"رادیو اربعین" شروع به کار کرد

رادیو اربعین که چند سالی است همزمان با اربعین حسینی آغاز به کار می کند، امسال نیز با حضور حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حمیدرضا شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و سایر مدیران رسانه ملی در ساختمان شهدای رادیو افتتاح شد.
چهارشنبه، 18 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد رضا فرزین
موارد بیشتر برای شما
"رادیو اربعین" شروع به کار کرد
رادیو اربعین که چهارمین سال راه اندزی فصلی خود را پشت سر می‌گذارد روی موج ۹۵ و نیم مگاهرتز قابل دریافت خواهد بود.
رادیو اربعین آبان سال ۹۴ با هدف پاسداشت راه پیمایی بزرگ اربعین در کربلای معلا و با هدف اطلاع رسانی از این مراسم بزرگ شکل گرفت و هر سال به کیفیت و تنوع برنامه‌های آن افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون، مراسم افتتاح رسمی چهارمین سال شبکه رادیویی اربعین ظهر امروز (۱۸ مهرماه) با حضور دکتر حمید شاه آبادی (معاون صدا)، مدیران ستادهای دوازده گانه اربعین حسینی و جمعی از مسئولان افتتاح شد
در ابتدای مراسم افتتاحیه چهارمین سال رادیو اربعین با حرم امام حسین (ع) در کربلای معلی ارتباط مستقیم برقرار شد. در ادامه پیام آیت الله حسین نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین قرائت شد. در این پیام بر اهمیت قیام امام حسین (ع) تاکید شد.
حمید شاه آبادی، معاون صدای رییس صداوسیما نیز در سخنانی اظهار کرد: مایه خرسندی است که رادیو اربعین برای چهارمین سال کار خود را آغاز می‌کند. ما امروز با کوله باری از تجربه، یادگاری‌های شنوندگان و همدلی‌های مردم عزیز برای سال چهارم رادیو اربعین را افتتاح می‌کنیم. در واقع اگر مطالبه عمومی و علاقه‌مندی مردم نبود شاید ما این توفیق مکرر را نمی توانستیم به دست آوریم.
او در ادامه با تاکید بر اهمین نهضت عاشورا و مفاهیم حماسی که این نهضت دارد، گفت: محرم ماه مبارزه با ظلم، حماسه و پرچمداری ولایت است. ملت ما از این حال و هوا درس‌های زیادی گرفته، عاشوارهای زیادی را دیده است و درس مبارزه با ظلم، ولایت مداری و حماسه آموخته‌اند.
شاه‌آبادی اربعین را در راستای معرفی پیام عاشورا و برای زینبی شدن و زینبی ماندن دانست و اظهار کرد: حماسه اربعین نقطه عطفی برای تداوم نهضت حسینی بود. اگر در عاشورا حماسه بزرگ و ماندگاری صورت گرفت، در اربعین نیز ماموریت معرفی حرکت حسینی به دنیا انجام شد. در واقع ما جهانی شدن عاشورا را از اربعین آموخته‌ایم و یاد گرفتیم که باید نهضت امام حسین (ع) برای جهانیان بیان کنیم. بر همین اساس رسانه ملی نیز باید قدم جدی در این راستا بردارد. در دنیایی که واقعیت‌ها توسط برخی رسانه‌ها محو و تحریف ‌می‌شوند، رسانه ملی باید برای بیام مفاهیم واقعی نهضت عاشورا بیشتر تلاش کند.
معاون صدا به همدلی و هبستگی میان ملت‌های ایران و عراق اشاره و تاکید کرد: خوشبختانه یکی از مهترین و جدی‌ترین مصداق‌های همدلی و هم‌بستگی میان ملت‌های ایران و عراق راهپیمایی اربعین است. علیرغم اینکه سال‌ها تلاش‌های زیادی شد که این دو ملت را از هم جدا کنند، میان آنها جنگ انداختند و افراد ناصالح شرایطی را فراهم کردند که دو ملت دشمن شوند، اما حب حسینی میانشان این تلاش‌ها را بی‌فایده گذاشت. یکی از نمونه‌های این تلاش‌ها مربوط به اخیر است که برخی با طرح بحث گردشگری در این دو کشور تلاش کردند میان دو ملت تفرقه بیندازند؛ این در حالی است که ملت عراق همواره با روی خوش از علاقه‌مندان ایرانی به امام حسین (ع) استقبال می‌کنند.
شاه‌آبادی همچنین یادآور شد: ما امروز در رادیو اربعین نسبت به چهار سال گذشته بسیار پخته‌تر شده‌ایم و برنامه‌های جدی‌تر و بهتری را به روی آنتن می بریم. این رادیو تا دو روز بعد از اربعین همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. امسال کشور ما علاوه بر اینکه مهمان کشور عراق است، میزبان مهمانانی از کشورهای دیگر است. نهضت حسینی یک نهضت جهانی است و در همین راستا در سال جدید رادیو اربعین امسال در بخش‌های غیرفارسی بیشتر فعال خواهد بود. بر همین اساس تلاش می‌کنیم از مداحی غیرفارسی نیز استفاده کنیم و با افزایش بخش‌های عربی رادیو اربعین به زبان‌های اردو و هندو نیز بیشتر توجه کنیم.
شاه آبادی فرهنگ‌سازی را از دیگر رویکردهای رادیو اربعین دانست و گفت: امسال توسعه کمی رادیو اربعین نیز در دستور کار قرار داده شد و با موافقت دولت عراق فرستنده‌هایی به عراق منتقل شد. امیدواریم امسال شاهد تحولی عظیم در رادیو اربعین باشیم تا در این ایام رادیو اربعین در ایران و عراق شنیده شود.
 
