آنچه که باید درباره تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بدانید (قسمت دوم)

گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها شده‌است به گونه‌ای که برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌است.
چهارشنبه، 30 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آنچه که باید درباره تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بدانید (قسمت دوم)
گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها شده‌است به گونه‌ای که برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌است.
روز سه‌شنبه قسمت اول این مطلب را منتشر کردیم که می‌توانید آن را در اینجا مشاهده کنید.

در صورت گرم شدن زمین چقدر دچار مشکل می‌شویم؟

به گزارش راسخون به نقل از نیویورک تایمز؛ دانشمندان بر این اعتقاد هستند که ظرف 25-30 آینده، آب و هوا به تدریج گرم می‌شود و به همین ترتیب آب و هوایی بسیار ناپایدارتر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر پیش رو خواهیم داشت. صخره‌های مرجانی و دیگر زیستگاه‌های حساس شروع از بین رفتن می‌کنند. دانشمندان هشدار دادند اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر شود، ممکن است باعث بی‌ثباتی دولت‌ها شود؛ بدین شکل که باعث به وجود آمدن موجی از مهاجرین و انقراض 6 گروه از حیوانات و گیاهان خواهد شد. هم‌چنین باعث ذوب شدن کلاهک‌های یخی قطبی و در نتیجه موجب بالا رفتن سطح دریاها و سیل‌ در مناطق ساحلی جهان می‌شود. انتشار گازهای گلخانه‌ای هم اکنون در حال اتفاق افتادن است.
 

چقدر تغییرات آب و هوایی به طور مستقیم زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

واقعیت این است که مردم همین الان تحت تاثیر این رویداد هستند، چه بدانند و چه ندانند! برای مثال، دانشمندان تخمین زده‌اند به دلیل افزایش سطح دریا، ساکنان نیویورک و نیوجرسی در توفند سندی به نسبت دیگر سیل‌های عادی زمین حدود 83 هزار نفر بیشتر درگیر سیل شدند. در حال حاضر، ده‌ها هزار نفر به علت موج گرما می‌میرند که علت آن ناشی از گرم شدن زمین است. بسیاری از مهاجرت‌ها که باعث بی‌ثبات شدن برخی کشورها در سرتاسر جهان شده است ریشه در همین تغییرات آب و هوایی دارد. البته این را فراموش نکنیم که مثل دیگر مشکلات اجتماعی، مردم فقیر زودتر و سخت‌تر آسیب می‌بینند.
 

چقدر سطح دریاها بالا خواهد آمد؟

این قضیه در اقیانوس‌ها مشهود است و هم‌اکنون سطح اقیانوس‌ها حدود یک پا که برابر است با 12 اینچ و 48/30 سانتی متر در هر قرن افزایش داشته است که دولت‌ها و صاحبان ملک را مجبور به صرف ده‌ها میلیارد دلار برای ترمیم فرسایش ساحلی ایجاد‌شده می‌کند. اما کارشناسان می‌گویند اگر این میزان از افزایش سطح دریا ادامه یابد، قابل کنترل است.

متاسفانه این خطر وجود دارد که میزان این افزایش ادامه یابد. دانشمندانی که بر روی تاریخ زمین مطالعه می‌کنند می‌گویند ممکن است افزایش یک پایی سطح دریا در هر قرن تبدیل به افزایش یک پایی در هر دهه شود؛ اگرچه این بعید به نظر می‌رسد. کارشناسان می‌گویند حتی اگر هم اکنون انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف شود ولی افزایش 15 یا 20 پایی سطح دریا اجتناب‌ناپذیر است. چیزی که باعث سیل در بسیاری از شهرها می‌شود و بدین ترتیب دولت‌ها برای محافظت شهرهایش باید تریلیون‌ها دلار صرف کنند. اما اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، افزایش سطح دریا به 80 یا 100 پا خواهد رسید!

 

آیا طوفان‌ها و سیل‌های اخیر به خصوص در آمریکا و اروپا به خاطر تغییرات آب و هوایی است؟

دانشمندان شواهد محکمی ارائه داده‌اند که دلالت بر این موضوع می‌کند گرم شدن زمین موج‌های گرمای شدیدتر و بیشتر به همراه خواهد داشت. هم‌چنین موجب افزایش بارندگی‌های شدیدتر و طوفان‌های بیشتر و بدتر به دلیل افزایش سطح دریا شود. گرم شدن زمین خشکسالی در منطقه خاورمیانه را تشدید می‌کند و ممکن است خشکسالی اخیر کالیفرنیا را نیز شدت ببخشد.



 

مطالب مرتبط
آنچه که باید درباره تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بدانید (قسمت اول)
15 کارگر بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه آزاد شدند
جاده، لندکروز و تریلی سه مقصر اصلی حادثه تصادف مسئولان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما