جزئیات جدید از دو فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی

رسانه‌های ترکیه جزئیات جدیدی از دو فایل‌ صوتی درخصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در دوم اکتبر گذشته پس از ورود وی به کنسولگری کشورش در استانبول و نحوه کشته شدن و قطعه قطعه کردن جسدش فاش کردند.
سه‌شنبه، 29 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جزئیات جدید از دو فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی
رسانه‌های ترکیه جزئیات جدیدی از دو فایل‌ صوتی درخصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در دوم اکتبر گذشته پس از ورود وی به کنسولگری کشورش در استانبول و نحوه کشته شدن و قطعه قطعه کردن جسدش فاش کردند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات به دست آمده، دو فایل از فایل‌های صوتی مربوط به قتل خاشقجی که یکی از آن‌ها چهار دقیقه و دیگری هفت دقیقه‌ است مربوط به جزئیات دعوا و مشاجره در داخل کنسولگری بین خاشقجی و تیم ترور است.

فایل هفت‌ دقیقه‌ای مربوط به چهار تن از اعضای تیم ترور است که به استقبال خاشقجی رفته و وی را در کنسولگری عربستان در استانبول همراهی کرده‌اند. آنها در قسمت "أ" (مختص کارهای اداری کنسولگری) از خاشقجی استقبال کردند. یکی از آن‌ها دست خاشقجی را گرفته بود که این روزنامه‌نگار سعودی وی را مورد اعتراض قرار داده و می‌گوید "فکر می‌کنی چه کسی هستی. چرا این کار را می‌کنی؟" از آنجا دعوا و مشاجره شروع می‌شود.

این فایل‌های صوتی نشان می‌دهند، بعد از این مشاجره خاشقجی به واحد "أ" برده می‌شود جایی که تیم ترور منتظر او بودند. به محض ورودش اعضای تیم سر او فریاد زده و به او ناسزا می‌گویند. در این فایل‌های صوتی صدای فردی متعلق به ماهر المطرب، شخص نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شنیده می‌شود که خطاب به خاشقجی می‌گوید "ای خائن روز حسابت فرا رسید و به حسابت می‌رسیم."
آن‌ها خاشقجی را به واحد "ب"  که ویژه دادن ویزا است، منتقل کردند.

فایل‌های صوتی منتشر شده مربوط به دعوا و مشاجره جمعا ۱۱ دقیقه‌ بوده است. برخی منابع گفته‌اند، بعد از ۱۱ دقیقه مشاجره یک ساعت و ۵۰ دقیقه سکوت در این فایل‌ها وجود داشته که گفته می‌شود در این زمان تیم سعودی از پارازیت‌اندازها استفاده کرده‌ است. بعد از این نزدیک به دو ساعت سکوت اولین صدا مربوط به سه سعودی است که از پله‌ها پایین رفته‌اند و یکی از مقامات خواسته است واحد "أ" قفل شود. دیگری سراغ رکوردهای دوربین‌های کنسولگری رفته تا آنها را صفر و هر چه ضبط کرده را پاک کند.

در این رابطه پلیس ترکیه در تحقیقات خود در کنسولگری به این نتیجه رسیده که در داخل کنسولگری ۱۹ دوربین وجود داشته است.

این فایل‌های صوتی همچنین از برخی وقایع بعد از قتل نیز پرده برمی‌دارند به طوریکه گفت‌وگویی بین مصطفی المدینی (شخصی که ماموریت پوشیدن لباس خاشقجی و خروج از کنسولگری را داشته) و عنصر دیگری در دست است. المدینی می‌گوید، این اتفاق وحشتناک و ترسناکی است لباس کسی را بپوشد که چند دقیقه قبل او را کشته‌ایم.

هشت صدا در این فایل‌ها رصد شده که صداهای ماهر المطرب، محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول و خاشقجی شناسایی شده‌اند.

مقامات ترکیه از واحدهای أ و ب فایل‌های ضبط صدا دارند و از طبقه بالا فایل صوتی ندارند برهمین اساس طبق تحقیقات انجام شده در واحد سی که همان طبقه بالاست خاشقجی مورد بازجویی قرار گرفته و بیهوش شده و بعد از آن جسدش مثله شده است.

تحقیقات نشان می‌دهند، دیوارهای تمام سه اتاقی در طبقه بالا بوده رنگ و کف اتاق‌ها که مرمر بوده با دو ماده شیمایی متفاوت تمیز شده‌اند. بازرسان این مساله را از باقی‌مانده‌های مواد شیمیایی که روی زمین و روی جاروها مانده بود، دریافته‌اند.

همچنین برخی اثرات انگشت روی پریزهای با اثر انگشت مظنونان یکی است. مثلا اثر انگشت صلاح الطبیقی کارشناس پزشکی قانونی عربستان روی دو تا از پریز برق‌ها شناسایی شده است.




 

مطالب مرتبط
توضیحات رئیس مجلس درباره تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی
جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی
اتمام حجت دیوان محاسبات با اعاده به کارها؛ باید بروید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.