حسن عباسی: کیفیت شاخصه‌ای مهم در جنگ جهانی جمعیت است

حسن عباسی می‌گوید در جنگ جهانی جمعیت همه چیز در کمیت خلاصه نمی‌شود، باید بر کیفیت هم متمرکز شد. خداوند در قرآن پیروزی گروهی اندک را بر گروهی بسیار بشارت داده است.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حسن عباسی: کیفیت شاخصه‌ای مهم در جنگ جهانی جمعیت است
حسن عباسی می‌گوید در جنگ جهانی جمعیت همه چیز در کمیت خلاصه نمی‌شود، باید بر کیفیت هم متمرکز شد. خداوند در قرآن پیروزی گروهی اندک را بر گروهی بسیار بشارت داده است.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، نشست تخصصی جنگ جهانی جمعیت روز گذشته برگزار شد. حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین یکی از مهمان‌های این نشست بود. او گفت: جمعیت از نظر کمّیت به عنوان عنصر قدرت ملی به مجموعه نیروی انسانی گفته می‌شود که کمتر نیاز به بهداشت و درمان دارد. همچنین واجد تحصیلات بالای علمی باشد و یا از سطح بالای زندگی برخوردار باشد.
حسن عباسی: کیفیت شاخصه‌ای مهم در جنگ جهانی جمعیت است
وی افزود: سوای کمیت جمعیتی باید به کیفیت آن هم توجه شود. در تفکر قرآنی بیشتر تأکید بر کیفیت جمعیت است تا کمّیت آن. وقتی یک جامعه‌ای مانند قوم لوط فساد را رقم می‌زند، از نگاه قرآن محکوم به زوال است. پس هر جمعیتی بدون در نظر گرفتن کیفیت فایده‌ای ندارد. ماجرای نوح(ع) نمونه بارز دیگر درباره اهمیت کیفیت جمعیت نسبت به کمّیت آن است. نوح نبی(ع) بر اساس آیات قرآن، 950 سال رسالت کرد و جز تعداد بسیار کمی، کسی به ایشان ایمان نیاورد. پس از این مدت خداوند به ایشان امر کرد یک کشتی بسازد و از هر جفتی درون آن قرار دهد. پس از آن کره زمین را از لوث وجود نااهلان شست و شو داد. بنابراین از نظر قرآن همه انسان‌ها در یک تراز قرار ندارند و هر جمعیتی اگر فاقد شرایط انسانی باشد، هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

 رئیس اندیشکده یقین تاکیذ کرد: اگر امروز تلاشی از سوی نهادهای بین‌المللی در راستای کنترل جمعیت صورت می‌گیرد و نام آن را جنگ جهانی جمعیت کمّیتی می‌گذاریم، عقبه جنگ جهانی کیفیتی بیشتر است و از زمان خلقت آدم(ع) تاکنون در بر می‌گیرد. یعنی جامعه‌ای که از لحاظ فکری، عقیدتی و اخلاقی فاسد است، دارای هیچ ارزش و جایگاهی نیست. یهودیان که 16 میلیون نفر از جمعیت چند میلیاردی زمین را در بر می‌گیرند، با جذب نخبگان علمی جهان کل دنیا را مدیریت می‌کنند. آنها با فهم اینکه  افزایش کیفیت جمعیت می‌تواند بر کمّیت جمعیت غلبه یابد، با در اختیار گرفتن عناصر قدرت جهانی که شامل رسانه، ثروت، سیاست، اقتصاد و ... است، نمونه عینی غلبه جمعیت کیفی بر جمعیت کمّی را نمایش می‌دهند. این تفکری است که قرآن به ما آموخت اما درس آن را نگرفتیم؛ آنجا که فرمود: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ؛بسا گروهى اندک که بر گروهى بسیار به اذن خدا پیروز شدند و خداوند با شکیبایان است.»
حسن عباسی: کیفیت شاخصه‌ای مهم در جنگ جهانی جمعیت است
عباسی وظیفه نخبگان و اندیشمندان مسلمان را در معرفی شاخص‌های معنوی در راستای ارتقای کیفیت جمعیتی به سراسر دنیا معرفی کرد و در این باره گفت: اکنون علم غرب به نتایج خوبی در علم جمعیت‌شناسی دست یافته و در این زمینه آسیب‌شناسی‌های مناسبی در زمینه علل کاهش جمعیت جهان انجام داده است. این علوم بود که به ما فهماند جمعیت را نباید با تراریخته نابود کرد و نباید اشتهای جنسی را با صنعت پورن و با بدحجابی و بی‌حجابی تحریک کرد تا انسان‌ها نیاز نداشته باشند ارضای جنسی شوند و در نهایت این امر باعث ناباروری مردان و زنان شود. اما از سوی دیگر ما نیز به عنوان یک کشور اسلامی باید وظیفه خود را در زمینه «کیفیت جمعیت» انجام دهیم. اندیشمندان و نخبگان مسلمان در زمینه‌های مختلف علمی، ادبی، هنری و ... باید رسالت خود را در استخراج اندیشه‌های وحیانی در موضوع کیفیت جمعیت جهان به درستی انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه در علوم انسانی قرآن‌پایه و مبتنی بر نگاه عترت، کیفیت جمعیت را باید مطالعه کنیم، افزود: نخبگان حوزوی و دانشگاهی ما باید به این سؤال پاسخ دهند که از 80 میلیون نفر جمعیت فعلی کشورمان چند نفرشان رستگارند؟ آیا وقتی از دنیا می‌رویم، وارد بهشت می‌شویم یا جهنم؟ ملاک قرآن برای سنجش یک جامعه برتر اینهاست.



 

مطالب مرتبط
حتی یک درصد نمایش‌های روی صحنه درباره خانواده‌ ایرانی نیست!
ماجرای یک نفوذی در سپاه دهه ۶۰ + تصویر
چرا خاطرات دفاع مقدس در عرضه جهانی ناکام بوده است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.