فرماندار اسلامشهر: جایگاه وقف در جامعه امروز ناشناخته است

مسعود مرسلپور فرماندار اسلامشهر عنوان کرد: جایگاه وقف که در مسائل فقهی و شرعی به آن توجه ویژه‌ای شده، متاسفانه در جامعه امروز ناشناخته باقیمانده است.
شنبه، 26 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرماندار اسلامشهر: جایگاه وقف در جامعه امروز ناشناخته است

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان تهران، مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان اسلامشهر، در همایش یاوران وقف که با حضور مسوولین شهرستان، واقفین و خادمین بقاع متبرکه برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه وقف که در دین مبین اسلام، مسائل شرعی و فقهی مورد توجه قرار داشته و در قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته، هنوز در جامعه ناشناخته است.
مرسلپور افزود: درگذشته و نسل‌های قبل با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شده، غالب مردم نسبت به فریضه وقف اطلاعاتی داشتند، اما متاسفانه در عصر کنونی به دلایل گوناگونی نسبت به این امر الهی غفلت شده و عامه مردم جایگاه وقف و واقف و موقوفه را به درستی متوجه نشده‌اند و شناخت صحیحی از وقف ندارند.
وی با اشاره به موارد و مزایای وقف در جامعه، افزود: علی‌رغم همه مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، برخی از مردم توانمندی این را دارند که بخشی از درآمد خود را صرف وقف نمایند افراد زیادی هستند و افراد مستعدی نیز می‌توانند در زمینه موقوفات با نیات اجتماعی وارد شوند.
فرماندار شهرستان اسلامشهر، عنوان کرد:
ما گاهی اوقات از نعمات عظیمی برخورداریم که خودمان متوجه آن نیستیم و قبور امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور فرصت خوب معنوی هستند که از آن غافل شده‌ایم.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از بقاع متبرکه در حوزه فرهنگی، تاکید کرد: بایستی در زمینه گسترش فرهنگ از این امکان مقدسه کمک بگیریم که چه مزیت‌ها و برکات خاصی دارند، برنامه‌های فرهنگی باید حول محور امامزاده‌ها باشد.


مرسلپور افزود :امامزاده‌ها گوهرهای گران‌بها نزد ما هستند که گاها متوجه نعمات معنوی آن‌ها نیستیم، امیدوارم در هفته فرهنگی اسلامشهر که پیش رو است از این مکان‌های مقدس در زمینه اشاعه و گسترش فرهنگ بتوانیم استفاده کنیم.
فرماندار اسلامشهر بیان کرد: فعالیت در حوزه وقف بسیار حساس است و مسوولیت شرعی زیادی به همراه دارد، ممکن است یک نارضایتی برخاسته از رفتار متولیان موقوفات خاص یک شائبه و مسائلی را ایجاد نماید که در شأن وقف و موقوفه نیست.
فرماندار اسلامشهر با ارائه یک پیشنهاد به فعالین حوزه وقف، خاطرنشان کرد: یاوران وقف می‌توانند برای تعمیم و گسترش فرهنگ مردمی وقف و موقوفات سازمان مردم نهادی تاسیس و اینگونه در کنار ترویج فرهنگ وقف به کمک مستمندان و نیازمندان شهرتان بشتابید.
در این همایش حجت الاسلام محمد ارژنگی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر نیز طی سخنانی اظهار کرد: عدم وجود موقوفات با نیات اجتماعی در اسلامشهر ضعف است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و فکری اساسی برای آن اندیشید.
حجت الاسلام ارژنگی افزود
: با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه از طریق وقف مشارکتی می‌توان برای رفع نیازهای جامعه گام‌های اساسی برداشت.
وی با اشاره به وجود ۱۴۹ موقوفه در سطح شهرستان اسلامشهر، تاکید کرد: در اسلامشهر به موقوفه‌هایی با نیات کمک و مساعدت به افراد بی‌بضاعت، دانش‌آموزان مستضعف، رفع مشکلات جوانان، ازدواج و تهیه ازدواج و موقوفات قرآنی نیاز داریم.
ارژنگی با بیان اینکه ۲ حوزه علمیه بزرگ در شهرستان داریم، تاکید کرد: وجود موقوفه برای کمک به حوزه علمیه‌های شهرستان از نیازهای وقف به شمار می‌رود در حالی که بنده شاهدم مدیران این حوزه‌ها برای معیشت طلاب در تنگنا و سختی فراوانی هستند، در حالی که می‌توان وقفی را برای رفع نیازهای حوزه انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی روز جامعه، مردم خیر می‌توانند از طریق وقف مشارکتی گام‌های اساسی برای رفع نیازهای جامعه بردارند، همکاران مشاوران ما سعی می‌کنند با پیشنهاد نیات وقف برای نیازهای اجتماعی، واقفان را برای وقف درباره نیازهای روز جامعه تشویق کنند.
 در پایان این همایش از واقفین و فعالان و خادمین امامزادگان سطح شهرستان با اهدای هدایای تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

 

مرتبط
آیت الله استادی: امامزاده ها در طول تاریخ ناشر مکتب اهل بیت بودند/ تبلیغات سوء دشمن برای بی‌فروغ کردن امامزادگان
استاندارالبرز: وقف زمینه رفاه افراد کم برخوردار را فراهم می کند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.