مثلث برمودا، بستری برای موج های سرکش یا یک گودال مصنوعی؟

مثلث برمودا منطقه ای شگفت انگیز در اقیانوس اطلس است که تاکنون صدها کشتی و هواپیما را در خود بلعیده و یکی از بزرگ ترین اسرار حل نشده دوران مدرن به شمار می آید. تاکنون نظریات و داستان های زیادی در مورد این مثلث اسرار آمیز ارائه شده که هیچ یک به طور کامل به اثبات نرسیده اند. در ادامه متن به تعدادی از واقعیت های جالب و شگفت انگیز در مورد این منطقه اسرار آمیز و خطرناک اشاره می کنیم تا بیشتر و بهتر با آن آشنا شوید.
چهارشنبه، 9 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
مثلث برمودا، بستری برای موج های سرکش یا یک گودال مصنوعی؟
جاهای زیادی در جهان وجود دارد که چنین واقعه ای ممکن است در آن اتفاق بیفتد
 
چکیده
مثلث برمودا منطقه ای شگفت انگیز در اقیانوس اطلس است که تاکنون صدها کشتی و هواپیما را در خود بلعیده و یکی از بزرگ ترین اسرار حل نشده دوران مدرن به شمار می آید. تاکنون نظریات و داستان های زیادی در مورد این مثلث اسرار آمیز ارائه شده که هیچ یک به طور کامل به اثبات نرسیده اند. در ادامه متن به تعدادی از واقعیت های جالب و شگفت انگیز در مورد این منطقه اسرار آمیز و خطرناک اشاره می کنیم تا بیشتر و بهتر با آن آشنا شوید.

تعداد کلمات : 1354 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 
شیبل
 
نویسنده: Yasemin Saplakoglu
مترجم: مهدی رحیمی
 
گفته می شود مثلث برمودا -یک مسیر مرموزی در اقیانوس، که میان برمودا(پورتوریکو) و نوک فیلوریدا قرار دارد-در خلال چند سال، فوجی از کشتی ها، هواپیما ها و مردم را در خود فرو برده است.
داستان های زیادی در مورد ناپدید شدن ها گفته شده است. موجودات فضایی انسان ها را که برای تحقیق رفته بودند، دستگیر کردند. بعضی از طوفان های ژئو مغناتیسسی سیستم های ردیاب خلبان ها را به اشتباه انداختند. جزیرۀ گمشدۀ آتلانتیس کشتی ها را با یک نیروی مرموز و ناشناخته، به سمت چنگال خود سوق داد با این حال گرداب های قوی قربانیان را مستقیم و هش هش کنان به داخل فضای دیگری فرو بردند.
اما دانشمندان در طول سال ها دریافته اند که توضیحات قابل قبولی برای ناپدید شدن وجود دارد و خطر مسافرت از مسیر مثلث برمودا با سایر نقاط در اقیانوس تفاوتی ندارد.

به چنین نظریه ای، حیاتی تازه داده شده است که گرداب ها می توانند به راحتی توسط موج های سرکش و غول آسای غیر منتظره مغلوب می شوند. این فرضیۀ جدیدی نیست. اما گروهی از دانشمندان انگلستان اخیرا دربارۀ شاهدی برای امواج غیر منتظره و دیگر نظریات(مانند نقش خطای انسانی) بحثی داشته اند که در سه بخش و به صورت مستند تهیه شده است با عنوان "مثلث برمودای مرموز" که توسط بی بی سی برای کانال 5 تهیه شده است.

سایمون بوکسیل، یک دانشمند اقیانوس شناسی در دانشگاه ساوتهمپتون و یکی از دانشمندان تیم، به خبرگزاری "لایو ساینس" گفت: شکی نیست که این منطقه مستعد برای موج های سرکش است. آنها در هر جایی که چند طوفان با هم اتفاق بیفتند احتمال دارند باشند.

به گفته سازمان ملی اقیانوس و جو زمین، امواج سرکش، بلند و شیب دار هستند مانند "دیوارهای آب" و آنها غالبا غافلگیرانه ضربه می زنند. باکسل می گوید: نوک آفریقای جنوبی به عنوان مثال بسیار مستعد برای آنها است. جایی که موج هایی از طوفان های اقیانوس آتلانتیک جنوبی، اقیانوس هند و اقیانوس جنوبی همه باهم در یک آن در هم می آمیزند. او می گوید: البته در طول چند سال ناپدید شدن کشتی ها و تانکر ها در نوک آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته است.
 
سیب
 
این مطلب در مورد مثلث برمودا نیز می تواند صادق باشد. جایی که طوفان ها از همه جهات مانند مکزیک، استوا و خاور دور در آتلانتیک می آیند. اگر هر موج به بلندی 30 پا(10 متر) برسد. گاهی اوقات این موج ها ممکن است در یک زمان و مقارن هم پدید بیایند و یک موج سرکش یا غیر طبیعی را ایجاد کنند که می تواند به بلندی 100 پا( 30 متر) باشد.
مهندسان دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان چند مدل کشتی ساخته اند از جمله یکی از کشتی های USS Cyclops؛ کشتی که در سال 1918 با بیش از 300 مسافر در مثلث برمودا ناپدید شد.