حاج محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه رادیو اربعین بود که در سخنانی بر لزوم استمرار رادیو اربعین تاکید کرد و گفت: در رادیو اربعین می‌توان کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد. به همین خاطر هم می‌توان در طول سال رادیو اربعین را داشت تا در مناسبت‌های دیگری چون ایام فاطمیه، هفته وحدت و ... مشغول کار باشد.
او ادامه داد: الزامی نیست که حتما در رادیو اربعین فقط مداحی و روضه پخش شود، بلکه این رادیو می‌تواند در طول سال به ابعاد مختلف اربعین و حماسه حسینی بپردازد. در تلویزیون ساز زیاد است و البته ما هم مشکلی با این موضوع نداریم، اما بهتر است که ما رادیو اربعین را هم جدی بگیرم که در طول سال برنامه تولید کند.
این مداح گفت: زمانی رادیو قرآن روضه بخش می‌کرد، اما الان فقط قرآن پخش می‌کند. البته نمی‌گویم صدای مرا پخش کنید، اما آن‌قدر روضه‌خوان جوان داریم که خیلی هم خوب کار می‌کنند و می‌توان از آنها بهره برد.
کریمی همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های سفر به عراق در اربعین پیشنهاد داد که رادیو اربعین می‌تواند روی این موضوع کار کند و زائرانی که توان اقتصادی را تجهیز کند تا به نیابت از یک شهید به زیارت بروند.
او در پایان چند غزل برای حاضران خواند.
در ادامه مراسم شال نمادین خادمان حرم به حمید شاه‌آبادی (معاون صدا)، سیدعلی قاضی‌عسکر (نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت) و عباس طایفه (رییس هیات مدیره «انجمن خادمان شهدای مدافع حرم) اهدا شد.
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی نیز در سخنانی از اهمیت انعکاس مفاهیم و اهداف نهضت عاشورای حسینی گفت و با اشاره به اهداف راه‌اندازی رادیو اربعین، اظهار کرد: تقاضای من این است که نسبت به رادیو اربعین نوآوری و خلاقیت داشته باشید. ما در تاریخ اسلام مباحث زیادی داریم که می‌تواند درباره آنها بحث شود و خوب است که صداوسیما به این مباحث بپردازد.
همچنین حجت‌السلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در سخنانی بر اهمیت پیام‌های عاشواری حسینی و اربعین تاکید کرد و ضمن تبیین برخی از این مفاهیم، گفت: بسیاری از کسانی که شاید شیعه نباشند یا به دین اسلام باور نداشته باشند و حتی دین نداشته باشند، مفاهیم نهضت عاشورا را درک کرده‌اند و در مراسم اربعین شرکت می‌کنند. در واقع در راهپیمایی اربعین جبهه‌ای بین‌المللی در راستای مبارزه با ظلم تشکیل می‌شود.
او همچنین با بیان اینکه باید تلاش کنیم این مراسم محل اختلاف نشود و محفلی برای حضور تمام افکار و ادیان باشد، اظهار امیدواری کرد که راهپیمایی اربعین بتواند جلوه‌های برادری دو ملت ایران و عراق باشد و بر این اساس فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر توسعه پیدا کند.

 

مرتبط:
برپایی ۵۱ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی توسط سازمان اوقاف

پخش زنده رادیو محرم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما