کشف اکسیژن در مریخ/ آیا زندگی در مریخ امکان‌پذیر است؟

دانشمندان اظهار دارند بررسی میزان اکسیژن در آب شور بر روی مریخ، «انقلابی» در درک امکان احتمال زندگی در مریخ ایجاد می‌کند.
سه‌شنبه، 1 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
کشف اکسیژن در مریخ/ آیا زندگی در مریخ امکان‌پذیر است؟
دانشمندان بر این باورند بررسی میزان اکسیژن در آب شور بر روی مریخ، «انقلابی» در بررسی‌های جدیدترِ امکان زندگی در مریخ ایجاد می‌کند.

به گزارش راسخون به نقل از الجزیره؛ محققان گزارش دادند که آب شور موجود در زیر سطح زمین مریخ می‌تواند اکسیژن کافی برای زندگی نوعی زندگی میکروبی که میلیاردها سال پیش بر روی زمین پدیدار و رشد کردند فراهم کند.

محققان در ژورنال Nature Geosciences در روز دوشنبه گزارش دادند در برخی نقاط مریخ، حتی میزان اکسیژن به اندازه‌ای است که می‌تواند یک موجود ابتدایی و چندسلولی، مانند اسفنج دریایی را زنده نگه دارد.

ولادا استامنکوویچ، سرپرست این گروه تحقیقاتی و یکی از فزیکدانان تئوری‌پرداز آزمایشگاه پیش‌رانیش جت در کالیفرنیا آمریکا اظهار داشت: " ما دریافتیم آب نمک" – آب با غلظت زیاد نمک – " بر روی مریخ، می‌تواند اکسیژن کافی برای زیست میکروب‌ها داشته باشد."

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نتایج به دست آمده انقلابی در فهم و درک ما از امکان زندگی بر روی مریخ امروز و در گذشته ایجاد کرده است.»

تا به امروز، فرض بر این بود که مقدار کم اکسیژن بر روی مریخ حتی برای زندگی و حیات میکروبی ناکافی است.

 

آیا زندگی در مریخ امکان‌پذیر است؟


مطالعه جدید که به وسیله مریخ نورد ناسا صورت گرفت نشان داد بر روی مریخ، اکسید منگنز وجود دارد؛ ترکیب شیمیایی که تنها با اکسیژن زیاد تشکیل می‌شود.

مریخ‌نورد ناسا با پیمایش بر مدار مریخ، وجود رسوبات نمکی با تغییرات قابل توجه در عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها را اثبات کرد.

مقدار زیاد نمک این وضعیت را فراهم می‌کند که آب در حالت مایع - شرط لازم برای حل اکسیژن در آب – در دمای بسیار پایین‌تر باقی بماند؛ دمایی که آب نمک را به محیطی مناسب برای رشد میکروب‌ها تبدیل می‌کند.

بسته به منطقه، فصل و زمان روز، درجه حرارت در سیاره سرخ می‌تواند بین منهای 195 و 20 درجه سانتیگراد متغیر باشد.

محققان این مدل را اولین مدل برای توضیح نحوه حل شدن اکسیژن در آب شور در دمای انجماد ارائه دادند.

مدل دوم بر اساس تغییرات جوی مریخ در طول 20 میلیون سال پیش و 10 میلیون سال بعد ارئه داده شده است.

با در نظر گرفتن هر دو مدل، محاسبات نشان داد که کدام منطقه در سیاره سرخ بیشترین احتمال تشکیل آب نمک با اکسیژن است؛ اطلاعاتی که می‌تواند تعیین‌کننده مکان‌های جای‌گذاری کاوشگرها در آینده است.

استامنکوییچ گفت: «این نتایج حاکی از آن نیست که حتما زندگی در مریخ امکان‌پذیر است»، «اما این نتایج نشان می‌دهد زندگی در مریخ متأثر از مقدار اکسیژن محلول در آب نمک است.»



 

مطالب مرتبط
طرح بارورسازی ابرها از نیمه دوم آبان آغاز می‌شود
برترین خودروسازان جهان چه شرکت‌هایی هستند؟
آیا تمام گیاهان نیاز به نور خورشید دارند؟/عکس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.