آنها امواج سرکش را در یک مخزن موج، شبیه سازی کردند و دریافتند که کشتی ها در صورت برخورد با آنها سریعا غرق می­شوند. هر چقدر کشتی بزرگ تر باشد، سختی شناور ماندن بر روی آب نیز بیشتر است. بوکسیل می گوید: کشتی های کوچک نیز با برخورد به اموج سرکش غرق می شوند ولی بعضی اوقات در صورت برخورد با سینه کشتی، آنها می توانند بر روی موج شناور باشند. ولی کشتی های بزرگ_ که به گونه ای طراحی شده اند که در قسمت جلو با نوک یک موج و در عقب نیز با نوک یک موج دیگر پشتیبانی شوند_ اگر دو موج باشد می شکنند.به گفته سازمان ملی اقیانوس و جو زمین، امواج سرکش، بلند و شیب دار هستند مانند "دیوارهای آب" و آنها غالبا غافلگیرانه ضربه می زنند. باکسل می گوید: نوک آفریقای جنوبی به عنوان مثال بسیار مستعد برای آنها است. جایی که موج هایی از طوفان های اقیانوس آتلانتیک جنوبی، اقیانوس هند و اقیانوس جنوبی همه باهم در یک آن در هم می آمیزند. او می گوید: البته در طول چند سال ناپدید شدن کشتی ها و تانکر ها در نوک آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته است.

بوکسیل می گوید: مردم اغلب وقتی که درباره مثلث برمودا صحبت می کنند از ناهمسانی های مغناطیسی عجیب و غریب می گویند. ولی هیچ چیزی نیست. در جهان ناهمسانی های مغناطیسی وجود دارد که مربوط است به حرکت گوشتۀ زمین در زیر پوسته زمین. ولی نزدیک ترین آن تقریبا 1000 مایل(1600 کیلومتر) دورتر به سمت جنوب یعنی ساحل برزیل است، که یک فاصلۀ طولانی با مثلث برمودا دارد.

نظریه دیگر مربوط می­شود به توده های قابل انفجار گاز متان که به خاطر بعضی از ناآرامی ها ممکن است به سمت بالا و به سمت سطح دریا حرکت کنند و باعث بشود که چگالی آب کمتر از کشتی باشد و سبب غرق شدن کشتی می شود. اما تا به حال هیچ تجربه ای امکان چنین حادثه ای را اثبات نکرده است.

به لحاظ تئوری، این ممکن است، ولی جاهای زیادی در جهان وجود دارد که چنین واقعه ای ممکن است در آن اتفاق بیفتد، نه این که فقط در مثلث برمودا واقع شود. در عوض بوکسیل می گوید رایج ترین دلیل برای ناپدید شدن های مرموز، اشتباه انسان هاست.

او می گوید: مفقود شدن معروف هواپیمای شماره 19-پنج هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده در حال انجام مأموریت آموزشی در سال 1945 ناپدید شد- که باعث شد یک روزنامه نگار در سال 1964 نام فعلی را برای این منطقه به کار ببرد. این حادثه احتمالا به این دلیل رخ داد که خدمه از بین رفته و سوخت هواپیما تمام شده بود.

او می­گوید: که حدود یک سوم از تمام صنایع دریایی ثبت شده و خصوصی در ایالات متحده، در ایالت ها و جزایر منطقه مثلث برمودا هستند. وی اضافه می کند: با توجه به آخرین ارقام سال 2016 از گارد ساحلی، 82 درصد از حوادث در این منطقه در سال جاری شامل افرادی بود که آموزش رسمی و یا تجربه در دریا نداشتند.

بوکسیل می گوید: "بنابراین، شما یک سوم کل جمعیت قایقرانی ایالات متحده را بگیرید و آنها را در مثلث برمودا رها کنید" و چیزی که به دست می آورید ناپدید شدن مرموز است. او اضافه می­کند به هیچ گونه مجوز و تجهیزات خاص مانند رادیو یا نقشه های ناوبری نیازی ندارید تا قایق به دریا ببرید.

او می گوید: چند باری که در دریا کار می کردیم، با افرادی مواجه شدیم که با استفاده از نقشه جاده ای، مسیر یابی می کردند. مردمی که به تلفن های همراه خود به عنوان وسیله ارتباطات و استکشاف اعتماد می کنند... شما که 30 مایل به سمت دریا می روید ناگهان می بینید که سیگنال را گم می کنید.

 

بیشتر بخوانید : آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

اداره کل اقیانوس شناسی و جوشناسی(NOAA) در وب سایت خود نوشت: ملاحظات زیست محیطی می تواند بسیاری از مفقود شدن ها را توضیح دهد. اقیانوس همواره یک مکان اسرار آمیز برای انسان ها بوده است، و زمانی که پای هوای بد و یا مسیر یابی ضعیف هم در میان باشد، می تواند مکان بسیار مرگبار باشد.

این سازمان همچنین می­گوید: منطقه می تواند به خاطر جریان "گلف استریم"، بستری برای حوادث باشد، جریان اقیانوسی قوی و سریع که می تواند تغییرات سریع و گاهی خشن در آب و هوا و در آب های کم عمق اطراف جزایر کارائیب، ایجاد کند که می تواند برای کشتی ها کشنده باشد.

بوکسیل می گوید: شما می توانید مثلث برمودا را به حوزه های همیشه بزرگتر گسترش دهید ... چیزی که خواهید یافت، این است که مثلث برمودا کل جهان را پوشش می دهد. موج های سرکش یا حباب های متان ممکن است با جاهای بسیار گوناگونی برخورد کنند، شما می بینید که هر چقدر که افراد غیر حرفه ای که تجربه ای هم نداشتنه اند، تمرکز بیشتری بر این مسأله می کنند، به همان اندازه می خواهی که تمرکز بر مفقود شدن های اسرار آمیز داشته باشید. اما، می­دانید، شاید آن ها انسان های فضایی هستند که انسان های حادثه دیده را با استفاده از گرداب ها  مستقیما به آزمایشگاه هایشان که در شهر آتلانتیس گمشده راه اندازی کرده اند، می­کشاند!
 

برگرفته از: www.Livescience.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.