گناه؛ عامل اصلی گرانی

چه شد که کار به این‌جا رسید؟ چه شد که دولت نتوانست و یا نخواست که اوضاع را کنترل کند؟ اصلا چطور است بگوییم چطور شد که این دولت به سر کار آمد تا الان اوضاع اقتصادی به این وضعیت برسد؟
چهارشنبه، 21 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
گناه؛ عامل اصلی گرانی
چه شد که کار به این‌جا رسید؟ چه شد که دولت نتوانست و یا نخواست که اوضاع را کنترل کند؟ اصلا چطور است بگوییم چطور شد که این دولت به سر کار آمد تا الان اوضاع اقتصادی به این وضعیت برسد؟


راسخون : پیامبر خدا (ص) فرمودند: هرگاه خداوند بر مردمی غضب کند و عذاب بر آن‌ها نفرستد قیمت ها بالا می‌رود، عمرهایشان کوتاه می‌شود، تجارت کنندگان آن‌ها سود نمی‌برند، میوه‌هایشان پاکیزه و سالم نمی‌شود، نهرهای آن‌ها پر آب نمی‌شود، باران از آن‌ها گرفته می‌شود و بَدانشان بر آن‌ها مسلط می‌گردند. (نهج الرسول ص 258- الکافی ج 5 ص 317)
این روزها قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا رفته است. از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و مسکن و لوازم منزل و شخصی. یکی از اولین متهمان که تا صحبت از گرانی و تورم می‌شود، دولت است. از شیوه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی‌اش گرفته تا ایراداتی که متخصصان این حوزه به آن وارد می‌دانند.

اما سوال اصلی این‌جا مطرح است؛ چه شد که کار به این‌جا رسید؟
چه شد که دولت نتوانست و یا نخواست که اوضاع را کنترل کند؟ اصلا چطور است بگوییم چطور شد که این دولت به سر کار آمد تا الان اوضاع اقتصادی به این وضعیت برسد؟
به سال‌های اخیر توجه کنید. به بزهکاری و گناهان بزرگی که اطرافیان‌مان مرتکب آن‌ها می‌شوند دقت کنید. آیا نسبت به چندسال گذشته بیشتر نشده؟ آیا این روزها که به خیابان‌ها می روید شاهد افزایش خانم‌هایی که دغدغه‌شان به عنوان یک انسان، چه‌طور بیشتر جذب کردن نگاه‌های شهوت‌بار دیگران است بوده‌اید؟ از زیاد شدن تعداد ربا دهندگان و رباخورها در اطراف‌تان باخبر هستید؟ از روابط نامشروعی که هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و از افزایش دهشتناک آن‌ها مطلع شده‌اید؟ برخی از کسبه‌ای که برای فروش محصول‌شان به هر دروغ و دوَنگی متوسل می‌شوند را دیده‌اید؟ از ترک صله رحم که برکت را از بین می‌برد بگذریم، حالا بگویید از کلاهبرداری‌های فامیلی که نقطه‌ی متضاد صله رحم است چه‌قدر شنیده‌اید؟
این‌ها فقط بخشی از رفتارهای بسیاری از مردمی است که هر روزه رحمت و برکت را از خداوند طلبکارانه خواستارند!
شاید بگویید پس این همه مردمی که جزء خوبان و نیکوکاران‌اند چه می‌شوند؟

اما کدام همه؟!
به ماه‌های رمضان چند سال اخیر دقت کرده‌اید؟ چند نفر از اطرافیان‌تان اعم از همسایگان و همکاران روزه می‌گیرند؟ قبلا اگر نمی‌گرفتند، حداقل مخفیانه چیزی می‌خوردند اما حالا که مخالفت با دستور خدا را به نوعی پُز روشنفکری می‌دانند، آیا عاقبت و عوارض ندارد؟
روزها و شب‌ها چند نفر به اداء نماز که با حجم وسیعی در دین به انجام آن توصیه شده‌ایم، اهتمام می‌ورزند؟ آیا با اتوبوس به مسافرت رفته‌اید؟ هنگام توقف آن برای نماز، از چهل نفر چند نفر برای اقامه نماز به نمازخانه می‌روند؟
شاید سوال پیش بیاید پس آن عده‌ی مومن چه می‌شوند؟
برخی از اوقات مسائلی پیش می‌آید که همه با هم می‌سوزند. به این حدیث از پیامبر مکرم اسلام توجه کنید:
وقتی امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند و به عهده یکدیگر گذاردند، آگاه باشند که یک بلای شدید از سوی خدای تعالی به آن‌ها خواهد رسید. (تهذیب الاحکام ج 6 ص 177)
نکته‌ی تاسف باری که این‌جا مطرح می‌شود این است که این روزها خیلی از مردم و مومنین با این تفکر که زندگی دیگران به من ربطی ندارد! در مقابل گناهان بسیاری از دیگران سکوت کرده و این را به نوعی آزاد اندیشی تفسیر می‌نمایند!
آیا این دسته از افرادی که عصیان در برابر خدا را می‌بینند و چیزی نمی‌گویند، ایمان‌شان با تمامی کارهای مثبتی که انجام می‌دهند قوی می‌باشد؟ پیامبر اسلام درباره این دسته از افراد می‌فرمایند: خدای عز و جل مومن ضعیفی را که دین ندارد دشمن می‌دارد. عرض شد، مومنی که دین ندارد کیست؟ فرمود کسی که نهی از منکر نمی‌کند. (وسائل الشیعه ج 11 ص 397)
پس از تمامی این گناهان اجتماعی و فردی و پس از خشم خداوند بر گناهکاران و برخی از مومنین نتیجه چه خواهد شد؟

پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: خدای عزوجل بر امتی خشم نمی‌گیرد مگر این که قیمت‌ها را بالا می‌برد و بازارها را کِساد می‌کند. (کنزالعمال ج 4 ص 103)
در روزگاری که طیف گسترده‌ای دین ندارند و جمعیت کثیری برداشت شخصی خود را از مسائل، دین می‌نامند و از طرف دیگر افرادی که خود را مسلمان می‌دانند، اما به اصول و احکام آن در موارد بسیاری پایبند نیستند رخداد یک عذاب این چنینی امری بعید و دور از ذهن نخواهد بود. آیا همچنان پاسخ به قیمت‌های غیرطبیعی این روزها امری مشکل است؟ آیا با این تعاریف، سرِ کار آمدن برخی از مسئولانِ ناکارآمد همچنان مبهم می‌ماند؟
با این وصف بهتر است این گرانی‌های وحشت انگیز را نوعی عذاب ببینیم؛ همان طور که در احادیثِ ذکر شده به خوبی به آن پرداخته شده است.
اما در این شرایط مومنین اندکی که در این وضعیت قرار می‌گیرند، این مشکلات به عنوان بلاء و امری برای تعالی آنان خواهد بود و حکم تنبیهی و مواخذه را برای آنان ندارد. در این‌جا ذکر این حدیث به خوبی جای می‌گیرد که پیامبر خداوند حضرت محمد(ص) فرمودند: روز قیامت آنان که در عافیت بوده‌اند دوست دارند پوست‌شان با قیچی‌ها بریده می‌شد؛ و این به خاطر پاداشی است که برای اهل بلاء مشاهده می‌کنند. (نهج الرسول ص 87)
با این توضیحات امید است که برای رفع عذاب گرانی و یا عذاب‌های دیگری که شاید روزی از راه برسند، آحاد مردم از خودِ ما و اطرافیان‌مان گرفته تا دیگران، در اعمال و رفتارمان دقت بیشتری به کار ببریم و موجبات رحمت و برکت را در زندگی خودمان به وجود بیاوریم.

به قلم : علی اکبری
 

مطلب مرتبط :
گناه و آثار آن
آثار گناهان
رهبر انقلاب: عامل اصلی گرانی؛ مسائل مدیریتی است نه تحریم
گرانی امروز حباب است یا وعده‌های دیروز؟
دلیل اصلی گرانی کالا‌ها در روز‌های اخیر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.