آیا کمبود روی تاثیری در ابتلا کودکان به اوتیسم دارد؟

در حالی که علت اصلی اوتیسم نشانخته مانده است، مطالعه‌ای مدعی آن شده است که پیشرفت این بیماری در کودکان ممکن است به عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی، از جمله کمبود روی مرتبط باشد.
شنبه، 19 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا کمبود روی تاثیری در ابتلا کودکان به اوتیسم دارد؟
در حالی که علت اصلی اوتیسم نشانخته مانده است، مطالعه‌ای مدعی آن شده است که پیشرفت این بیماری در کودکان ممکن است به عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی، از جمله کمبود روی مرتبط باشد.

به گزارش راسخون به نقل از نیوز‌ ویک؛ براساس مقاله‌ای که در فرانتیر به چاپ رسیده است، هنوز این موضوع که کمبود روی باعث اوتیسم می‌شود یا خیر به اثبات نرسیده است، اما دانشمندان یک مکانیزم احتمالی برای توضیح این مسئله ارائه کرده‌اند.

در این مطالعه، این محققان نشان دادند که چگونه روی موجب شکل‌گیری ارتباطات و سیناپس‌ها بین سلول‌های مغزی (نورون‌ها) می‌شود، که در مدت رشد اولیه به وسیله یک دستگاه مولکولی پیچیده که توسط ژن‌های مرتبط با اوتیسم کنترل می‌شود شکل می‌گیرند.

سالی کیم، نوسینده اصلی این پژوهش از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد اظهار داشت: «اوتیسم با انواع مختلفی از ژن‌های درگیر در تشکیل، بالغ‌تر شدن و تثبیت سیناپس‌ها در طول مدت پیشرفت اولیه مرتبط است.»

کیم افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد میزان روی در نورون‌ها – در ترکیب با پروتین که توسط این ژن‌ها کدگذاری شده‌اند – در پیشرفت اوتیسم ارتباط دارند.»

این تیم تحقیقاتی دریافت زمانی که یک سیگنال مغزی از طریق سیناپس منتقل شد، روی به آن نورون هدف وارد می‌شود؛ جایی که می‌تواند دو پروتین SHANK2  و SHANK2   را به هم متصل کند. آن پروتیئن‌ها باعث تغییر در تشکیل و عملکرد گیرنده‌های سیگنال همجوار به نام AMPAR بر روی سطح نورون در سیناپس می‌شود.

این یافته‌ که روی، خواص سیناپس‌های در حال رشد با پروتیئن SHANK را شکل می‌ده،د نشان می‌دهد که عدم وجود مواد معدنی در طول مدت رشد اولیه می‌تواند به علت اختلال در عملکرد سیناپس‌ها که سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باشد که آن فرد را مستعد بیماری اوتیسم می‌کند.

مهم است که توجه داشته باشید، در حال حاضر این امکان وجود ندارد که به قطعیت نتیجه گرفت و توصیه کرد که بچه‌ها از مکمل‌های روی استفاده کنند.

اوتیسم یک ناتوانی رشدی عمری است که بر چگونگی درک افراد از جهان و تعامل با دیگران اثر می‌گذارد. طیف بیماری اوتیسم شامل طیف گسترده‌ای از اختلالات مشابه، مانند سندرم آسپرگر است.




 

مطالب مرتبط
حماسه مردمی ۱۳ آبان در "چهل‌سالگی انقلاب"/محکومیت شدید "تحریم‌های آمریکا" از تهران تا خلیج‌فارس+ تصاویر
25 هزار و 500 زائر پیاده در جاده‌های خراسان رضوی برای تشرف به حرم امام رضا(ع) در حرکتند
همزمان با روز مبارزه با استکبار و هم‍چنین روز دانش‌آموز، زنگ استکبارستیزی در مدارس کشور طنین‌انداز شد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.