است و اینطور به اذهان خطور می‌کند که ایشان همچنان می‌خواهند با شعارهای رنگین سیاسی جایگاه پدر معنوی اصلاحات را حفظ نمایند.

به قلم : سلمان کاظمیان سورکی
 
پی نوشت : 
   1.پیام اعلان حمایت سید محمد خاتمی از حسن روحانی ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶  
   2. سخنان سید محمد خاتمی در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
   3.مصاحبه آقای تاجزاده با اعتماد آنلاین 16 اسفند 1396

مطلب مرتبط :
آقای متهم ژست منتقد گرفت و طلبکار شد!/ ۱۵ راهکار سیاسی خاتمی برای حل مشکل اقتصادی!
درباره دیدار خاتمی با رهبرانقلاب
تدبیر و امید فِیک
چه وقت باید از رای خود سرافکنده باشیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.